Har någon en lösning att avkoda SIA, ContacID eller Robofon från telefonutgången på ett inbrottslarm till något annat format tex sms eller email? Finns några larmsändare DALM5000 och 3000 men prislappen är dryga 6000kr på dessa.. Jag skulle vilja ta bort min telefonlina och köra larmöverföringen via IP istället, protokollen finns att hämta på vad som är vad men hur ska man göra för att avkoda telefonlinan i datorn? Någon som har någon ide?
Halloj
Jag har kört med en sådan lösning i ca två år och allt funkar perfect.
Nu kör jag linux, och vet inte om det finns något liknande för windows
Kanske cygwin kan funka ?
Funktionen är så här:
Tele kabeln från larm till en linksys pap10t eller vad den nu heter.
Linksysenå in i en nätverks switch.
Pap10t är en analog till ip telefon adapter. Finns/fanns på kjell
På min server kör jag asterisk. (Ip telefon server) som har stöd för contact id default
När ett larm kommer så "ringer" min pap10t upp till asterisk som då överlämnar contactid infon.
Asterisk kör en eventhandler på infon från larmet.
I eventhandler scriptet kan man göra lite vad man vill.
Jag skickar sms,push och mail till våra telefoner i familjen.
Här kan man även fixa så att vissa larm bara skall till vissa personer och kanske bara på vissa tider ,typ batteri byte m.m
Kan det vara så att Linksys grunkan heter pap2t? Det är en "analog tele" till IP den enda jag hittar på kjell.
Ska införskaffa en sådan isåf och se om jag får till cygwin och Asterisk i min windowsburk.
Om jag förstod dig rätt så är det sedan Asterisk programmet som skickar infon vidare i någon form? Eller är det något man får knåpa ihop själv?
Äsch!
Läste just att min Larmcentral Galaxy 16+ inte skickar contactID, bara DTMF, SIA1, Mirotech och SMS/personsökare..
Att man ska glömma så fort... Men det kanske även går att koda av något av dessa format?
Jag kör Asterisk hemma. Larmet ringde upp växeln, ett script svarade och lyssnade på DTMF-koderna som larmet skickade. Detta tolkade jag med ett PHP-script som skickade mail och SMS. Efter att larmet hade fått tillbaka en ton så la larmet på och ringde sedan upp min mobil. Det funkade bra tills jag ominstallerade allt och tappade bort mitt script. Det var pain in the ass att skriva det så jag har aldrig skrivit om det...