Jag filar på ett (eller två) breakout kort som kopplar in en "riktig" 1wire-master (DS2482) på i2c-bussen på Raspberry Pi. Med nivåomvandlare, ESD-skydd och skruvterminal för anslutning till 1wire-nät och ev extra spänningsmatning. Målet är att få till ett kort som går att montera även när Pi skall sitta i en låda.
Variant 1: Baserad på DS2482-100. 1 1wire-kanal.
Variant 2: Baserad på DS2482-800. 8 1wire-kanaler.
Kanske en dum fråga men...
"Baserad på DS2482-800. 8 1wire-kanaler" är det då som att ha 8st adaptrar ?
Skulle vara bra för mig som har dragit långa cat6 kablar som jag nu kör tempmätare på.
Skulle nog ha flera adaptrar för att få det att funka.
Har idag 4 st tempgivare som sitter på varsin kabel på längder mellan 15-25 meter
Angående pris så är jag för dåligt påläst vad andra kort och saker kostar till Rasberry
Det måste bli prismässigt bättre (Raspberry Pi + 1-wire adapter) än OW-SERVER/HA7-NET o.dyl. för att vara intressant i mitt tycke. Jag vill gärna ha en!
Korten ligger minst en månad framåt i tiden, troligtvis ännu lite längre. Tiden är knapp, men det är kul att göra något som inte så många andra har gjort...
Ev börjar jag med det lilla för att ha något att experimentera med.
Kompilerar owfs just nu, vet inte om det kommer att lyckas då jag råkade använda ett 2GB-kort till Raspberryn som agerar testutrustning. Innan kompileringen startade var det 200MB ledigt. Kortet är ett gammalt kort som suttit i en telefon - låååångsamt!
Det fungerar direkt helt utan problem eller trix. (Ok, jag var tvungen att manuellt installera gcc-4.7, men det räknas nog knappt).
Jag har lagt upp 10st kort. Börjar med en liten vända, väntar en vecka så vi ser att det inte finns några allvarliga buggar. Sen kör vi på i full fart.
Vi räknar med att dessa 10 kort kommer att ta slut i helgen.