Hög belastning på servern - överbelastningsattacker

Senaste nytt gällande http://www.temperatur.nu
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Hög belastning på servern - överbelastningsattacker

Inlägg av elf98 »

Den senaste tiden har lasten på servern varit hög, stundtals mycket hög. Vid en närmare undersökning är det någon/några som till och från försöker överbelasta servern genom att göra frekventa frågor mot specifika filer. Filerna acccessa vid de här tillfällena så ofta som 40-50 gånger per sekund.

För att komma till rätta med detta har jag idag lagt på funktioner som skall stoppa dessa överbelastningsattacker.

Om ni får 403 access forbidden utan att ni "borde" få det är det bara att maila så skruvar jag på inställningarna.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
KungenAvPeking
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 200
Blev medlem: 06 sep 2010, 21:03
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Hög belastning på servern - överbelastningsattacker

Inlägg av KungenAvPeking »

Låter som någon har ett felande script...?

Jag menar, 40-50 ggr per sekund är visserligen illa, men vore det en hacker som vill sabba, borde det väl vara mer?
Driver http://kameran.nu - Mitt foto galleri.
Kom gärna förbi och kolla mina bilder... ;)
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Hög belastning på servern - överbelastningsattacker

Inlägg av elf98 »

Ganska troligt att det är felande skript, men "attackerna" kommer från olika ip och providers. Skulle vara förståeligt om det endast var från "*telia.com", men nu är det blandat kända domäner och ipn som inte ens går att reversa.

Plus att det händer att någon scrappar samtliga sidor på forumet på någon minut. Det genererar så klart en hög belastning.

Hur som helst så ska detta inte slöa ner sidan på samma sätt längre.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Hög belastning på servern - överbelastningsattacker

Inlägg av elf98 »

Nu när jag har lite koll på vad som faktiskt lastar servern kan jag konstatera att det funnits ett par funktioner som varit riktigt klantigt skrivna. (Duh!)

Ta http://www.temperatur.nu/matplatser.html tillexempel, minigrafen till höger uppdaterades utan fördröjning när muspekaren fördes över en ort. Ställde man muspekaren över en mätpunkt och använde scrollhjulet kunde det snabbt bli 150+ frågor mot servern på någon sekund - utan att användaren märkde det eller hade någon nytta av det.

Nu ligger det en liten fördröjning på ett par hundra millisekunder - scrollar man snabbt kommer inga frågor att skickas till servern.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator
Inlägg: 1621
Blev medlem: 13 feb 2008, 16:46
Ort: Ystad

Re: Hög belastning på servern - överbelastningsattacker

Inlägg av CirruZZ »

Då kan man ju säga....Inget ont som inte för något gott med sig! ;-)
Skriv svar