Tänkte sätta upp ett 1-wire system hemma som till en början ska hålla rätt på tempen i acctanken (3 st givare).
För att få ut det på datorn och upp på en webserver verkar ju realivt lätt om man väljer ex, Lampöt.......ja, ni fattar vikket prog jag menar.
Sen så skulle jag ju i köket vilja ha en lcd så att man kan kolla där istället för på datorn. Har letat och försökt hitta nåt "färdigt" utan att lyckas.
Nån som känner till nån sida, lr har gjort nåt liknande.
Utbyggnad av systemet tänkte jag skulle kunna vara, flödesmätare, tur och retur till huset så att jag kan få reda på förbrukningen.
Att få upp temperaturer till internet skall inte vara något problem!
När det gäller displayer blir det lite bökigare tyvärr. Den LCD-controller som säljs på http://shop.temperatur.nu fungerar bäst under Linux, och det kanske man inte kan kalla "färdig" lösning.
Vad det gäller flödesmätare har det diskuterats en del tidigare i forumet, folk verkar köpa mätarna från tyska Ebay. Jag tvivlar på att det finns någon färdig lösning för att få upp flödesdata i någon av Windows-mjukvarorna.
1. Starta OWFS (ex: /opt/owfs/bin/owfs -u --usb_regulartime /mnt/1wire).
2. För att slå på bakgrundsbelysning: echo 1 > /mnt/1wire/FF<deviceid>/Lcdon
3. För att skriva något till rad 1 på din display som är 20x4 rader: echo "This is a simple test" > /mnt/1wire/FF<deviceid>/line20.1
Displayens rader blir "filer" i filsystemet som det enkelt går att dumpa data till.
Svårare än så är det inte!
Om det "bara" är visualiseringen du är ute efter kan kanske den lösningen jag har vara intressant:
Jag har köpt en (nåja, två, men bara en i drift nu) 3COM Audrey, det är en liten terminal som går utmärkt att väggmontera, har touchscreen, webläsare och så vidare.
Just nu har jag den i stort sett enbart för 1-wire-lösningarna, men planerar att integrera den mer med X10-delarna så snart jag får tid att hacka lite.