Jag har en stuga där jag skulle vilja samla in väderdata även se eventuella strömavbrott och en vidare utveckling är att styra värmen. Självklart dela med mig till temperatur.nu!
Förutsättningar:
Ingen fast telefon/data anslutning.
God mobiltäckning
Uppvärmning, varmluftspump
Idéer/utrustning:
Rasp pi
Telledus
Trådlösa temperatur/luftfuktighet mottagare
Jag skulle helst slippa telledus live eftersom då är jag beroende av någon utomstående. Vad har ni för förslag? Från hårdvara till mjukvara.
Sorry, det får nog bli en Tellstick Net i alla fall.
Så här ser nin lösning ut för sommarstugan.
Lämpligt mobilabonnemang. 3g-router. I mitt fall Globesurfer III då den har bl.a. stöd för dyn-dns samt 4 vanliga ethernet-anslutningar. Kan enkelt fjärrstyras via dyn-dns om det strular. Dessutom kan du koppla en vanlig telefonlur till den och köra telefon mm. Jag har avsiktligt ratat dongel-routrar då de inte erbjuder så mycket extra funktioner.
Lite blandade temperatur-givare strategiskt placerade. Läs telldus.se vilka som är kompatibla. Ett antal Nexa och Anslut-brytare. Jag valde att skaffa ett par portabla element. Ett Biltema oljeelement och ett billigare konvektorelement. Det sistnämnda är i praktiken en burk med en fläkt och en glödtråd. Detta brukar jag starta upp när jag är på väg till stugan. Gillar inte att ha den typen av element för vanlig underhållsvärme men som snabbuppvärmning funkar den kalas. Underhållsvärmen står oljeelementet för. Finessen med portabla element är att jag kan välja vilket / vilka rum jag vill värma.
Sedan har du ett val. Antingen ställer du termostaten på det du tycker är lämpligt och slår igång dem via Appen Tellevent för Apple, eller Remotestick för Android. Det är det enklare sättet.
Det lite mer lyxiga är att ställa termostaterna på max och sedan låta Android-appen Tasker sköta det åt dig. Trmpgivaren i stugan håller reda på värmen och sedan programmerar du Tasker att t.ex. starta grejorna om tempen sjunker under x grader och stänga av när den når y grader. Tasker är en ljuvlig app som låter dig trolla med mobilen och en massa andra saker. En del tycker den är svår att lära sig men det finns ganska gott om guider på nätet och det krävs inte mycket arbete för att lära sig enklare saker. Du skaffar Tasker och sedan Remotestick ( används för styrningen av Tellstick Nets saker ) RemoteStick har en plug-för Tasker vilket bl.a. gör att du kan använda stug-tempen som indata i Tasker.
När jag ska till landet drar jag på värmen ett dygn innan och har det varmt och gott när jag kommer dit. Jag har också ett par lågenergilampor som tänds där när solen går ner och släcks på efternatten. Helt automatiskt.
Vill du köra luftvärmepumpen gissar jag att det finns inbyggningsbara brytare som är kompatibla med Tellstick Net. Om den inte är enfas. Då kan du ju använda en vanlig Nexa-brytare i uttaget.
Roade mig lite med att låta Tasker starta min ölmaskin när utetempen steg över 20 grader. Funkade klockrent.
Har en Net hemma och en på Landet och är mycket nöjd. Risken är väl som sagt om det skiter sig med Telldus som företag då de inte behagar släppa mjukvara för att kör på en egen server.
Slutligen har jag 2 d-link DCS-930L parkerade i 2 fönster för att kunna kolla väder och snö/isläge på vintern. Stugan ligger iiskärgården. De upptäcker också rörelse vid oväntat besök. D-Link har en app som smidigt låter dig kolla kemororna i mobilen.
Innebär det att Nexahome sköter fjärrstyrningen lokalt i Hallonpajen ? Är lite dålig på Nexahome. Hur funkar det, körs Nexahome normalt på en central server annars motsvarande Telldus-live ? Eller kan man styra Nexa-home i hallonpajen på distans om man vill ändra Nexahomes inställnongar ?