1-wire decibelsensor (ljud)

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
fr3D
Gillar hemautomation

1-wire decibelsensor (ljud)

Inlägg av fr3D »

Finns det? Jag har letat men hittade inget.

Jag vill veta när tvättmaskinen är klar och en ljudsensor skulle vara det absolut enklaste. Om man har
småbarn kan man även övervaka barnkammaren t.ex.
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Re: 1-wire decibelsensor (ljud)

Inlägg av elf98 »

En mikrofon, en transistor och en potentiometer för kalibrering kopplad till tex DS2406 bör kunna utföra jobbet. Blir så klart inte något exakt värde.

Skall en "riktig" dB-mätare byggas krävs någon form av microcontroller som samplar över en viss tid (allt lagrar max-värde) över tiden som sedan skickas in via en AD-omvandlare. Ganska krångligt tyvärr.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
fr3D
Gillar hemautomation

Re: 1-wire decibelsensor (ljud)

Inlägg av fr3D »

elf98 skrev:En mikrofon, en transistor och en potentiometer för kalibrering kopplad till tex DS2406 bör kunna utföra jobbet. Blir så klart inte något exakt värde.

Skall en "riktig" dB-mätare byggas krävs någon form av microcontroller som samplar över en viss tid (allt lagrar max-värde) över tiden som sedan skickas in via en AD-omvandlare. Ganska krångligt tyvärr.
Bygg den så köper jag den av dig. Inte ens hobbyboards.com har en sån. Jag tror faktiskt det finns en stor marknad för en sån givare.
Skriv svar