Fast IP på raspberry med wifi

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
mohsart
Gillar hemautomation
Kontakt:

Fast IP på raspberry med wifi

Inlägg av mohsart »

Kommer igång mer och mer, men har nu fått problem att sätta fast IP på wlan0
Allt ser ok ut förutom att route tar lite lång tid på sig.
Sedan så verkar WPA-infon ha tappats och det går inte att lägga till den på nytt!

/etc/network/interfaces

Kod: Markera allt

auto lo

iface lo inet loopback
iface eth0 inet static
address 192.168.1.200
netmask 255.255.255.0
network 192.168.1.0
broadcast 192.168.1.255
gateway 192.168.1.1

allow-hotplug wlan0
iface wlan0 inet static
address 192.168.1.201
netmask 255.255.255.0
network 192.168.1.0
broadcast 192.168.1.255
gateway 192.168.1.1
wpa-roam /etc/wpa_supplicant/wpa_supplicant.conf
iface default inet dhcp
resolv.conf

domain lan
search lan
nameserver 192.168.1.1
wpa_supplicant.conf

ctrl_interface=DIR=/var/run/wpa_supplicant GROUP=netdev
update_config=1

network={
        ssid="[borttaget]"
        psk="[borttaget]"
        proto=WPA
        key_mgmt=WPA-PSK
        pairwise=TKIP
        auth_alg=OPEN
}
ssid och psk är rätt, men i X syns de bara om jag ändrar tillbaka till DHCP, och jag får felmeddelande om jag försöker lägga in infon igen...
ifconfig ger

eth0      Link encap:Ethernet  HWaddr b8:27:eb:c3:74:95
          inet addr:192.168.1.200  Bcast:192.168.1.255  Mask:255.255.255.0
          UP BROADCAST RUNNING MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
          RX packets:792 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:394 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:1000
          RX bytes:129688 (126.6 KiB)  TX bytes:47569 (46.4 KiB)

lo        Link encap:Local Loopback
          inet addr:127.0.0.1  Mask:255.0.0.0
          UP LOOPBACK RUNNING  MTU:16436  Metric:1
          RX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:0
          RX bytes:0 (0.0 B)  TX bytes:0 (0.0 B)

wlan0     Link encap:Ethernet  HWaddr 00:0f:13:05:34:58
          UP BROADCAST RUNNING MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
          RX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:1000
          RX bytes:0 (0.0 B)  TX bytes:0 (0.0 B)
Notera att jag nu har eth0 inkopplad för att kunna nå raspberryn och kunna klistra in ovanst.

Tips?

/Mats
mohsart
Gillar hemautomation
Kontakt:

Re: Fast IP på raspberry med wifi

Inlägg av mohsart »

Fick det att funka mha första svaret i denna http://www.raspberrypi.org/phpBB3/viewt ... 26&t=31003

/Mats
jaytee
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av jaytee »

Det enklaste är ju att köra DHCP och låsa RPi:ns mac-adress till en IP i routern vilket är möjligt i många routrar.

/jaytee

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 2
mohsart
Gillar hemautomation
Kontakt:

Inlägg av mohsart »

Enkelt, men inte så bra ;)
Tex vid routerbyte eller om annan utrustning börjar agera DHCP-server får man merarbete och har man enheter som pratar med varandra kan det bli problem.

/Mats
Niklas
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Niklas »

mohsart skrev:Enkelt, men inte så bra ;)
Tex vid routerbyte eller om annan utrustning börjar agera DHCP-server får man merarbete och har man enheter som pratar med varandra kan det bli problem.

/Mats
Hur ofta byter du router egentligen? ;-) Ha en kopia på mac och motsvarande ip så är det bara att klistra in i den nya routern.
Flera DHCP-servrar kan ju orsaka alla möjliga roliga problem men det har jag personligen aldrig varit med om. Att något annat plötsligt agerar dhcp alltså.
mohsart
Gillar hemautomation
Kontakt:

Inlägg av mohsart »

Ju mer sällan desto större problem när det händer.
Personligen har jag fått byta router i snitt kanske en gång vartannat år, master-reset har jag fått göra ibland också. (BBB om du undrar.)
Sedan ökar risken ju komplexare nät man har, fn har jag bara ett NAS och en wifi-repeater som kan få för sig att slå på DHCP, samt ett par skrivare och en raspberry med fast IP, men mer utrustning tillkommer allteftersom och bäst att lösa det så snyggt som möjligt så fort man kan, tycker jag.

Största problemet blir när enheter ska prata med varandra och kanske tom styra tex ventilation och värme, men inte heller så roligt om man förlorar några veckors statistik pga att något går snett medan man är på semester.

Principen att lösa en situation permanent när det går tycker jag alltid är att föredra, men jag kan erkänna att jag är lite skadad av att ha arbetat professionellt med nätverk.

/Mats
PatrikN78

Inlägg av PatrikN78 »

Har ingen lösning på ditt problem men håller med om statiskt IP, visst ska du ha det på det "fasta". Lättare o sätta regler i brandväggen också när man vet IP säkert.
Dynamiskt IP kör man på telefoner o surfplattorna, typ :)
jaytee

Inlägg av jaytee »

Man får välja vad man lägger sin tid på när det gäller denna hobby ;-)

/jaytee

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 2
mohsart
Gillar hemautomation
Kontakt:

Inlägg av mohsart »

Precis, mycket skönt att veta att jag inte kommer att behöva lägga någon som helst tid på detta framöver :-)

/Mats
Niklas
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Niklas »

Jag har stenkoll på vilka IPn mina maskiner har.
Varför skulle det vara svårare att komma ihåg för att det är låst i routern?

Jag är IT-ansvarig på ett lite mindre företag med ca 35 arbetsstationer och en mängd skrivare och annan utrustning som ligger på samma nätverk. Allt som behöver ha fast ip är låst i routern (nästan bara skrivare). Backup på konfigurationen tar jag varje gång jag ändrar något och en ny oanvänd enhet finns som backup. Än så länge så har det aldrig strulat. Vi får väl se. ;)
riro

Inlägg av riro »

Sluta skriv IP-adresser i config-filer mm, använd namnuppslag!

Det är ytterst sällan man måste köra med IP... i 99.5% av fallen fungerar det finfint med namn.

Ännu smidigare blir det så klart om man har en egen DNS där man kan lägga upp C-Name's till de olika tjänsterna man har på nätet...

(Vill man ha samma ip hela tiden, ställ bara upp lease-tiderna i DHCPn. En vettig klient frågar efter IP från en DHCP när halva tiden har gått och behåller då samma om inte lease-listan i DHCP-servern har gett upp.)
mohsart
Gillar hemautomation
Kontakt:

Inlägg av mohsart »

Poängen är att med fast IP kan inget gå fel, hur osannolikt det än skulle vara att det gör det med låst DHCP-adress. Och då min Raspberry är placerad lite otillgängligt och utan tgb/skärm så är det mycket skönt att veta att den behåller sin adress oavsett vad som händer.
Inte minst vid felsökning är det skönt att veta med säkerhet att den behåller IP-adressen.
Normalt är det inte svårt att sätta fast adress, men det verkar som att något ändrats i raspbian så en hel del information på interwebben var vilseledande.

Ska vi tävla i företagsnät så ansvarade jag för ca 1000 klienter, 100 skrivare och 20 servrar på 10 kontor i ungefär 10 års tid.

Namnuppslag är en annan sak, som tangerar detta ämne på sätt och vis. Det finns mååånga som inte fattar hur mycket tid som totalt går åt att kolla IP-adresser även om det vid varje enskild gång går snabbt; aningen extraarbete först sparar mycket tid i slutändan.

Och med detta sagt så har jag ett nytt problem:
Jag installerade bind och satte upp DNS på Raspberryn och lokalt fungerar det klockrent.
Routern får primära DNS:en (externa) från ISP:n via DHCP och sedan har jag lagt in Raspberryns IP-adress som sekundär DNS.
Den informationen propageras ut till win-klienterne via DHCP och ser fint ut när man kollar med ipconfig. (Routern som första DNS och Raspberryn som andra)
Men det fungerar inte.
Det verkar som att klienterna struntar i att fråga Raspberryn.
Så om någon har tips emottages de tacksamt :-)

/Mats
PatrikN78

Inlägg av PatrikN78 »

mohsart skrev:Poängen är att med fast IP kan inget gå fel, hur osannolikt det än skulle vara att det gör det med låst DHCP-adress. Och då min Raspberry är placerad lite otillgängligt och utan tgb/skärm så är det mycket skönt att veta att den behåller sin adress oavsett vad som händer.
Inte minst vid felsökning är det skönt att veta med säkerhet att den behåller IP-adressen.
Normalt är det inte svårt att sätta fast adress, men det verkar som att något ändrats i raspbian så en hel del information på interwebben var vilseledande.

Ska vi tävla i företagsnät så ansvarade jag för ca 1000 klienter, 100 skrivare och 20 servrar på 10 kontor i ungefär 10 års tid.

Namnuppslag är en annan sak, som tangerar detta ämne på sätt och vis. Det finns mååånga som inte fattar hur mycket tid som totalt går åt att kolla IP-adresser även om det vid varje enskild gång går snabbt; aningen extraarbete först sparar mycket tid i slutändan.

Och med detta sagt så har jag ett nytt problem:
Jag installerade bind och satte upp DNS på Raspberryn och lokalt fungerar det klockrent.
Routern får primära DNS:en (externa) från ISP:n via DHCP och sedan har jag lagt in Raspberryns IP-adress som sekundär DNS.
Den informationen propageras ut till win-klienterne via DHCP och ser fint ut när man kollar med ipconfig. (Routern som första DNS och Raspberryn som andra)
Men det fungerar inte.
Det verkar som att klienterna struntar i att fråga Raspberryn.
Så om någon har tips emottages de tacksamt :-)

/Mats
En "ful-workaround" borde vara att på win-burkarna gå in i de avancerade ipv4 egenskaperna på anslutningen och där lägga till ip:t på din RPi bland DNS (listan där du väljer prio-ordning..)
Har aldrig tagit reda på varför, men det brukar funka...
mohsart
Gillar hemautomation
Kontakt:

Inlägg av mohsart »

Tyvärr inte.
Jag tror det är nåt med hur DNS:en konfats, men det funkar som sagt lokalt på Raspberryn...

/Mats
riro

Inlägg av riro »

mohsart skrev:Det finns mååånga som inte fattar hur mycket tid som totalt går åt att kolla IP-adresser även om det vid varje enskild gång går snabbt
Nja... har den slagit upp en gång så ligger det i lokal cache till TTL på den raden har gått ut. Klienten frågar inte DNSen varje gång.
mohsart skrev: ... Routern som första DNS och Raspberryn som andra ...
... Det verkar som att klienterna struntar i att fråga Raspberryn. ...
Svarar första DNSen så går inte klienten vidare i listan. (By design)

Ska du sätta upp en lokal DNS så är det nog bäst att göra det på rätt sätt...

Dina klienter skall ha din egen DNS som primär.
Din egen DNS skall sedan prata med din ISPs DNSer (den skall alltså använda dessa som "forwarder" om den inte hittar något lokalt)

mohsart skrev:Ska vi tävla i företagsnät ...
Ska vi mäta penis så ligger du nog i lä. 8)
Skriv svar