Åsksäkra och "resesäkra" UPS lösningar. HUR?

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Bergalot
Gillar hemautomation

Åsksäkra och "resesäkra" UPS lösningar. HUR?

Inlägg av Bergalot »

Hej!

Hur har folk löst problemet med deras väderstationer/servrar som skall klara att stå på 24/7, dvs dygnet runt året om?

Vanligtvis åker Svennen bort på semester någon månad under sommaren och möjligt att hen även stänger av strömmen för att inte riskera att elektroniken går sönder vid eventuell åska.

Berätta och diskutera gärna detta problem i tråden.

Själv har jag en server med en nätdel som drivs på likström vilket gör det möjligt att driva den på ett 12V-batteri.
Funderar på att köpa mig en sån här UPS.
http://www.mini-box.com/picoUPS-100-12V ... kup-system

Dock löser det endast korta avbrott i strömtillförseln.
Senast redigerad av Bergalot den 09 jul 2013, 19:24, redigerad totalt 1 gånger.
Nisse Husberg
Gillar hemautomation

Re: Åsksäkra och "resesäkra" UPS lösningar. HUR?

Inlägg av Nisse Husberg »

Vad menar du med "korta" avbrott ? Jag kör en massa elektronik på ett vanligt bilbatteri som hålls uppladdat av en underhållsladdare (OBS ! Köp inte sådana som måste återställas efter strömavbrott). Men allting beror på hur mycket ström elektroniken drar. För en strömslukande dator måste man ha en stor bank med batterier för att klara längre strömavbrott. För en Raspberry plus router och en del småsaker klarar man upp till 24 timmar med ett bilbatteri (60 Ah). Vi har inte på många år haft längre avbrott än ett par timmar.

picoPSU är bra men avgörande är att spara ström.
Bergalot
Gillar hemautomation

Inlägg av Bergalot »

Vad menar du med "korta" avbrott ?
Normalt under åsksäsongen så går ju åskan "max en 30min" d.v.s är du hemma hinner du med och koppla om till batteridrift. Då funkar ju som du säger ett bilbatteri ypperligt. När den största risken är över kan man ju koppla om igen.

Men hur gör man då man reser bort? Normalt drar jag ut all känslig elektronik när jag skall vara borta nån månad och det känns ju dyrt att behöva kosta på ett batteri som klarar så lång drift.

Bäst hade ju varit att ha ett system som anpassar sig efter åskan. Att det automatiskt går i batteri-läge då risken för åska är stor. :)
picoPSU är bra men avgörande är att spara ström.
Hur menar du? Finns det andra alternativ som drar mindre ström än UPSen ovan. Den är ju i och för sig ganska så liten och billig.
Nisse Husberg
Gillar hemautomation

Inlägg av Nisse Husberg »

Med att spara ström avser jag att man måste bygga upp ett system som inte använder strömslukande maskiner. En bärbar dator drar betydligt mindre ström än en superspeldator till exempel.

Jag kör alla prylar utom den stora datorn på batteri hela tiden. Switchar och router har jag valt så de använder 12V så man kan koppla dem direkt till batteriet (60 Ah). Det hålls uppladdat av en Mascot underhållsladdare. De billiga laddarna är för dåliga. En del har en Mode-knapp som man måste trycka på för att starta dem på nytt då strömmen varit borta. Vad är det för "underhållsladdare" ? Den måste vara helautomatisk så man inte behöver gå där och trycka på knappar. - speciellt om man är 1000 km därifrån för det mesta.

Den stora bordsdatorn kör jag på en vanlig UPS som jag slaktat och bytt till bilbatteri - den medföljande blyackumulatorn är alldeles för liten. Man bara borrar hål i höljet och drar ut sladdarna som man kopplar till bilbatteriet och man får betydligt längre batteritid. Men en stor dator drar så mycket ström så inte ens ett bilbatteri håller mer än några timmar.

Åskan är ett problem men att köra via ett stort bilbatteri ger bättre skydd. Då är laddaren mest i farozonen. Det enda effektiva skyddet mot åska är att dra ur alla stöpslar helt och lägga dem en halv meter från alla ledare. Jag har sett att åskurladdning hoppat över 10 cm till en urdragen kabel och stekt en bärbar dator. Men det händer sällan.

Det enda skydd som fungerar med inkopplad elektronik är snabba dioder på likströmssidan. Helst kombinerade med grundskydd som består av grovskydd vid inkommande elkabel och mellanskydd i elcentralen. Jag använder Phoenix mellanskydd som klarar ca. 15000 A. Det är bäst att välja skydd som har utbytbara moduler och lampa som visar om de är i skick.

De skydd som man sätter i vägguttaget är närmast värdelösa. De är för långsamma att skydda elektronik som kan förstöras av små pulser på nån picosekund. Ju snabbare elektronik desto känsligare. De snabba skydden borde placeras på likströmssidan och det är ytterst viktigt hur man drar jordledningen. Den borde dras till en s.k. potentialutjämningsskena dit alla jordledningar är dragna oavbrutna. Det är inte jordningen som är så viktig utan att det inte får bli potentialskillnader mellan olika apparater och kablar.

Ett bra åskskydd är både dyrt och arbetsamt att bygga upp. Så man måste fundera om det inte är billigare att byta eletroniken. Fast vill man ha ett ständigt fungerande system så finns det inte mycket att välja på. Det måste planeras från början till slut och hela husets installationer måste följa riktiga principer. Det enda billiga (och bästa) systemet är att dra ur stöpslarna. Men det fungerar ju inte då man är på resa.
Bergalot
Gillar hemautomation

Inlägg av Bergalot »

Du skrev ett så innehållsrikt svar så jag har skjutit på mitt svar. :P

Det är sant som du säger att det gäller att ha strömsnåla apparater från början för att inte behöva överdimensionera UPS-systemet. Jag kör själv på en strömsnål server byggt på ett thin mini-itx kort. Drar ca 20Watt + router som drar något under det (< 20 W). I dag skyddas detta endast av en jordfelsbrytare vid säkringsskåpet. (Är kanske inte ett skydd nu när jag tänker efter ;)).

Phoenix hemsida finns en del information hur man skall tänka vid åskskydd i byggnader.

Ett riktigt åskskydd verkar dyrt som du säger. Jag undrar om de går att själv bygga ett billigare skydd. Att koppla enheterna till 12V-batteri kopplad till en bra underhållsladdare enligt din beskrivning och sedan bygga ett system som bryter strömen då risken för åska är stor.

Vad tror du om att bygga ett "intelligent system" med hjälp av en tellstick och en nexabrytare som är kopplad till underhållsladdaren och sedan ta reda på när åskan är nära.

Hur vet man att det är dags för åska? Mäta utetemperatur och tryck?

Annars har ju telia en åsktjänst där det varnar abonnenter för åska genom att skicka ut ett sms. Detta kanske går att utnyttja.

/Snille spekulerar
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby

Inlägg av daromer »

Jag personligen har 2 st ganska stora UPSer som driver huvudhuset. 3000VA styck och dom sitter efter varandra.

Sedan i resterande hus har jag 1500VA UPSer med bilbatterier tillkopplade för lite drifttid. Detta ger mig ett grundskydd. Dock är det inte fullvärdigt mot åska men då jag har nedgrävd kabel hela vägen så är jag ganska skyddad tills att man får direktsmäll. Inget har smällt ännu och inget har dragits ut senaste 3 åren. Ta i trä... :D
Skriv svar