Vilka produkter behöver jag? (temp/el-loggning)

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
KTMsmurf

Vilka produkter behöver jag? (temp/el-loggning)

Inlägg av KTMsmurf »

Hej,

suttit och spanat lite på RFXtrx433 då jag skulle vilja placera ut lite temp/hygromätare runt om huset.
Husvinden, garagevinden, 2 x ute till att börja med.
Skulle gärna vilja koppla på en trådlös elmätare också (en sådan som läser pulsblinkning då jag har en separat elmätare på VP).

Har snurrat runt lite på nätet och i webshoppen men de oregon mätarna jag hittar går bara ner till -20C och vi brukar ha kallar än så på vintern. Sen hittar jag ingen trådlös pulsmätare för elen.. finns det?

Skulle vara tacksam för hjälp och förslag på hur jag kan bygga systemet. :oops:

Tanken är att det ska logga ner i en databas så jag kan få fram grafer på hur det ser/sett ut vid olika tider, medianen etc. Gärna om man kommer åt det via någon app eller åtminstone via nätet.

//Smurfen
Användarvisningsbild
NiclasF
Tar hemautomation på allvar

Re: Vilka produkter behöver jag? (temp/el-loggning)

Inlägg av NiclasF »

Jag håller precis på att prototypa en trådlös elmätare som fungerar med Rfxtrx. Den är än så länge bara testad på köksbordet, eftersom jag inte har en riktig elmätare att testa på. PMa om du vill veta mer.

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk
Zed
Wannabe

Re: Vilka produkter behöver jag? (temp/el-loggning)

Inlägg av Zed »

Finns en separat lösning för el-delen. Eliq har en historia där du tejpar fast ett öga över elmätarns diod. Sedan går det via din router till en web-portal där du kan läsa av det du frågar om. Appar till ios/Android finns oxå. Är du programmeringskunnig kanske det finns ett Api att använda. Det vet jag dock inte.

Kan lägga till att om du vill finns även en hyggligt avancerad display som oxå säkert levererar en del olika data. Säljes oftast i paket med antingen online eller display. I Eliqs egen webshop finns ett paket med båda. Ligger dock lite högt, 2400 kr. Ser dock riktigt snyggt ut !
Skriv svar