awk hjälp önskas till motorvärmar projekt

Generella Linux-frågor och frågor gällande Linuxmjukvara som saknar egen forumkategori skall postas i detta forum
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Quart
Moderator
Kontakt:

awk hjälp önskas till motorvärmar projekt

Inlägg av Quart »

Fick mitt tellstick förra veckan.
Nu vill jag kunna styra när min motorvärmare skall starta.
Med en textfil som Weather-display skapar har jag lyckats plocka ut bara temperaturen.
Detta med hjälp av awk. http://gnuwin32.sourceforge.net/packages/gawk.htm

Kan jag med hjälp av awk få till att den kör tex en bat fil om temperaturen är under tex 2grader?
Har inte hittat annat än "print" funktionen i awk
esn
Wannabe

Inlägg av esn »

Inte svar på din fråga, men kanske ett steg i rätt riktning. Jag gjorde ungefär samma sak, dvs skulle köra awk på Windows. Jag testade med samma version som du hittat, men jag insåg snabbt att jag behövde mer bra saker, t.ex. mycket lättare att göra skript med BASH och alla andra verktyg som är tillgängliga, så jag installerade cygwin. Rekommenderas!

Sen så upptäckte jag ett problem med mitt awk-skript, men detta är egentligen en helt annan sak, att när jag skulle köra substr för att plocka ut tempen ur en logtemp-producerad csv så blev det ju lite annorlunda positioner när det blev minusgrader.... SÅ nu har jag installerat Linux och digitemp istället.
Quart
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Quart »

Jag är inte säker att awk är rätt väg att gå.
Så har någon nån annan ide så är jag öppen för andra förslag.
Användarvisningsbild
Dowser
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Awk kan mycket, så jag skall inte säga att det är omöjligt att göra med enbart awk, men...

Jag skulle säga att det är lättare om du kör ett script som använder outputen från awk för att avgöra om motorvärmaren skall aktiveras eller ej.
Dvs, med någon form av pseudoscript

Variabel=`awk -vfsh temperatur.txt`
if $Variabel<2
then
StartaMotorvärmare.bat
else
GörNåttAnnat.bat
fi

Förresten, om du ändå använder temperaturen för att avgöra om motorvärmaren skall köras eller ej, gör då så att den startar tidigare ju kallare det är ute, så att du får optimal nytta av dina elräkningar.
Quart
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Quart »

Löste det utan att anvädan awk.
En enkel bat fil blev lösningen.
FOR /F "tokens=5" %%i IN (text.txt) DO IF /I %%i LSS 2 call batfil.bat

Dowser: jag funderar på det du skrev om at starta tidigare om det är kallt.
Kör nog bat filen med ett lägre värde kl 05.00
Skriv svar