Vilka motorer som passar bra till en viss båt förstår jag kan bli svårt att räkna ut utan att faktiskt testa sig framelf98 skrev:Ska inte vara några problem att använda L298 för att driva motorer. Ansluts enable till PWM-utgångar ska du även kunna reglera fart.
Val av motorer är tyvärr inte något vi kan hjälpa till med, någon annan kanske har tips på hur man beräknar motorer för båtar?
Ett par vanliga hobbymotorer ska med andra ord inte vara något problem!elf98 skrev:L298-kortet kan hantera 2A per kanal. Sen är det upp till motor och batteri.
Ett exempel uppskattas alltid! Inget avancerat, utan bara av/på, framåt/bakåt och variabel hastighet. Det skulle vara allt jag behöver! Sen ett kopplingsschema på hur jag kopplar den mot RPi med fast det kanske är en bagatell?supportM skrev:Att styra motorn av/på och bestämma riktning är inga större problem med Python-kod, där man sätter GPIO-pins anslutna till motorns IN-portar till HIGH eller LOW. Ett exempel finns här:
https://www.youtube.com/watch?v=b4uhh_j8uR0 (OBS att "Enable" för de respektive portarna ska kopplas ihop med en jumper bara, och behöver inte anslutas till RPin)
Att styra hastigheten är lite bökigare, där får man skicka olika långa pulser till motorkontrollern för att ställa hastigheten (50% hastighet motsvarar att motorn är på hälften av tiden, ungefär). Detta kallas PWM, Pulse Wave Modulation, och går att göra direkt från Raspberry Pi med Python-kod.
Här finns ett kodbibliotek man kan använda för PWM:
https://projects.drogon.net/raspberry-p ... m-library/
Har inget bra exempel på detta men kan eventuellt titta på att göra en liten guide för alltihop nästa vecka, om du har tålamod tills dess
//Jonas, m.nu
Känns som att ett 12V batteri är att föredra då jag kommer dels att koppla in två motorer, men även ett par saker på RPi. Om 12V inte är för mycket så är det lika bra att köra på det.supportM skrev:Värt att notera att med "måste inte vara 12V" menar jag såklart att man bör kunna ha lägre volt. Har man högre kanske något blir överhettat eller går sönder, även om kylflänsen ser ganska gedigen ut.
//Jonas, m.nu
Jag förstod det som att kontrollern även kunde driva RPi'n och jag skulle på så vis klara mig på endast en strömkälla?supportM skrev:12V-batteriet kopplas till motorkontrollern, så den har inget med Pi:n att göra. Den driver bara motorerna, när koden bestämmer att respektive motor ska vara på. Pi:n kör allt på sina 5V
Hmm blir lite att fundera på.supportM skrev:Jaha! Öh... ja det kanske går. Men då behöver du ytterligare kretskort, som omvandlar 12V till 5V som du sedan ansluter till USB-ingången på Pi:n. Pi:n har sen en 5V-utgång på GPIOn som i sin tur ska anslutas till motorkontrollerns +5V.
Erik kanske vet vad man kan använda?![]()
Finns ingen färdig produkt för det så kan det funka med en sån där USB-biladapter man sätter i cigerettändaruttaget, vilken omvandlar 12V till 5V (som USB kör med). Men då krävs att man vet vad man gör, annars bränner man kretsarna i värsta fall.
Vad är det för batteri du tänkt använda? Eller har du inte reflekterat över det?