L298 med två DC-motorer (på RPi)

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
gregoff
Tar hemautomation på allvar

L298 med två DC-motorer (på RPi)

Inlägg av gregoff »

Hej,

Jag tänkte använda mig av L298 på en RPi för att driva två st DC-motorer. Jag vill kunna kontrollera hastighet såväl som riktning.

Någon som har tips på detta? Antar att hastighet och riktning kan skötas enkelt med Python eller liknande?

Skulle även uppskatta tips på motorer. Inget fancy men dom ska driva propellrar till en båt som väger ett par kilo.

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Re: L298 med två DC-motorer (på RPi)

Inlägg av elf98 »

Ska inte vara några problem att använda L298 för att driva motorer. Ansluts enable till PWM-utgångar ska du även kunna reglera fart.

Val av motorer är tyvärr inte något vi kan hjälpa till med, någon annan kanske har tips på hur man beräknar motorer för båtar?
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
gregoff

Inlägg av gregoff »

elf98 skrev:Ska inte vara några problem att använda L298 för att driva motorer. Ansluts enable till PWM-utgångar ska du även kunna reglera fart.

Val av motorer är tyvärr inte något vi kan hjälpa till med, någon annan kanske har tips på hur man beräknar motorer för båtar?
Vilka motorer som passar bra till en viss båt förstår jag kan bli svårt att räkna ut utan att faktiskt testa sig fram 8)

Det jag funderar på är hur stora motorer (2 st samtidigt) jag faktiskt kan koppla på? Vilket volttalsintervall ska jag hålla mig inom? Hur många ampere får det vara max totalt? Vi förutsätter att jag kopplat på 6x AA batterier alt. ett sk. RC-batteri på 7.2 V.

Det är bara propellrar som ska drivas så inget fancy behövs egentligen, bara det snurrar ;-)
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

L298-kortet kan hantera 2A per kanal. Sen är det upp till motor och batteri.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
gregoff

Inlägg av gregoff »

elf98 skrev:L298-kortet kan hantera 2A per kanal. Sen är det upp till motor och batteri.
Ett par vanliga hobbymotorer ska med andra ord inte vara något problem!

Sista fråga, någon som har exempel på hur man kan kontrollera motorerna? Är ute efter t.ex python kod som fixar att snurra åt vardera håll och i båda riktningar. Kommer att använda detta på en Raspberry Pi
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Kontakt:

Inlägg av supportM »

Att styra motorn av/på och bestämma riktning är inga större problem med Python-kod, där man sätter GPIO-pins anslutna till motorns IN-portar till HIGH eller LOW. Ett exempel finns här:
https://www.youtube.com/watch?v=b4uhh_j8uR0 (OBS att "Enable" för de respektive portarna ska kopplas ihop med en jumper bara, och behöver inte anslutas till RPin)

Att styra hastigheten är lite bökigare, där får man skicka olika långa pulser till motorkontrollern för att ställa hastigheten (50% hastighet motsvarar att motorn är på hälften av tiden, ungefär). Detta kallas PWM, Pulse Wave Modulation, och går att göra direkt från Raspberry Pi med Python-kod.

Här finns ett kodbibliotek man kan använda för PWM:
https://projects.drogon.net/raspberry-p ... m-library/

Har inget bra exempel på detta men kan eventuellt titta på att göra en liten guide för alltihop nästa vecka, om du har tålamod tills dess :)

//Jonas, m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
gregoff

Inlägg av gregoff »

supportM skrev:Att styra motorn av/på och bestämma riktning är inga större problem med Python-kod, där man sätter GPIO-pins anslutna till motorns IN-portar till HIGH eller LOW. Ett exempel finns här:
https://www.youtube.com/watch?v=b4uhh_j8uR0 (OBS att "Enable" för de respektive portarna ska kopplas ihop med en jumper bara, och behöver inte anslutas till RPin)

Att styra hastigheten är lite bökigare, där får man skicka olika långa pulser till motorkontrollern för att ställa hastigheten (50% hastighet motsvarar att motorn är på hälften av tiden, ungefär). Detta kallas PWM, Pulse Wave Modulation, och går att göra direkt från Raspberry Pi med Python-kod.

Här finns ett kodbibliotek man kan använda för PWM:
https://projects.drogon.net/raspberry-p ... m-library/

Har inget bra exempel på detta men kan eventuellt titta på att göra en liten guide för alltihop nästa vecka, om du har tålamod tills dess :)

//Jonas, m.nu
Ett exempel uppskattas alltid! Inget avancerat, utan bara av/på, framåt/bakåt och variabel hastighet. Det skulle vara allt jag behöver! Sen ett kopplingsschema på hur jag kopplar den mot RPi med fast det kanske är en bagatell?

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Kontakt:

Inlägg av supportM »

Hur du kopplar den till Pi:n ser du i Youtube-länken. Batteri eller motsvarande till 12V (måste inte vara 12V, beror på vilka motorer du använder), Pi:ns 5V till 5V, GND från båda till GND. Bygla ihop Enable-pinnarna för den motor du använder (eller för båda om du använder båda) med en sån här:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bygling
Och sen kopplar du IN-portarna till GPIO-portar på Pi:n. Det är IN-portarna som styr riktning och det är dessa som du ska köra modulation på för att styra hastigheten på motorerna. In 1 och In 2 är för motor A, genom att slå på den ena och av den andra kan du alternera riktning. Är båda av gissar jag att motorn är av.
Diagram som visar vilka pinnar som är vilka finns bland bilderna på produktsidan:
https://www.m.nu/l298-dc-motor-driver-board-p-1277.html
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Kontakt:

Inlägg av supportM »

Värt att notera att med "måste inte vara 12V" menar jag såklart att man bör kunna ha lägre volt. Har man högre kanske något blir överhettat eller går sönder, även om kylflänsen ser ganska gedigen ut.

//Jonas, m.nu
gregoff

Inlägg av gregoff »

supportM skrev:Värt att notera att med "måste inte vara 12V" menar jag såklart att man bör kunna ha lägre volt. Har man högre kanske något blir överhettat eller går sönder, även om kylflänsen ser ganska gedigen ut.

//Jonas, m.nu
Känns som att ett 12V batteri är att föredra då jag kommer dels att koppla in två motorer, men även ett par saker på RPi. Om 12V inte är för mycket så är det lika bra att köra på det.

I övrigt tack för beskrivning! Ser fram emot kodexemplet!
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Kontakt:

Inlägg av supportM »

12V-batteriet kopplas till motorkontrollern, så den har inget med Pi:n att göra. Den driver bara motorerna, när koden bestämmer att respektive motor ska vara på. Pi:n kör allt på sina 5V :)
gregoff

Inlägg av gregoff »

supportM skrev:12V-batteriet kopplas till motorkontrollern, så den har inget med Pi:n att göra. Den driver bara motorerna, när koden bestämmer att respektive motor ska vara på. Pi:n kör allt på sina 5V :)
Jag förstod det som att kontrollern även kunde driva RPi'n och jag skulle på så vis klara mig på endast en strömkälla?
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Kontakt:

Inlägg av supportM »

Jaha! Öh... ja det kanske går. Men då behöver du ytterligare kretskort, som omvandlar 12V till 5V som du sedan ansluter till USB-ingången på Pi:n. Pi:n har sen en 5V-utgång på GPIOn som i sin tur ska anslutas till motorkontrollerns +5V.
Erik kanske vet vad man kan använda? :wink:
Finns ingen färdig produkt för det så kan det funka med en sån där USB-biladapter man sätter i cigerettändaruttaget, vilken omvandlar 12V till 5V (som USB kör med). Men då krävs att man vet vad man gör, annars bränner man kretsarna i värsta fall.
Vad är det för batteri du tänkt använda? Eller har du inte reflekterat över det?
gregoff

Inlägg av gregoff »

supportM skrev:Jaha! Öh... ja det kanske går. Men då behöver du ytterligare kretskort, som omvandlar 12V till 5V som du sedan ansluter till USB-ingången på Pi:n. Pi:n har sen en 5V-utgång på GPIOn som i sin tur ska anslutas till motorkontrollerns +5V.
Erik kanske vet vad man kan använda? :wink:
Finns ingen färdig produkt för det så kan det funka med en sån där USB-biladapter man sätter i cigerettändaruttaget, vilken omvandlar 12V till 5V (som USB kör med). Men då krävs att man vet vad man gör, annars bränner man kretsarna i värsta fall.
Vad är det för batteri du tänkt använda? Eller har du inte reflekterat över det?
Hmm blir lite att fundera på.

Ang batteri har jag inte funderat så noga. Tar nog ett standard RC-batteri med 12V
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Kontakt:

Inlägg av supportM »

Okej, så här kan du göra. Batteriet kopplar du direkt till motorkontrollern, men du skarvar den också och kopplar in en sån här:
https://www.m.nu/ubec-dcdc-stepdown-buc ... -1019.html
UBECen ska tydligen vara ganska effektiv så det inte blir så stor förlust vid omvandlingen.
Med denna får du 5.25V med ~0.5A om batteriet är på 0.28A, vilket bör räcka gott till Raspberryn. Värt att tillägga är också att om du vill spara på batteriet maximalt kan det vara värt att överväga en RPi Model A, då den drar betydligt mindre än Model B (Googla, finns ganska många olika tester). Den har dock bara en USB-port:
https://www.m.nu/dator-raspberry-pi-mod ... p-753.html
Finns ett projekt som gick ut på att bygga en självgående Pi-båt som du kanske kan ta lite inspiration av:
http://www.instructables.com/id/Making- ... rry-Pi-a-/
Skriv svar