Sida 1 av 1

Givare

Postat: 14 apr 2008, 09:33
av zingo
Jag har ett par frågor om givare:

1 - det lär finnas en givare för vind som består av fyra vertikala pinnar monterade en bit från varandra. Hur fungerar en sån?

2 - på bla Vägverkets mätstationer finns det en givare med fyra böjda rör, ca 10 mm, som är formade som ett frågetecken med övre ändarna pekande mot varandra i ett kors. Vad mätar man med den?

Nån som vet nåt om detta?

/c

Postat: 14 apr 2008, 10:18
av larky
Det är vindmätare som mäter med ultraljud.
http://www.sttermo.se/public/download/u ... .xxx.e.pdf

Postat: 14 apr 2008, 11:22
av zingo
larky skrev:Det är vindmätare som mäter med ultraljud.
http://www.sttermo.se/public/download/u ... .xxx.e.pdf
Aha! Jag misstänkte nåt åt det hållet men kunde inte riktigt förstå varför man då också har en vanlig konventionell vindgivare med snurra och riktningsgivare.

Vad kan det finnas för anledning till det månne?

Intressant teknik, ska läsa det igen när jag får lite lugn o ro. Tack!

/c

Postat: 14 apr 2008, 16:26
av Dowser
Den var riktigt häftig!
Nån som har koll på ungefär i vilket prisområde en såndär rör sig i?
(så att man kan börja spara tills det är dags att byta ut sin nuvarande 1-Wire weather station:) )

Postat: 14 apr 2008, 22:02
av safecast
Dyrt.. inte så nödvändigt för de flesta.. Räkna från ca 30k + ..

Finns flera anledningar till att ultraljud är bra. Mekaniskt okänsliga, klarar tex snö och is på annat sätt, kan ha extremt höga uppdateringsfrekvenser osv.

Av samma anledningar är dom inte alltid lämpliga, drar en del ström, rätt dålig precision, krävande vid annat än ögonblicksmätningar.

Men, det tuffaste jag vet just nu i den här världen sätter du istället på båten, bilen, husvagnen, stativet mm..
http://www.safecast.se/shop/?artnr=WS_44-800-1-01

Alla borde ha elektronisk kompass, gyro och gps i sin väderstation...
/R

Postat: 14 apr 2008, 22:17
av Dowser
Wow!
Den såg riktigt tuff ut.

Får se om jag kan övertala frugan till att köpa en sån till bilen. :)

Postat: 14 apr 2008, 22:25
av safecast
Säg att det är en säkerhetsfråga.. Det är faktiskt väldigt viktigt att kunna identifiera kastvindar från sidan när man åker över en bro på motorvägen i hög fart.... tror jag iallfall... :-)

Postat: 14 apr 2008, 22:27
av Dowser
Borde ingå i EURO-NCAP tycker jag!

Postat: 14 apr 2008, 22:33
av safecast
Ja! Alla bilar som krocktestas borde också mäta vindhastigheten inomhus i krockhallen på taket på bilen.....

Hmm.. Iallafall lika viktigt som innerbackspegel i en täckt hyrlastbil. Varför finns den där förresten? Man ser ju inte bakåt?!

/R

Postat: 14 apr 2008, 22:35
av Dowser
Givetvis sitter den där för syns skull. :)

Postat: 15 apr 2008, 10:38
av zingo
safecast skrev: Finns flera anledningar till att ultraljud är bra. Mekaniskt okänsliga, klarar tex snö och is på annat sätt, kan ha extremt höga uppdateringsfrekvenser osv.

Av samma anledningar är dom inte alltid lämpliga, drar en del ström, rätt dålig precision, krävande vid annat än ögonblicksmätningar.
Ok, skulle man då kunna anta att Vägverket använder båda parallellt kanske? Den vanliga analoga snurran verkar ju bra på sitt sätt med högre precision och enklare men den kanske inte funkar i blötsnö t.ex. Då kan man få värden ifrån ultraljudsmojjen i stället? Dom kanske inte är helt rätt men bättre än att inte få några värden alls?

Dessutom har jag noterat att dom analoga givarna, både snurran och riktningsvisaren ofta är nertagna under en tid från vägverkets mätstationer. Antingen är det nån som snott dom (vem kan ha använding för en sån? :oops: ) eller så är dom ofta på service?

/c