Sida 1 av 1

Aeon Z-stick S2 slutar svara

Postat: 28 jan 2015, 11:34
av rschneberger
Jag har en Aeon Z-stick S2 som jag har problem med. Efter en period på ibland en timme och ibland 2 dygn slutar den att svara. Enda sättet att få liv i den då är att strömcykla maskinen. Det hjälper inte att bara starta om mjukvaran (Domotiga). Jag har provat två olika maskiner, båda med Ubuntu 14.04, med identiska problem. Något ni känner till?
Mjukvaran jag använder är domotiga (https://domotiga.nl) .

//Ricky

Re: Aeon Z-stick S2 slutar svara

Postat: 28 jan 2015, 12:11
av Niklas
Jag har inga problem med min.
Har du testat att uppdatera firmware? Gör det i en Windows-PC.
http://aeotec.com/support

Jag körde med denna:
http://aeotec.com/z-wave-usb-stick/1273 ... mware.html
Observera att du ska hålla in knappen på stickan under hela uppgraderingsprocessen.
Det står Z-Stick 2E. Vet inte om det är samma men det verkar ju så? Det funkade på min iaf och jag har denna:
https://www.m.nu/zwave-series-controlle ... p-835.html

Re: Aeon Z-stick S2 slutar svara

Postat: 28 jan 2015, 13:59
av rschneberger
Niklas skrev:Jag har inga problem med min.
Har du testat att uppdatera firmware? Gör det i en Windows-PC.
http://aeotec.com/support

Jag körde med denna:
http://aeotec.com/z-wave-usb-stick/1273 ... mware.html
Observera att du ska hålla in knappen på stickan under hela uppgraderingsprocessen.
Det står Z-Stick 2E. Vet inte om det är samma men det verkar ju så? Det funkade på min iaf och jag har denna:
https://www.m.nu/zwave-series-controlle ... p-835.html
Tack för tipsen men de är redan gjorda. Jag har varit i kontakt med Aeons support som säger att beteendet finns...
"The Z-Stick will lock up after processing a large volume of concurrent messages if the interval time of receiving messages is less than 1 minute.
This will not happen if the interval time of receiving messages is more than 1 minute."

Vad gäller Aeons support så suger den riktigt starkt...

Så det jag söker är någon form av workaround, om någon har det.
Just nu håller jag på att konfa alla enheter så att de inte skickar någon info utan att först ha blivit pollade för att se om det kan förändra något.

Re: Aeon Z-stick S2 slutar svara

Postat: 28 jan 2015, 14:40
av Niklas
Det där var ju ingen höjdare att läsa. Så får det ju inte vara. Har de antytt att de försöker att lösa det med en firmwareuppgradering eller var det bara ett konstaterande?

Jag har rätt få enheter än så länge men det kommer att bli fler med tiden. Då känns det där lite för osäkert med tanke på att brandvarnarna alltid skall ha möjlighet att kontakta servern..

Re: Aeon Z-stick S2 slutar svara

Postat: 28 jan 2015, 15:16
av Niklas
https://groups.google.com/forum/#!topic ... M7VTuRVqv8

Ingen rolig läsning men den senaste posten från 25 januari handlar om någon beta firmware (v3.08) som tydligen kanske har löst problemen?

Re: Aeon Z-stick S2 slutar svara

Postat: 28 jan 2015, 16:08
av rschneberger
Niklas skrev:https://groups.google.com/forum/#!topic ... M7VTuRVqv8

Ingen rolig läsning men den senaste posten från 25 januari handlar om någon beta firmware (v3.08) som tydligen kanske har löst problemen?
Ah!
Spännande. Ska definitivt ta kontakt med Aeon igen.

Tack för tipset.

//Ricky

Re: Aeon Z-stick S2 slutar svara

Postat: 28 jan 2015, 17:22
av Niklas
Jag beställde en https://www.m.nu/zwaveme-stick-p-1778.html i panik så att jag har en backup. ;-)

Re: Aeon Z-stick S2 slutar svara

Postat: 28 jan 2015, 17:29
av Niklas
Hörde av mig till Aeon. Snabbt svar.

Han ska skicka FW men undrade för vilken region jag behövde. Har svarat med EU.

Edit:
Du har PM. ;)

Re: Aeon Z-stick S2 slutar svara

Postat: 29 jan 2015, 09:23
av rschneberger
Niklas skrev:Hörde av mig till Aeon. Snabbt svar.

Han ska skicka FW men undrade för vilken region jag behövde. Har svarat med EU.

Edit:
Du har PM. ;)
Tack! :-)

Re: Aeon Z-stick S2 slutar svara

Postat: 03 mar 2015, 16:01
av rschneberger
rschneberger skrev:
Niklas skrev:Hörde av mig till Aeon. Snabbt svar.

Han ska skicka FW men undrade för vilken region jag behövde. Har svarat med EU.

Edit:
Du har PM. ;)
Tack! :-)
Nu har jag testat med ny fw i några veckor och problemet kvarstår.
Dags för en reklamation och ersätta eländet med något som fungerar.

//R