Raspi 2 Kernel Panic

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Anton Ymer
Kontakt:

Raspi 2 Kernel Panic

Inlägg av Anton Ymer »

Hoy!

Jag har två Raspi2 varav den ena krånglar. Den ena startar bra och snurrar fint och klarade tillochmed av ett strömavbrott.

Den andra får jag Kernel Panic så snart jag gjort apt-get update och apt-get upgrade samt bootar om.
Den sitter på fast lina, har ingen extra hårdvara, wheezy installerat på ett Transcend 16GB.

Någon som har något tips?

Jag har provat två olika 16GB-kort. Samma resultat.
Jag har provat tre olika strömadaptrar. Samma resultat.

Jag bökar vidare för att försöka utesluta olika felkällor.
Inforama
Wannabe

Re: Raspi 2 Kernel Panic

Inlägg av Inforama »

Jag körde igång min första RASPI 2 i helgen, med ett "standard kit" härifrån m.nu.... Har dock konstaterat att det är problem med den USB-sladd som levererades med det paketet.

Det jag ser är att jag väldigt ofta får en mångfärgad fyrkant i övre högra delen av skärmen (kör inte X), vilket jag har googlat mig till beror på underspänning.

Med ojämna mellanrum fick jag då även Kernel Panic...

Jag köpte en 2.1A strömadapter (och det är den som strular tillsammans med inköpta USB-sladden). Med en annan strömadapter (0.7A) och sladd kan jag köra samma RASPI 2:a utan problem.
Isaksson
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av Isaksson »

Jag har också liknande problem med en av mina rpi2 och med 16GB transcend.
Har kört om imagen på kortet flera gånger, fungerar att köra några timmar kanske ibland upp till en dag sedan är det kört, den hänger sig även under körning och när jag då startar om den så startar den inte utan visar bara diverse I/O felmeddelande.
Skriver jag då om kortet så går det att köra en stund igen.
flyvert
Hemautomation - det är mer än en hobby

Inlägg av flyvert »

Om du inte har ett pålitligt mätinstrument så försök låna ett av någon som har ett.

Kör "min/max" loggning under boot å så länge som krävs.

Se bilder på denna tråd:
http://forum.m.nu/support-m-nu/rpi-kan- ... tml#p24318

I mitt fall berodde det på en kombination av låg spänning från laddaren och för klen kabel (=spänningsfall). Båda från m.nu som när jag påpekade problemet omedelbart bytte allt o lite till (på nästan under 24h! :-))

/f
Om traktorn stjälper; håll i ratten, hoppa ej!
Isaksson

Inlägg av Isaksson »

Tjenare.
Jag kör idag med ganska många rpi och har aldrig varit med om något liknande problem.
Har nu dragit igång en annan rpi2 och ska se om samma problem uppstår med den.
elftest
Wannabe

Inlägg av elftest »

Om ni får problem med underspänning och platta USB-kabeln, maila info@m.nu så skickar vi en annan kabel.
Isaksson

Inlägg av Isaksson »

Har nu kört utan problem med en annan rpi2 och annat minneskort. Nu kan jag flytta över kortet och verifiera om det är rpi2 eller kortet som är kaputt.
Skriv svar