Sida 1 av 1

Undvika loopar i scener (HC2)

Postat: 30 maj 2015, 15:20
av Dowser
Jag vill få en brytare att tända ett antal lampor om en variabel är 0, och sätta den.
Om samma variabel är 1 vill jag istället att den släcker lamporna och därefter sätter variabeln till 0.
Inget konstigt i sig, men... När jag triggar den första gången blir det disco, och de två scenerna loopar efter varandra tills jag startar om HC2.

Frågan är hur jag enklast bygger in en kontroll av detta i min scen.
Den ser i nuläget ut så här:

Kod: Markera allt

--[[
%% properties
12 sceneActivation
%% globals
TandOvervaning
--]]

local startSource = fibaro:getSourceTrigger();
if (
 ( tonumber(fibaro:getValue(12, "sceneActivation")) == 31  and  tonumber(fibaro:getGlobalValue("TandOvervaning")) == tonumber("0") )
or
startSource["type"] == "other"
)
then
	fibaro:call(10, "turnOn");
	fibaro:call(18, "turnOn");
	fibaro:call(16, "turnOn");
	fibaro:setGlobal("TandOvervaning", "1");
	fibaro:call(30, "turnOn");
end
Något kreativt förslag?

Re: Undvika loopar i scener (HC2)

Postat: 01 jun 2015, 07:45
av larky
Har jag förstått rätt?

om 0, tänd, fortsätt 0
om 1, släck, sätt 0.

loopa detta så blir det väl att lampan alltid är tänd frånsett en enda loop när det kommer en etta?

Re: Undvika loopar i scener (HC2)

Postat: 01 jun 2015, 10:26
av Dowser
Nej,
Scen 1: Om 0, tänd, sätt 1
Scen 2: Om 1 släck, sätt 0

Problemet är att själva eventet "sceneActivation" verkar vara aktivt även efter att den utfört aktiviteten i den första matchande scenen, vilket gör att den då matchar nästa scen. (och så vidare)

Re: Undvika loopar i scener (HC2)

Postat: 09 jul 2015, 16:30
av Dowser
Ingen som har något tips?

Re: Undvika loopar i scener (HC2)

Postat: 10 jul 2015, 11:27
av supportM
Om det är så att det är samma knapp som startar scenerna, kan du inte lägga koden i samma scen och sen göra olika saker beroende på den/de globala variablerna?

//Jonas, m.nu