Vilket termoelement typ K?

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
chol
Wannabe

Vilket termoelement typ K?

Inlägg av chol »

Mäter redan stigartemp m m och är lite sugen på att börja mäta rökgastemperaturer från pannan(eldas med pellets) m h a nya högtemp-interfacet jag såg i shoppen men är lite osäker på vilken givare jag skall välja. Att mäta utanpå rökröret antar jag ger väldigt dålig noggrannhet även med mycket isolering då diffen mot omgivningstemperaturen är för hög. Så då återstår att mäta med hjälp av antingen trådgivaren eller insticksgivaren. Jag har en skruv som sitter strax efter pannan som om jag tar bort ger ett hål som nog skulle kunna användas för ändamålet. Har ingen erfarenhet av glasfiber som material så det jag funderar på är egentligen:

1) Diameter på trådgivaren(så jag vet om jag får in den genom skruvhålet)?
2) Då rökgastemperaturen brukar kunna vara uppåt 250 C så undrar jag om glasfiberarmeringen klarar det?
3) Om jag väljer insticksmätaren så är frågan hur mycket av givaren som måste stickas in?
Den är ju ganska lång och jag vill inte försvåra sotningen i onödan...

Nån som har erfarenhet av dessa givare och har nåt tips? Jag är inte så noga med exaktheten. Kan nog leva med upp till +-10 C fel. Huvudsyftet är att se en ökande trend så att jag vet när jag behöver aska ur utan att plocka bort brännaren och titta...

Om nån dessutom skulle ha nåt bra tips på hur man(via 1-wire) på något sätt kan mäta kvarvarande mängd pellets i mitt veckoförråd så vore det fantastiskt! Har funderat i termer av lastceller, ir/ultraljud-avståndsmätare m m men mina lösningar har en tendens att bli väldigt dyra alternativt komplicerade. Måste finnas nåt någorlunda enkelt och prisvärt sätt. Vill helst inte lägga mer än några hundringar + några få timmars arbetstid på det och inget jag hittat på har hittills hamnat i närheten och jag är övertygad om att det finns mycket kreativ kompetens här på forumet! :wink:

mvh,
Christian
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Re: Vilket termoelement typ K?

Inlägg av elf98 »

För att mäta rökgastemperaturen i skortstenen borde insticksgivaren vara bäst lämpad. (Tål högre temperaturer, lättare att hålla ren).
Mätpunkten sitter i spetsen, så det räcker med att en liten bit sticker in. Diametern på insticksgivaren är 3mm.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
chol
Wannabe

Inlägg av chol »

elf98, låter bra! Då lutar det åt en insticksgivare. Tack för info!

rca, låter mycket intressant! Har för mig jag sett nån sensor som kunde mäta spänning. Hmm...Japp, där var den, DS2438Z, dock verkar minsta upplösningen vara 10 mV och det är väl för lite. Får rota vidare...
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Diskussioner gällande hur man kan mäta pelletsförbrukning hänvisas hit: http://www.temperatur.nu/forum/viewtopi ... 2287#p2287
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
chol
Wannabe

Inlägg av chol »

Hej på er!

Var lite slö med installationen av rökgassensorn men nu är den på plats. Och intressanta värden får man. Med en nyss uraskad brännare och en panna som var sotad för ca 1 månad sen av murren så hamnar man på 260-280 grader under drift. Lite högt tycker jag... Nån av er som har referensvärden för pellets att bidra med? Jag har tyvärr ingen annan mätare att kontollmäta med men värden är ju dock i alla fall rimliga så tills vidare litar jag på själva sensorn. Oddsen är väl större att min CTC265B från -69 inte direkt är designad för pelletseldning... :wink:

Antar att det är /tmp/1wire/bus.0/30.FFDF61120000/typeK/temperature jag skall kolla av i OWFS-strukturen då det är en typK-givare jag har...
Edis
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av Edis »

Jag fick min instickstempgivare igår (grymt snabb leverans :D ), tyvärr fanns det inget stöd för den i Weather Display men det har ju sina begränsningar och med tanke på hur jag vill bygga mitt nät så var det nog lika bra att byta strategi.

Kör nu LogTemp, men tänkte hoppa på MSure, det ska bli spännande :D

Till saken, jag tog insticksvarianten och det var nog tur, för jag har ju en gammal panna och jag har ännu inte eldat för fullt i den för det är alldeles för varmt inne ändå, men jag kom upp i 340 grader direkt och då eldade jag inte hårt kan jag säga. Ska bli spännande att se tempen imorgon :roll: :lol:

Inte helt omöjligt att jag eldar ganska mycket för kråkorna *visslar*
Bild
Skriv svar