Hur hämta dygnsgrader ur RRD?

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
MartinF
Tar hemautomation på allvar

Hur hämta dygnsgrader ur RRD?

Inlägg av MartinF »

Jag ska hänga kött i 40 dygnsgrader (dygn x medeltemperatur) och har redan en RRD med temperaturuppgifter. Det var längesedan jag sysslade med RRD och skulle gärna ta emot tips på lämplig funktion som svarar på frågan hur många dygnsgrader som förflutit sedan en viss tidpunkt. Kan jag fixa det med en enda fråga till databasen med en beräkning som baseras på medeltemperaturen för varje timma?
Albin polar 35,Laddomat, 3x750l, Danfoss ECL 100 & Sfinxs solfångare. Loggar och styr vedpanna, elpatron, solfångare, motorvärme och mycket annat med 1-wire, zwave, och webswitch via Domoticz.
Användarvisningsbild
motoz

Re: Hur hämta dygnsgrader ur RRD?

Inlägg av motoz »

Javisst, rrdtool kan (nästan) allt. Med en CDEF så kan du räkna fram mörningsgraden kontinuerligt enligt passerad tid och medeltemperatur under motsvarande intervall från en vald tid tex fram till 'nu' och plotta den som en graf. RRDtool väljer automatiskt stegstorleken för beräkningen enligt storleken på grafen man vill ha och väljer bästa medeltalen från de RRA man har definierat. Jag räknar ut kvarvarande pelletnivå i förrådet enligt loggad förbrukning på lite liknande sätt i funktionen siloLevelData här: https://github.com/motoz/PellMon/blob/m ... __.py#L204
Fast jag exporterar till json istället för att plotta en graf, men CDEF fungerar på samma sätt i ett rrdgraph kommando.
Open source pellet logger: https://github.com/motoz/PellMon
MartinF

Re: Hur hämta dygnsgrader ur RRD?

Inlägg av MartinF »

Tack så jättemycket! Ska titta närmare på koden, och testa själv, så snart jag får tillfälle!
Albin polar 35,Laddomat, 3x750l, Danfoss ECL 100 & Sfinxs solfångare. Loggar och styr vedpanna, elpatron, solfångare, motorvärme och mycket annat med 1-wire, zwave, och webswitch via Domoticz.
Skriv svar