VIS_ZP3102 käkar batteri och sover som en tröttmössa

Diskussioner runt sensorer med Z-wave.
Sensor går att köpa här: https://www.m.nu/z-wave/sensorer
rschneberger
Wannabe

VIS_ZP3102 käkar batteri och sover som en tröttmössa

Inlägg av rschneberger »

Hej,
Jag har problem med 2st VIS_ZP3102 som dels är svårväckta och dels äter en hel del batteri. Batteriåtgången är typiskt 3-4 veckor.
Jag har en awake-tid satt på en gång per dygn och de här sensorerna ska tända ett antal ljuspunkter då de märker av en rörelse. Dels är de associerade med ett antal brytare, dels så kan de trigga olika scener. Det brukar fungera fint i 2-3 veckor, sedan börjar de gå ner i sleep-mode som kräver att jag öppnar sensorerna och tar ur batteriet. Sedan fungerar de igen i ca en vecka, och därefter är det batteribyte som gäller. Sådär har det hållt på och då jag har sensorer av andra fabrikat som bara rullar och rullar med liknande inställningar, som dessutom sitter ute, så måste det vara ett konfigurationsfel på dessa. 3 veckors drift på ett batteri känns inte rimligt?

Tilläggas ska att LEDen blinkar aldrig rött för att varna om lågt batteri.

Några tips på åtgärd?
rschneberger
Wannabe

Re: VIS_ZP3102 käkar batteri och sover som en tröttmössa

Inlägg av rschneberger »

Uppdatering. Det visar sig att det är den låga spänningen som orsakar sömnigheten på sensorerna. Nu återstår bara att se vad sensorerna egentligen drar i ström. Efter att ha gått genom debugloggen på min kontroller så är det omöjligt att det antalet switchningar skulle tugga i sig allt batteri. OCh med tanke på att kontrollern alltid tycker att sensorerna sover så....etc etc.

401 lägesförändringar och 3 batteribyten (2 tomma batterier) på drygt 1 månad gär att det blir billigare att anställa någon att sköta ljusknappen.
Skriv svar