inte förstöra z wave plus

Diskussioner runt sensorer med Z-wave.
Sensor går att köpa här: https://www.m.nu/z-wave/sensorer
Skepparn
Wannabe

inte förstöra z wave plus

Inlägg av Skepparn »

Hej.
Jag får troligen ett paket med en Vera Edge och lite tillbehör inom snar framtid.
Då jag börjar från början tänkte jag hålla mig till zwave plus enheter för att inte " förstöra" puls funktionerna.
Kan jag använda Remotec ir extender utan att förstöra plus delen? Är det bara dom enheter som skickar signalen vidare som måste vara plus?

//skepparn
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Re: inte förstöra z wave plus

Inlägg av elf98 »

Ja, det är bara de prylar som skickar vidare signalerna som måste stödja plus för att inte "pajja" +stödet.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Skepparn
Wannabe

Inlägg av Skepparn »

Tack för svaret.
Är det stor skillnad på att köra med enbart zwave+ eller om man kör den äldre standarden? Är det någon som testat och märker skillnad?

//Skepparn
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Som "vanlig" användare märker man normalt ingen som helst skillnad. ZWave+ har lite längre räckvidd, men i en vanlig villainstallation spelar det mycket liten roll. Om man har få noder utspridda över ett stort område är nyttan med den längre räckvidden större.

Batteritiden är längre för +-enheter i teorin, men det är svårt att säga om det spelar någon roll i praktiken. Parametersättning, och framför allt hur ofta noden ska vakna, påverkar Batteritiden massor. Detta oavsett om sensorn/fjärren stödjer ZWave+ eller inte.

Skickat från min D5503 via Tapatalk
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Skriv svar