Problem med att addera FGS222

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Användarvisningsbild
mberg74

Problem med att addera FGS222

Inlägg av mberg74 »

Hej

Jag har två stycken nya FGS222 1x1,5kw ver 2.2 En av dem har jag kopplat in bakom en kronbrytare i enlighet med manual på 230 V (beställt från m.nu). Jag har följt manualen fullt ut. Brytaren är placerad ca 3 meter från Home Center 2. version 4.056. Det går att tända belysningen manuellt och det klickar från brytaren.

Jag har gjort på följande sätt för att addera FGS222 till HC2 (I HC2 har jag givetvis tryckt på Add under Add device innan)

1. Genom att sluta brytare S1 tre gånger i snabb följd vilket inte ger något resultat. S1 har varit öppen då spänningen slogs på.
2. Genom att trycka på knappen B både en och flera gånger utan resultat.
3. Har gjort flertalet reset, genom att hålla in B 3 sec. och slå på spänning. (Hörs ett klick efter 3 sec.) Har även försökt göra reset genom att först slå på spänning och sedan hålla in knappen B i 3 sekunder (hörs inget klick) Efter reset har jag provat punkt 1 och 2 utan något resultat.

Eftersom det var problem med denna brytaren så öppnade jag en helt ny FGS222 och placerade i mitt labb där jag exakt ser vilka kopplingar som finns. Har gjort på samma sätt men även denna vill inte registreras under HC2.

Men jag har med lyckat resultat adderat 1 st. FGS212 brytare för 1x2.5 kw samt två FGWPF-102 wallplugs och då har det fungerat direkt.

Kan det vara mjukvaruproblem eftersom båda verkar ha problem. Verkar mycket otroligt att två st skulle vara felaktiga.

Alla tipps mottages tacksamt. :)
Fibaro Home Center 2, ver 4.056
RobbanL
Wannabe

Re: Problem med att addera FGS222

Inlägg av RobbanL »

Hej

Hittade du någon lösning på problemet?
Jag har samma problem med en FGS222 2x1,5 v2.2
Kan inte få min Razberry att hitta brytaren, men wallplugs är inga problem.

Med vänlig hälsning,
Robert
sonnyboy
Hemautomation - det är mer än en hobby

Inlägg av sonnyboy »

@mberg74 Har du prövat att exludera brytaren först?

@RobbanL Har du din FGS222 nära din kontroller? FGS222 måste ha direktkontakt med controllern när du inkluderar den :?
Jag höll på att bli tokig när jag inte fick in min, så jag läste manualen och där står det så här :o
Double Relay Switch must be placed within the range of Home
Center controller, as adding mode requires direct communication
with the controller
BeyondMeasure 1.10
HomeCenter 2
RobbanL
Wannabe

Inlägg av RobbanL »

Jepp, jag har sett den texten och har hållit mig nära controllern vid inkludering, för övrigt så har jag gjort samma resa som @mberg74 och testat på flera olika sätt, med B-knappen och med brytare ansluten till S1, flertalet resets och så vidare.

Men jag har inte testat med en exkludering innan inkludering, det är värt ett försök..
Danken
Wannabe

Inlägg av Danken »

Jag hade hjälp av en elektriker i går och vi installerade ett antal olika fibaropuckar, bl.a. två st FGS-222. Vi lyckade få puckarna att gå in i inkluderingsläge genom att aningen slå om S1 tre gånge eller att trycka B tre gånger snabbt. Att man ska trycka B tre gånger framgåt inte riktigt av manualen, där står (enligt min tolkning) att man bara behöver trycka den en gång. Ofta fick vi dock trycka knappen B fler gånger än tre. Vi gjorde som så att vi först anslöt L och N med ett vanligt 220 V uttag med en avklippt skarvsladd. När man har pucken inkopplad och framme på ett bord är det enklare att inkludera den genom att trycka B tills gatewayen hittar den (gatewayen ska givetvis vara i inkluderingsläge). När den sedan är inkluderad kan man montera in den där man vill ha den.
RobbanL
Wannabe

Inlägg av RobbanL »

Tack @Danken för du delgav ditt tillvägagångssätt.
Jag har nu testat på alla upptänkliga sätt att inkludera och exkludera pucken, men den ger inte ett liv ifrån sig förutom att den drar reläet som den ska när man ändrar på S1 eller B.
Jag har haft en sladd med vanlig eurokontakt hela tiden,
-hållit mig nära controllern,
-provat med brytare på S1, provat utan brytare på S1 och bara B-knappen,
-haft en lampa på Q1 för att se status, provat utan lampan
-resettat genom att hålla inne B-knappen och slå på spänningen (resultat lampan lyser i 3 sek sedan slocknar, sedan klickar reläet/erna vid nästa spänningsinkoppling)
-provat inkludera/exkludera utan att bryta spänningen efter reset,
-provat trippel-klicka snabbt innan relä-klicket vid första spänningssättningen efter reset.
-provat allt mellan att trippel-klicka med ca 2 klick/sek till frenetiskt klickande i 20 sekunder
-testat från Domoticz egna "Include node" och OpenZWave Control Panel
-gått tillbaka från Domoticz till en image med Z-Way och testat däri..
-jag vill minnas att jag även testat med att ha alla andra zwave prylar spänningslösa för att inte störa..
-kör med hårdvarutyp "OpenZWave USB" i Domoticz

Nåja.. det är väll kanske bara att inse att det är ett måndagsexemplar (och det verkar tyvärr tillverkats ett flertal måndags-ex av FGS-222 om man ska tro Internet) och köpa en ny fibaro eller en qubino puck istället...
Skriv svar