Mätnoggrannhet Termometer.nu Reporter

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Smoti
Wannabe

Mätnoggrannhet Termometer.nu Reporter

Inlägg av Smoti »

Jag använder en nyinskaffad temperatur.nu reporter och den verkar visa 1-1.5 grader för varmt mot verkligheten. Jag har buntat dess givare tillsammans med flera termpgivare från olika sorters fabrikat av termometrar inkl. ett par halvprofessionella termometrar med K-givare och trenden är ca 1-1.5 graders diff. Jag har även testat med att mäta med en givare i taget till termometer.nu reporter med samma resultat. Jag vet inte riktigt vad jag ska tro, vad har temperatur.nu reporter för noggrannhet?
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Re: Mätnoggrannhet Termometer.nu Reporter

Inlägg av elf98 »

Det är DS18B20 som används till reportern och sensorerna har en noggrannhet på +/-0,5 grader.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Kleian
Wannabe

Inlägg av Kleian »

Vad kabelarean och kabellängden är påverkar givarens värde
Mätnogrannheten som givarelementet anges för är utan kabel.
Mvh Torbjörn

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Nej,

KAbelarean och kabellängden påverkar på inget sätt temperaturvärdet. Kommunikationen med sensor är digital, och så länge det går att läsa av sensorn påverkar inte kabeln sensorvärdet.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
NiclasF
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av NiclasF »

Det kan påverka i det fallet man har en sensor dikt an mot ett rör. Om kabeln till sensorn inte sitter dikt an mot röret de närmsta 10cm så kan kabelns temperatur indirekt påverka DS18B20-sensorn.
Kabelarean skulle då rent teoretiskt påverka. Större kabelarea -> större kylande massa.

Det avlästa värdet påverkas dock inte eftersom det läses av digitalt.
Skriv svar