Home energy Meter - Three clamps 60A - Aeon Labs

Diskussioner runt sensorer med Z-wave.
Sensor går att köpa här: https://www.m.nu/z-wave/sensorer
Dadid
Gillar hemautomation

Home energy Meter - Three clamps 60A - Aeon Labs

Inlägg av Dadid »

Vid årsskiftet kopplade jag in en 3-fas energimätare i elskåpet i källaren.
Installationen gick hyggligt smärtfritt även om det var trångt om saligheten.
I Fibaron (HC2) blir det dock ingen vidare ordning.
Fibaron tycks summera alla former av energirapporterande enheter till en total förbrukning:
Dvs "HEM":en rapporterar total energiförbrukning samt förbrukning på varje fas. dessa lägger Fibaron ihop så att summan redan nu är dubbelt så stor som den borde vara. Utöver det läggs övriga förbrukare som rapporterar till.

Jag skickade följande fråga till Aeon Labs:
Fibaro HC2 reports the total energy consumtion from every connected reporting device. I have not been able to figure out if I can change any parameters to set the Home Energy Meters total figure as the total value in HC2. Do you have any user guide that can help me to read out the correct figures?

...och fick detta svar samt en bifogad manual:
You should be able to add your own parameter settings. Do you have an HEM G1 or G2 unit? I have attached both engineering sheets which contain all their parameter settings.

Jag blev inte mycket klokare. Jag hade föreställt mig att man skulle kunna ange någon form av hierarki för de rapporterande enheterna.
Vad gör jag nu? Vad händer om jag stänger av rapporteringen på den Fibaro Wall plug som används för tvättmaskinsaviseringen? Jag förmodar att den scenen blir verkningslös då?

Alla former av tips och idéer mottages med stor tacksamhet.
sege
Tar hemautomation på allvar
Kontakt:

Re: Home energy Meter - Three clamps 60A - Aeon Labs

Inlägg av sege »

Löste du det här? Hur?
leahcim
Wannabe

Re: Home energy Meter - Three clamps 60A - Aeon Labs

Inlägg av leahcim »

Jag har installerat en HEM som jag kör mot OpenHAB.
Totala Energimätningen fungerar bra, men jag kan inte sätta upp läsningar av Clamp 3.
Kan ni i HC2 läsa värdena på Clamp 3?

/Mike
Skriv svar