Downgrade av firmware på en Home Center Lite

Diskussioner och support runt controllers med Z-wave.
Ingen styrenhet? Köp en här: https://www.m.nu/z-wave/styrenheter-z-wave
Danken
Wannabe

Downgrade av firmware på en Home Center Lite

Inlägg av Danken »

Jag provade att uppgradera till senaste beta-release av firmware (4.072) för att se om de på Fibaro eventuellt löst problem med Qubino Shutter DC som jag skrivit tidigare om. Efter att ha uppgraderat min HCL vill den inte riktigt starta ordentligt. I Recovery-gränssnittet går det endast att ladda om "den senaste" firmwaren vilket tydligen innebär att den falshar om den beta jag just valt (som i mitt fall inte fungerar).
Någon som vet hur man gör en downgrade till 3.6X firmware?

(edit: Kan man flytta ett inlägg till lämpligare avdelning?)

(edit 2: Jag har nu upptäckt att HCL startar men jag var tvungen att rensa cache till web-läsaren för att kunna se web-interfacet igen)
/N
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Re: Downgrade av firmware på en Home Center Lite

Inlägg av elf98 »

För att kunna läsa in en äldre mjukvara måste du först göra en fabriksåterställning, sen går det att stega upp till senaste stabila (och efter det till senaste beta). Det går inte att läsa in valfri version.

I "vanliga" interfacet där backuper listas är det konfigurationsbackuper som visas, och inte firmwarebackuper.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Danken
Wannabe

Inlägg av Danken »

Jag har gjort ( vad jag tror är en) fabriksåterställning gom Recovery-funktionaliteten i HCL men efter återställningen och boot efter det har min HCL ändå firmware 4.072.
För min del har mitt problem ändå lösts i och med att jag nu ändå fått kontakt med enheten. Jag var tvungen att rensa cachen i web-läsaren för att kunna få kontakt med web-interfacet igen.
Svenb
Wannabe

Inlägg av Svenb »

elf98 skrev:För att kunna läsa in en äldre mjukvara måste du först göra en fabriksåterställning, sen går det att stega upp till senaste stabila (och efter det till senaste beta). Det går inte att läsa in valfri version.

I "vanliga" interfacet där backuper listas är det konfigurationsbackuper som visas, och inte firmwarebackuper.
Är det samma sak när det är en Home center 2? 4.080 göra jag får "dead node" hela tiden. Vill testa om 3.600 är stabilare.
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Ja, det är samma förfarande på HC2.

Vi rekommenderar dock inte att köra 3.6.

Hör med Fibaros support, de brukar kunna lösa mycket på distans!
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
SirMaggot
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av SirMaggot »

Gammal tråd.

Det går faktiskt att nedgradera till vilken version man vill eftersom Fibaro lämnar kvar sina "firmware:s" på servern,

För att nedgradera så tankar du hem den versionen du vill ha från (OBS, länk för HCL)

Kod: Markera allt

http://updatehcl.fibaro.com/4.072/
(byt ut versionsnumret mot det du vill ha, du hittar alla på http://forum.fibaro.com/index.php?/foru ... nter-lite/)
Ser kör du recovery på burken och väljer “Recovery from File”
Peka på den filen du laddade ner från fibaros server, klicka “Repair”.
Skriv svar