Philio PSR04 Smart Color Button

Diskussioner och support runt controllers med Z-wave.
Ingen styrenhet? Köp en här: https://www.m.nu/z-wave/styrenheter-z-wave
Helgefh
Wannabe
Inlägg: 4
Blev medlem: 17 feb 2016, 11:43
Ort: Staffanstorp

Philio PSR04 Smart Color Button

Inlägg av Helgefh »

Hej,

Har skaffat mig en Philio Smart Color Button och har parat ihop den med Vera Plus version: 1.7.1754
Den kommer upp som en GenericIO.
Jag kan inte påverka något i Vera med den. Är det några speciella parametrar som behöver anpassas?

Har någon lyckats få den att fungera?

Tack
Helge
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5420
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Philio PSR04 Smart Color Button

Inlägg av elf98 »

Vad är det du vill göra som inte fungerar?

Associationer görs direkt mellan PSR04 och produkten som ska styras.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
dhanjel
Gillar hemautomation
Inlägg: 27
Blev medlem: 10 dec 2014, 14:13
Ort: Växjö

Re: Philio PSR04 Smart Color Button

Inlägg av dhanjel »

Hur verkar den annars?

Vore smidigt att ha för att kunna köra "gå och lägga sig"-scenen i sovrummet och "starta/stoppa radio i badrummet",
eftersom Fibaros Button aldrig dyker upp så kan det ju vara ett alternativ, dock lite tråkigt dyrt för ändamålet.
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5420
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Philio PSR04 Smart Color Button

Inlägg av elf98 »

Philio coloro button har ingen scenfunktionalitet - och jag hoppas att vi inte angett att den skulle ha det.

Den fungerar genom direkt association med de produkter den ska styra.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
dhanjel
Gillar hemautomation
Inlägg: 27
Blev medlem: 10 dec 2014, 14:13
Ort: Växjö

Re: Philio PSR04 Smart Color Button

Inlägg av dhanjel »

aj tråkigt, var tur att jag såg ert svar innan jag tryckte på beställa-knappen :)

det står nog inget om det på er sida, bara mitt undermedvetna som tyckte att det borde vara givet.
synd, för då hade den varit klockren.
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5420
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Philio PSR04 Smart Color Button

Inlägg av elf98 »

Här finns en scenkontroller med massor med knappar:
https://www.m.nu/scene-master-zrc90-remotec-p-2708.html :)
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Helgefh
Wannabe
Inlägg: 4
Blev medlem: 17 feb 2016, 11:43
Ort: Staffanstorp

Re: Philio PSR04 Smart Color Button

Inlägg av Helgefh »

Hej,

Har installerat en Fibaro Dimmer 2, Fibaro Switch och en PSR04.
Associerat PSR04 Group 2 till Fibaro Dimmer 2 och Fibaro Switch.
PSR04 är konfigurerad till Dimmer-

PSR04 påverkar Fibaro Switch som den skall. Men inget händer med Fibaro Dimmer 2.
Inget kommunikationsfel visas i Vera Plus.

Någon ide vad som kan vara fel?
Förväntade mig minst ON/OFF funktion.


Helge
dargosch
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 281
Blev medlem: 26 aug 2015, 09:37
Ort: Holmsund

Re: Philio PSR04 Smart Color Button

Inlägg av dargosch »

dhanjel skrev:aj tråkigt, var tur att jag såg ert svar innan jag tryckte på beställa-knappen :)

det står nog inget om det på er sida, bara mitt undermedvetna som tyckte att det borde vara givet.
synd, för då hade den varit klockren.

Mm, har också i princip beställt denna tidigare, men valde en annan lösning (av en slump). Känns som ett bra val nu, för jag hade också tagit för givet att mer än bara kontroll via direkt associering var möjlig med hjälp av denna. Ett klart fall där man borde ha tittat i manualen .
Blev nyfiken och gjorde det nu, och ser detta (också inte det jag förväntade mig)
The rotation function and timer functions work only when the device is fitted upright or stick on the wall or the device will only work as on/off switch when fitted horizontal.
Hade nog också på samma sätt trott att den fungerade både som dimmer och on/off genom tryck på knappen. Men det låter ju inte så... Där ser man.
"Life is like a trumpet - if you don't put anything into it, you don't get anything out of it."
- William Christopher Handy

Rekommenderad läsning för Z-wave-entusiaster
https://bit.ly/2GS72Ez
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5420
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Philio PSR04 Smart Color Button

Inlägg av elf98 »

Dimmerfunktion finns endast genom att vrida produkten. On/off via tryck.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
t0fte
Inlägg: 1
Blev medlem: 10 mar 2017, 22:57
Ort: RAMLÖSA

Re: Philio PSR04 Smart Color Button

Inlägg av t0fte »

Okej, då kommer nog ungefär samma fråga som tidigare men jag blir inte riktigt klar över vad som diskuterats här.
Jag kör hur som helst Telldus ZNet Lite - första versionen, och jag är riktigt sugen att köpa denna. Jag vill enbart ha den som ON OFF och inget annat. Men det snackas om att den måste ligga horisontellt läge för att ONOFF ska fungera?! Men det kan väl inte stämma.
Jag vill ha den monterad på väggen, pekandes rätt upp utan att behöva vrida den, som en snygg brytare - trycka mitt på knappen och då triggar den PÅ eller AV i Telldus. Vad sägs om det?
Tacksam för svar!
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5420
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Philio PSR04 Smart Color Button

Inlägg av elf98 »

Tryck på mittenknappen skickar on/off till den associerade produkten. Controllern tar inte emot signaler från fjärren, fjärren ska styra en brytare/dimmer direkt själv.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Hedberg
Wannabe
Inlägg: 5
Blev medlem: 27 dec 2017, 16:46

Re: Philio PSR04 Smart Color Button

Inlägg av Hedberg »

elf98 skrev:Tryck på mittenknappen skickar on/off till den associerade produkten. Controllern tar inte emot signaler från fjärren, fjärren ska styra en brytare/dimmer direkt själv.
Lyfter en gammal tråd ... Har nämligen beställt en sådan ihop med mina gardiner. Tog helt enkelt förgivet att man körde via sin controller.
Men det är nog ok ändå, den ska ju just bara användas till gardinerna och det är ju en fördel om grejerna sitter i samma rum :) Men, använder den ändå mesh funktionen, alltså att jag i teorin kan ha knappen och gardinerna i vardera ände av huset och signalen hoppar via andra anslutna enheter?
p2d
Wannabe
Inlägg: 6
Blev medlem: 23 jan 2015, 13:15
Ort: Göteborg

Re: Philio PSR04 Smart Color Button

Inlägg av p2d »

Jag har också precis skaffat en sån här. Har Fibaro Controller. Har jag förstått det rätt att jag ska para ihop enheterna direkt med varanda? Jag ska alltså inte öppna upp enheten i Fibaros webbgränssnitt och programmera ihop enheterna där?
Nenne68
Inlägg: 2
Blev medlem: 11 feb 2018, 01:08

Re: Philio PSR04 Smart Color Button

Inlägg av Nenne68 »

Alla skriver att den här fjärren ska paras med sina egna device. Innebär detta att dom parade enheterna int samtidigt kan fungera ihop med en Zwave controller?
dargosch
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 281
Blev medlem: 26 aug 2015, 09:37
Ort: Holmsund

Re: Philio PSR04 Smart Color Button

Inlägg av dargosch »

Nenne68 skrev:Alla skriver att den här fjärren ska paras med sina egna device. Innebär detta att dom parade enheterna int samtidigt kan fungera ihop med en Zwave controller?

Jo jo. Det betyder bara att den här fjärren skickar sina signaler direkt till en mottagande enhet i samma närverk, utan att kontrollern egentligen är inblandad i kommunikationen. Du måste ändå inkludera fjärren i det nät som din kontroller håller rätt på, och din kontroller, eller andra enheter för den delen, kan absolut också de styra den mottagande enheten också.

Associationer betyder bara att den här fjärren inte bryr sig om att skicka sin kommunikation via kontrollern som andra enheter gör, utan direkt till mottagaren.
"Life is like a trumpet - if you don't put anything into it, you don't get anything out of it."
- William Christopher Handy

Rekommenderad läsning för Z-wave-entusiaster
https://bit.ly/2GS72Ez
Skriv svar