Sida 1 av 1

IP44-brytare med riktig förbrukningsmätning?

Postat: 16 mar 2016, 22:50
av forsberg
Hej!

Jag skulle vilja ha en IP44-brytare att styra motorvärmare med. Den kommer att sitta utomhus i vägguttag.

https://www.m.nu/onoff-socket-ip44-gen5 ... -2288.html finns ju, men den har ju bara fejkad förbrukningsmätning. Jag skulle vilja se den faktiska förbrukningen, bland annat för att kunna automatisera avstängning av brytaren när bilen kopplas ur.

Finns detta? Jag hittar ingen på m.nu, men det kanske finns någon annanstans?

Re: IP44-brytare med riktig förbrukningsmätning?

Postat: 17 mar 2016, 08:45
av Kleian
Man Borde kunna ta en brytare för infällt montage ( vilken som helst som man vet fungerar) och inte koppla in en strömställare på utan bara köra den mot tid och utetemp. Och sätta in i dosan före


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: IP44-brytare med riktig förbrukningsmätning?

Postat: 17 mar 2016, 09:06
av dargosch
Kleian skrev:Man Borde kunna ta en brytare för infällt montage ( vilken som helst som man vet fungerar) och inte koppla in en strömställare på utan bara köra den mot tid och utetemp.
Så har har jag gjort. En Aeon labs smart energy switch i boxen inne i garaget där kabeln sedan går ut genom väggen till uttaget för motorvärmaren på utsidan. Strömmen till motorvärmaren styrs sedan på ett program, via telefonen eller en liten fjärr vid ytterdörren.

Den stora vinsten ser väl kanske jag inte i att kunna kapa strömmen om bilen åkt iväg. Då spelar det ju ingen roll, för ström kommer ju inte att gå.
Dock, om motorvärmarprogrammet kör igång och det efter en minut eller så inte har gått någon ström, då är det smidigt att kunna få ett meddelande om det. Det betyder ju att vi glömt att sätta i sladden ;-) om kommer annars att bli lite besvikna när vi kommer ut. Sådant är värdefullt här uppe i norrland...

Re: IP44-brytare med riktig förbrukningsmätning?

Postat: 17 mar 2016, 11:20
av forsberg
Det verkar vara så man får göra om man vill ha energimätning.

Tanken med att slå av strömmen när det inte är förbrukning är att då behöver man inte göra det själv när man kommer tillbaka. Jag tänker på fallet där man inte har en schemalagd biltur, utan trycker på knappen för att man vet att man ska åka iväg och handla om en halvtimme. Då vill man ju att strömmen ska slås av när man åker därifrån så att inte motorvärmaren går igång igen när man kommer tillbaka.

Att verifiera att det förbrukas el efter att den slagits på så att man vet att den är i var ju förstås också en bra idé - även här i Östergötland kan man frysa häcken av sig när man glömt sätta i sladden.