Mäta oljetemperaturen i bilen

Diskussioner runt sensorer med Z-wave.
Sensor går att köpa här: https://www.m.nu/z-wave/sensorer
sperix
Wannabe

Mäta oljetemperaturen i bilen

Inlägg av sperix »

Hejhej!

Ny på forumet och även ny med raspberry pi så nu jävlar ska här sugas information!
Jag har en raspberry pi 2 och jag har en gammal vw buss som nu ska förenas för att få bukt på problemet att man aldrig vet hur varmt den går.

Då jag är ny på sånt här men väldigt nyfiken har jag läst en del och letat runt, och jag tror att jag börjar närma mig en lösning men behöver stöd och råd. tänkte använda en spetsgivare från m.nu men är osäker på om den går att sticka ner i varm olja och att den då visar rätt? Vad behöver jag tror ni för att få ihop givaren med pajjen?

Kod får jag för mig att jag kan "låna" från:
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1 ... aturmatare

Vad tror ni? Var inte rädda för att komma med galna ideér och tankar, som sagt helt ny så mosa på med info! :D
larky
Moderator
Kontakt:

Re: Mäta oljetemperaturen i bilen

Inlägg av larky »

En RPi är inte så snabbstartad, och kan tycka att det är bra att den stängs ner på ett kontrollerat sätt.

Jag hade funderat på en arduinobaserad lösning som startar direkt och är lika enkel att koppla sensor och LCD till. Visst, det är inte en komplett dator, men det behöver du inte heller för en tempsensor och en liten skärm.
flyvert
Hemautomation - det är mer än en hobby

Inlägg av flyvert »

larky skrev:En RPi är inte så snabbstartad, och kan tycka att det är bra att den stängs ner på ett kontrollerat sätt.

Jag hade funderat på en arduinobaserad lösning som startar direkt och är lika enkel att koppla sensor och LCD till. Visst, det är inte en komplett dator, men det behöver du inte heller för en tempsensor och en liten skärm.
Håller med. Förmodar att det finns färdigt 1-wire bibliotek att ladda hem med vilket man lätt läser några tempgivare och uppdaterar en LCD som man fäller in i instrumentbrädan, etc. en Arduino kostar under en tjuga på eBay INKL FRAKT!
Om traktorn stjälper; håll i ratten, hoppa ej!
sperix
Wannabe

Inlägg av sperix »

Testar att svara igen, mina svar verkar försvinna av någon mystisk anledning.

Att en RPi ska stängas av på ett bra sätt löser jag genom att aldrig stänga av den förutom när bussen inte ska användas ett tag. Har alla extraprytlar på ett lastbilsbatteri i bussen som har en brytare för att inte dra ur bruksbatteriet. Tanken med att använda en Rpi är att jag vill få i mer mätgrejer och andra roliga grejer.

Dock verkar en sådan Arduino vara väldigt billig och enkel att använda till detta så kan kanske bli en sådan! Kan den då som Flyert skriver läsa av fler mätare kanske den ändå är bästa alternativet som jag tänker nu skulle jag vilja ha tre mätare ute-temp, motorrumstemp och oljetemp :)

Blir att beställa en i veckan kanske.. :D
larky
Moderator
Kontakt:

Inlägg av larky »

Du kan nog lägga till ett SD-kort för loggning även med en arduino, om du köper till en klockmodul och SD-kortläsare för nån tjuga styck.

Titta alternativt en ESP8266-baserad lösning, som via din mobiltelefon trådlöst laddar upp till thingspeak eller liknande.
flyvert
Hemautomation - det är mer än en hobby

Inlägg av flyvert »

larky skrev:Du kan nog lägga till ett SD-kort för loggning även med en arduino, om du köper till en klockmodul och SD-kortläsare för nån tjuga styck.

Titta alternativt en ESP8266-baserad lösning, som via din mobiltelefon trådlöst laddar upp till thingspeak eller liknande.
Har en handfull 8266 nyss hemkomna från tjing-tjong... bör väl nämnas att fri frakt inte sker på en vecka snarare en månad eller mer... Men för en enstaka 8266 eller Ardiuno kan man ju bidra till Kjelles vinstmarginal... :D

Har fått tips om att de är lite bökigare att programmera än Arduino och att ett 3.3V interface är av nöd...
Om traktorn stjälper; håll i ratten, hoppa ej!
sperix
Wannabe

Inlägg av sperix »

Blir nog en arduino ändå! :) Dock har lurar jag på hur jag ska kunna få ned en tempmätare i oljan, enda vägen ner är genom oljestickhålet vilket inte är enormt direkt... finns det någon chans i hela helvetet att man kan använda en mätsticka som från början vart till temperatur i matlagning?

hittade! https://www.safaribooksonline.com/blog/ ... ermometer/
larky
Moderator
Kontakt:

Inlägg av larky »

Den där grilltermometern är nog en bra utgångspunkt att bygga om till egen termometer
Skriv svar