Mätning av fukt i krypgrund.

Hur gör man för att ... ? Hur fungerar ... ? Steg för steg-guider och förklarande artiklar finns i detta forum.
Många guider finner också på vår blogg: https://blog.m.nu/
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
safecast
Tar hemautomation på allvar
Kontakt:

Mätning av fukt i krypgrund.

Inlägg av safecast »

Hej,

Jaha, såg på någon webbtidning att mögel i krypgrundar är ganska vanligt.. Eftersom jag får rätt mycket frågor om detta tänkte jag att jag skulle skriva lite om vad jag vet.

Först och främst. Jag skriver lite vad jag tycker och hoppas andra hänger på i samma anda.

Mögel pga fuktinträngning eller hög fuktkvot i grund, bjälklag och fria utrymmen under hus är ju inte precis någon ny vetenskap. Det som förvånar är kanske att det visar sig gång på gång att nästan alla generationers hus och konstruktioner drabbas av detta problem, trots varje ny tidsepoks nya löften om smarta konstruktioner och vetenskapliga lösningar.

Många tror också att detta är ett "krypgrunds och källare" problem. Men det har även visat sig i efterhand att även slutna fyllda grunder, platta på mark, platta på isolering osv har problem. Alltifrån isolermaterial som bryts ner och försvinner till dålig markberedning eller felkonstruktion av fysiska fuktspärrar. Det finns massor med besiktningsmän som vet massor, många har erfarenhetsmässigt lärt sig kanske för mycket. Av egen erfarenhet kan jag konstatera att nästan allt är "riskkonstruktioner", betänkanden och undantag i besiktningsprotokoll och försäkringar idag.

De flesta företag brukar koncentrera sig på fuktkvot vid riskbedömning för mögelangrepp och röta. Det är säkerligen inte riktigt så lätt, men är en enkel indikator för att det kan gå snett. Fuktkvot mäts i virke och material för att ta reda på hur mättat det är. I virke brukar man sätta gränsen runt 15% medans i andra material kan det vara andra siffror.

I luften mäter man normalt den relativa fuktigheten. Detta är hur mycket vatten bär i % innan den kommer fälla ut vattendroppar. (100% relativ fuktighet) Mängden vatten är beroende på temperatur. Varm luft kan bära mer vatten än kall. Därför blir det vatten eller imma på fönstret när man kokar vatten i köket. Den varma luften kyls av mot rutan och kan därför inte bära mer vatten och fäller ut vattnet mot fönstret.

Det ska också nämnas att luften inte kan vara fuktigare än 99,9% det går inte övermätta luften. och även om luften är 100% fuktig, kommer det inte börja regna. Luften kan bara fälla ut vattnet mot partiklar eller ytor.

Men, nu till saken.. Hur ska man med enklaste medel mäta. (Obs! det finns många, många parametrar i detta ämne. Jag hoppas andra fyller på.)

Enligt ovanstående resonemang är det mot de kalla ytorna där högst luftfuktighet kommer uppstå.

Det gäller alltså att identifiera dessa platser i en krypgrund. Platsen ska också vara representativ för ett större område av huset. Dvs har vi flera "fickor" och huskroppar så kan det behövas fler sensorer där också för total överblick.

Många hus har högre fuktbelastning på ena sidan av huset. Det kan vara för att det är kallare. (norrsida) eller för att marken lutar mot huset eller att det ligger djupare (sutteräng). Denna sida är troligtvis viktigast om grunden i övrigt är välisolerad.

Om man vill logga luftfuktighet är det viktigt att också logga temperatur. Detta för att dom är i direkt relation. Av denna anledning rekommenderar jag även starkt att logga temperaturen ute. luftfuktighet ute är underordnat men kan också vara bra om man har en ventilerad grund. Anledningen till att vi också vill veta utetemperatur är naturligtvis för att se om det finns något samband. Temperaturen i krypgrunden kanske långa perioder är tillräcklig för att hålla den relativa luftfuktigheten på en bra nivå, men om temperaturen ute sjunker kraftigt finns risken att även temperaturen under huset sjunker. (relativa luftfuktigheten stiger).

Temperatur och luftfuktighet inne i huset kan också vara intressant. Det ger tex information om hur stort bidrag till temperaturen i krypgrunden som huset i sig ger. Det allmänna tjatet är att förr i tiden så eldade alla i sina stora spisar med murstock som gick ner under huset och värmde grunden. Detta är sant, men fenomenet finns naturligtvis även i vanliga moderna hus om än mindre. Omvända förhållandet gäller också. marken under huset har en grundvärme som i mitten av huset kommer värma grunden.

Kort sammanfattning. För loggning, logga med intervall som ger information om svängningar över dygnet. (varje halv eller hel timme tex). Logga temp och luftfuktighet ute, inne samt i krypgrundens ytterkant (typ en halv, en meter in från grundmur) på den plats som har högst belastning.

Rickard
safecast ab
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Re: Mätning av fukt i krypgrund.

Inlägg av CirruZZ »

Tackar! Toppen bra information, klart värt att begrunda!

Det här inlägget skulle passa under guider!
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Inlägget flyttat till guider!
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
morando

Inlägg av morando »

Senast redigerad av morando den 15 mar 2009, 20:45, redigerad totalt 3 gång.
PerM
Kontakt:

Inlägg av PerM »

morando skrev:Hittade denna
fuktbild.jpg
Källa?
foods
Wannabe

Inlägg av foods »

PerM skrev:Källa?
Jag ska väl inte svara för andra, men att döma av texten i bilden: http://frittliv.autonomtech.se/Gallery/ ... og.php#POS
PerM
Kontakt:

Inlägg av PerM »

Ah, den texten syntes inte i det lilla formatet :)
morando

Inlägg av morando »

PerM skrev:
fuktbild.jpg
Källa?
I ett annat forum: http://www.varmepumpsforum.com

När jag nu tittar närmare på bilden ser jag att den faktiskt är copyright skyddad, kanske lika bra att lägga in länken till bilden istället.

http://frittliv.autonomtech.se/Gallery/ ... ISKDIAGRAM
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

morando skrev:
PerM skrev:
fuktbild.jpg
Källa?
I ett annat forum: http://www.varmepumpsforum.com

När jag nu tittar närmare på bilden ser jag att den faktiskt är copyright skyddad, kanske lika bra att lägga in länken till bilden istället.

http://frittliv.autonomtech.se/Gallery/ ... ISKDIAGRAM
Citera tråden. forumet är inte någon källa, varje användare är ansvarig för sina egna inlägg!
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
sege
Kontakt:

Inlägg av sege »

Jag har precis börjat mäta luftfuktighet i grunden. Skulle vilja göra en RRD-graf över temperatur, luftfuktighet och någon form av 'mögelriskindex' på samma graf, mest för att jag är nyfiken.

Förslag på hur en sån kan se ut? Hur räknar jag ihop temperatur och luftfuktighet på något klokt sätt för att få fram ett vettigt värde baserat på de värden som det länkades till i tråden här?
Användarvisningsbild
Bobec

Inlägg av Bobec »

Intressant Rickard.

Jag tänkte bara fylla på med:
en länk om lite grunder kring fukt (beskriver iof fukt i bikupa, men ger en bra förklaring om fuktmekanik) http://borje.infree.se/Biodling/Fukt/Fukt.htm
Det finns även mycket intressant litteratur på området. En bok som ofta nämns är: Vandrande fukt, Strålande värme av Carl-Eric Hagentoft utgiven av Studentlitteratur AB. Det finns även en uppsjö av facklitteratur inom fysiken men är kanske bara intressanta för dig som ÄR INTRESSERAD (bl.a. Fundamentals of Heat and Masstransfer av Incropera et al).

Sedan vill jag utöka angående isolering och fukt.

Idag är i huvudask två (tre) typer av isolering mest förekommande; Glasull, Stenull och polystyren (expanderad el, extruderad)
Det finns även andra (Cellulosa och div. ekofiber) typer av isolering. Men i procentandelar är dessa endast marginellt förekommande i förhållande till glas- & stenullen. Till grunder används polystyren (cellplast) nästan uteslutande idag.

Ett materials isoleringsförmåga (mer korrekt: värmeledningsförmåga) uttrycks i värmekonduktivitet [W/m.K]. Vad stenull och glasull gäller är värmekonduktiviteten låg, tom. mycket låg, i dessa material under förutsättning att materialet är torrt. Det är en av anledningarna till varför du måste ha en diffusionsspärr innanför isoleringen (närmast uppvärmd del) när du isolerar. Diffusionsspärrens uppgift är att förhindra varm luft (med en stor mängd vattenånga, absoluta mått) "vandrar" genom isoleringen och kondenserar. Vilket medför två fuktrelaterade problem: 1. risk för mögel-/svamp tillväxt 2. en väsentligt sämre isoleringsförmåga, dvs. stora värmeförluster.
Diffusionsspärren motverkar alltså fuktbildning (främst i väggar och tak) men hindrar också bla. att koldioxid ventileras ut ur ett rum.

Nu märker jag att detta riskerar att urarta... Det jag vill komma till:

1. Har du ett välisolerat sovrum med diffusionsspärr kan det vara av intresse att mäta förändringar koldioxidhalten under natten. Det kan mycket väl vara så att sovrummet tack vare diffusionsspärren har dålig luftcirkulation.

2. Om du har tilläggsisolerat vinden kan det vara lika intressant att mäta fukthalten där som i grunden.

3. Lika så kan det vara av intresse att placera någon eller några givare i väggen när du renoverar ditt hus. (under sommaren kan förhållandena under vissa omständigheter medföra att diffusionsspärren sitter "på fel sida" av isoleringen)

Att sten- och glasullens isoleringsförmåga sjunker drastiskt även vid en låg fuktmängd finns uppmätt. Jag kan inte publicera någon data på det. Ni får söka efter ytterligare källor som antingen bekräftar eller motsäger vad jag hävdar.

//Erik
Skriv svar