Fibaro dimmer / switchar - köp inte!
Postat: 19 aug 2016, 18:51
Måste tyvärr säga att efter att ha köpt ett antal Fibaro Dimmers och 1/2-relä modulerna (212/222) så är jag allt annat än nöjd.
Fibaro verkar tyvärr inte följa z-wave standarden vilket ställer till problem om man inte kör deras över-prisade HC2 lösning.
Samtliga enheter är relativt lätta att joina i z-wave nätverket, det kräver inte 3-st knapptryck, man får hamra på knappen ett tag men tillslut så brukar den joina, här slutar tyvärr dom possitiva sakerna jag har att säga om produkten.
Ifall du måste exclude'a devicen ur nätverket för att t.ex. byta controller kommer du stå i timtal och försöka fippla med deras kassa reset lösning. Du kommer inse att vissa devicer helt enkelt inte går att ta bort.
Om du byter Option 14 på reläna för att kunna tända lampan med en knapp som är fjäderlastad så kommer du få leva med att du inte kan trycka en gång för att tända eller släcka, utan måste dubbelklicka.
Fibaro support består tyvärr utav personal som inte försöker lösa problemet, istället fokuserar dom på att skicka generiska svar och vill att du skall testa reset'a devicen bara eeen gång till... för dom andra 7 gångerna inte hjälpte..
Ångrar bittert att jag köpte Fibaro, Qubino enheterna har hitls funkat mycket bättre.
Fibaro verkar tyvärr inte följa z-wave standarden vilket ställer till problem om man inte kör deras över-prisade HC2 lösning.
Samtliga enheter är relativt lätta att joina i z-wave nätverket, det kräver inte 3-st knapptryck, man får hamra på knappen ett tag men tillslut så brukar den joina, här slutar tyvärr dom possitiva sakerna jag har att säga om produkten.
Ifall du måste exclude'a devicen ur nätverket för att t.ex. byta controller kommer du stå i timtal och försöka fippla med deras kassa reset lösning. Du kommer inse att vissa devicer helt enkelt inte går att ta bort.
Om du byter Option 14 på reläna för att kunna tända lampan med en knapp som är fjäderlastad så kommer du få leva med att du inte kan trycka en gång för att tända eller släcka, utan måste dubbelklicka.
Fibaro support består tyvärr utav personal som inte försöker lösa problemet, istället fokuserar dom på att skicka generiska svar och vill att du skall testa reset'a devicen bara eeen gång till... för dom andra 7 gångerna inte hjälpte..
Ångrar bittert att jag köpte Fibaro, Qubino enheterna har hitls funkat mycket bättre.