Styrning av vattenburen golvvärme och bergvärmepump?

Hur gör man för att ... ? Hur fungerar ... ? Steg för steg-guider och förklarande artiklar finns i detta forum.
Många guider finner också på vår blogg: https://blog.m.nu/
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
dahlborg
Inlägg: 1
Blev medlem: 31 aug 2016, 11:37
Ort: Bromma

Styrning av vattenburen golvvärme och bergvärmepump?

Inlägg av dahlborg »

Hej,

Kan någon tipsa om lämpliga produkter för temperaturreglering via Z-wave? Jag kommer att installlera vattenburen golvvärme från LK och bergvärmepump från Nibe. Vilka shuntar och termostater rekommenderas?

/R
jolerius
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 73
Blev medlem: 28 dec 2014, 13:59

Re: Styrning av vattenburen golvvärme och bergvärmepump?

Inlägg av jolerius »

Vesternet har en termostat från secure. 323 har jag för mig den hette. Den ska funka enligt de.
Annars heatit. Men det beror ju på hur du ska styra. Heatit styr bara 230v, Medans secure är en vanlig slutande kontakt bara

Sent from my SM-G928F using Tapatalk
andarv
Wannabe
Inlägg: 7
Blev medlem: 25 jan 2016, 23:01
Ort: täby

Re: Styrning av vattenburen golvvärme och bergvärmepump?

Inlägg av andarv »

Hej,

Jag har thermia pump och thermotech slingor på tre plan, 20+ slingor.
Bottenvåningen och övervåningen är automatiserade. Mitt system är en blandning, själva funktionen är jag nöjd med.
Temp ges ifrån fibaro universal sensor. Original shuntar styrs av fibaro RGBW modul.
Då kostar det ca 1000:- plus shuntar att styra 4 slingor.
Att köra secure blir enligt min uppfattning väldigt dyrt.

Men...
Jag styr idag inte min VP, planerar att skaffa thermia Link och styra via api fortfarande lite osäker på om det kommer fungera.
Erfarenhetsmässigt kan jag säga att det är inte särskilt effektiv att styra slingorna. Systemet är helt enkelt för trögt, vore bättre att styra hela pumpen istället.

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
Videonisse
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 81
Blev medlem: 07 mar 2012, 22:09
Ort: Stockholm/Örby

Styrning av vattenburen golvvärme och bergvärmepump?

Inlägg av Videonisse »

Alternativ till ThermiaLink är http://thermiq.net
Skriv svar