RRDtool & Perl - Saknade moduler

RRDTool är en Linuxmjukvara som kan användas för att lagra data i Round-Robin Databaser för att sedan generera grafer utifrån den lagrade datan.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
danil
Wannabe

RRDtool & Perl - Saknade moduler

Inlägg av danil »

Har försökt följa guiden som finns i den här tråden:
http://www.temperatur.nu/forum/viewtopic.php?f=20&t=287

Jag har inga problem att skapa databasen, men när man sedan ska prova att skapa en graf med perl-skriptet så är det inget som verkar stämma. Problemet är det att det verkar saknas moduler i perlbiblioteket, då jag får följande felmeddelande:
Can't locate RRDp.pm in @INC (@INC contains: /etc/perl /usr/local/lib/perl/5.8.8 /usr/local/share/perl/5.8.8 /usr/lib/perl5 /usr/share/perl5 /usr/lib/perl/5.8 /usr/share/perl/5.8 /usr/local/lib/site_perl .)
Har sökt här på forumet, surfat RRDtools hemsida och googlat runt som en tok utan att hitta något svar.

Jag lyckades hitta en modul som heter RRD.pm på CPAN som jag provade att döpa om bara för att se vad som hände, och då klagades det på att den modul som heter Log4perl.pm saknas.

Jag försöker köra scriptet under Xubuntu 8.04. Perl och RRDTool är installerat genom repository.
Användarvisningsbild
Plutonium
Moderator
Kontakt:

Re: RRDtool & Perl - Saknade moduler

Inlägg av Plutonium »

Den hittar inte RRDp.pm.
Kör en "locate RRDp.pm" i terminalen.
I mitt fall ligger den under /usr/local/rrdtool-1.2.15/lib/perl/5.8.8/RRDp.pm och ändra sökvägen till din resp RRDp.pm
http://essunga.org
Moderator - Temperatur.nu
danil
Wannabe

Inlägg av danil »

Har provat locate, men filen verkar inte finnas någon stans på hårddisken. Har som sagt installerat både Perl och RRDTool via repository. Är det några andra paket än perl och rrdtool som behövs? Har även lagt in paketet rrdtool-tcl, för att se om det skulle hjälpa.

Plutonium: Har du installerat via någon repo eller från source?
danil
Wannabe

Inlägg av danil »

Löste det själv!

Finns ett paket som heter librrdp-perl som också behövs. Så enkelt var det. Anledningen till att jag inte hittade det när jag sökte bland paketen var att jag bara sökte på "rrdtool".

Summa summarum: För att kunna köra elf98s Perl-skript på ett ny installerat (X)ubuntu-system (8.04) så behöver man:
  • perl
    rrdtool
    librrdp-perl
(Rätta mig om jag har fel)

Förhoppningsvis kan denna tråd åtminstone spara någon annat person som inte heller har så bra koll på Perl lite tid. :roll:
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Inlägg av CirruZZ »

danil skrev:Förhoppningsvis kan denna tråd åtminstone spara någon annat person som inte heller har så bra koll på Perl lite tid. :roll:
Det skulle kunna bli jag, för jag planerar att köra på just en Xubuntu-dist. :wink: Har bara inte kommit dit än...
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Inlägg av CirruZZ »

Fick precis samma fel...
Can't locate RRDs.pm in ...
Men för mig räckte det inte med att bara installera librrdp-perl, jag fick installera librrds-perl också för att få det att funka.
MartinF
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av MartinF »

danil skrev:Har försökt följa guiden som finns i den här tråden:
http://www.temperatur.nu/forum/viewtopic.php?f=20&t=287

Jag har inga problem att skapa databasen, men när man sedan ska prova att skapa en graf med perl-skriptet så är det inget som verkar stämma. Problemet är det att det verkar saknas moduler i perlbiblioteket
Precis så långt kom jag också utan problem, men jag får ett annat felmeddelande. För varje rad i skriptet får jag samma besked, här de tre första raderna:
home/martin/bin/graph_humidity.pl: rad 3: use: kommandot finns inte
/home/martin/bin/graph_humidity.pl: rad 5: my: kommandot finns inte
/home/martin/bin/graph_humidity.pl: rad 6: my: kommandot finns inte

När jag kör

Kod: Markera allt

sudo apt-get install rrdtool perl librrdp-perl librrds-perl
får jag veta att alla dessa "är redan den senaste versionen".
Albin polar 35,Laddomat, 3x750l, Danfoss ECL 100 & Sfinxs solfångare. Loggar och styr vedpanna, elpatron, solfångare, motorvärme och mycket annat med 1-wire, zwave, och webswitch via Domoticz.
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Stämmer sökvägen till perl?
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
MartinF

Inlägg av MartinF »

Njae? Ändrade från #!/usr/bin/perl som i manualen till #!/usr/bin/ där det ligger en exekverbar fil med namnet Perl, men resultatet var oförändrat. Tror jag fattar syntaxen nu, att det borde vara #!/usr/bin/perl även hos mig eftersom perl pekar på filen. Kanske har jag ändå missförstått var perl är lokaliserat?
Om det kan vara en ledtråd så funkar det att skriva $perl MyScript.pl
Lägger jag in perl före filnamnet i crontab så funkar det oxå, men irriterande är det att inte veta vad som är fel!
Albin polar 35,Laddomat, 3x750l, Danfoss ECL 100 & Sfinxs solfångare. Loggar och styr vedpanna, elpatron, solfångare, motorvärme och mycket annat med 1-wire, zwave, och webswitch via Domoticz.
roseen
Gillar hemautomation
Kontakt:

Inlägg av roseen »

Vad får du för svar om du skriver

Kod: Markera allt

which perl
MartinF skrev:Njae? Ändrade från #!/usr/bin/perl som i manualen till #!/usr/bin/ där det ligger en exekverbar fil med namnet Perl, men resultatet var oförändrat. Tror jag fattar syntaxen nu, att det borde vara #!/usr/bin/perl även hos mig eftersom perl pekar på filen. Kanske har jag ändå missförstått var perl är lokaliserat?
Om det kan vara en ledtråd så funkar det att skriva $perl MyScript.pl
Lägger jag in perl före filnamnet i crontab så funkar det oxå, men irriterande är det att inte veta vad som är fel!
MartinF

Inlägg av MartinF »

/usr/bin/perl
Problemet återkommer ibland, men oftast funkar det nu utan att skriva perl först.
3fas
Wannabe

Inlägg av 3fas »

Jag har samma problem med att jag inte kan köra perl-scriptet för att skapa graf. Har följt guiden och får följande fel:
/home/mattias/bin/graph_temp.pl: rad 3: use: kommandot finns inte
/home/mattias/bin/graph_temp.pl: rad 5: syntaxfel när den oväntade symbolen "("
/home/mattias/bin/graph_temp.pl: rad 5: ` my $cur_time = time();'
Har Ubuntu 10.10 desktop (ej server) installerad och är ej någon fena på linux.
Någon som vet hur man får igång perl-scriptet?
Skriv svar