Energimätare 240v - Gärna WiFi

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
jokomoko
Wannabe

Energimätare 240v - Gärna WiFi

Inlägg av jokomoko »

Mitt första inlägg på detta eminenta Forum :D
Hoppas det blev rätt kategori?

Har en stationär dränkbar pump ute i sjö för mitt hushållsvatten (fritidshus) och startar/stoppar när jag öppnar/stänger någon vattenkran i systemet. Eftersom pumpen ligger nere i sjöbotten har jag ingen möjlighet att "höra" eller se, som om/när pumpen arbetar. I värsta fall kan pumpen stå och då slå/på hela tiden, om det finns en liten läcka någonstans, utan att jag vet om det.

Nu min fråga. Finns det någon elmätare som man kan koppla till att vanligt 240v eluttag, som indikerar NÄR ström förbrukas (dvs inte endast mäter total energiförbrukning viss period). Den får MYCKET GÄRNA kommunicera med WiFi också.

Försökte googla fram sådan, men hittade ingen sådan produkt. Någon här som kan hjälpa mig?

Tack på förhand.
rogerthn
Tar hemautomation på allvar

Re: Energimätare 240v - Gärna WiFi

Inlägg av rogerthn »

Dom energimätare jag kommit i kontakt med kan alla visa, bland annat aktuell förbrukning i watt eller A.
dvs. > 0 ström förbrukas
Om du har en ajFÅN kanske https://www.m.nu/homekit/eve-energy-switch-power-meter
jokomoko
Wannabe

Inlägg av jokomoko »

Tack för svar :)

Hade hoppats att det går att se historik, t.ex hur många tillslag under en viss dag. Har precis också beställt min första riktiga smartphone - det blev en Sony Xperia (Android) :)
rogerthn
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av rogerthn »

jokomoko
Wannabe

Inlägg av jokomoko »

Verkar lovande... :) Det blir kanske denna. Tack för tipset
affe@rappens.se
Wannabe

Inlägg av affe@rappens.se »

Pröva med Itead SOnOff Pow går att köpa på EBay för under 100:-
WiFi, mqtt och möjlig att integrera direkt i ex. Domoticz, oändliga möjligheter...

Jag har bytt ut FW mot en som finns på Git https://github.com/arendst/Sonoff-Tasmota
Om du då kör ex Domoticz så kan du skapa mätare så att du får diagram+mätare där du ser exakt när pumpen går och hur mycket el som förbrukas. Du kan då även skapa schema för när pumpen ska var påslagen för att förhindra ex. vattenskador.

Kolla även in övriga SOnOff produkterna alla baserade på ESP8266 som är "lätta" att programera om med egen FW.
jokomoko
Wannabe

Inlägg av jokomoko »

affe@rappens.se skrev:Pröva med Itead SOnOff Pow går att köpa på EBay för under 100:-
WiFi, mqtt och möjlig att integrera direkt i ex. Domoticz, oändliga möjligheter...

Jag har bytt ut FW mot en som finns på Git https://github.com/arendst/Sonoff-Tasmota
Om du då kör ex Domoticz så kan du skapa mätare så att du får diagram+mätare där du ser exakt när pumpen går och hur mycket el som förbrukas. Du kan då även skapa schema för när pumpen ska var påslagen för att förhindra ex. vattenskador.

Kolla även in övriga SOnOff produkterna alla baserade på ESP8266 som är "lätta" att programera om med egen FW.

Verkar vara suverän pryl. Lite överkurs för mig just nu, men jag ska studera från och med nu (vet inte ens vad FW betyder..) :-)
Skriv svar