Temperatur.nu Premium?

Denna forumdel är inte längre aktiv, för att diskutera saker relaterat till väder eller temperatur.nu - använd https://www.facebook.com/groups/temperatur.nu
Kategoriregler
Denna forumdel är inte längre aktiv, för att diskutera saker relaterat till väder eller temperatur.nu - använd https://www.facebook.com/groups/temperatur.nu

Är det ok att ta lite betalt för tillgång till rådata?

Omröstningen slutade 25 nov 2008, 12:22

Ja
11
79%
Nej
3
21%

Antal röster: 14

Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Temperatur.nu Premium?

Inlägg av elf98 »

Temperatur.nu växer och växer och växer.

Jag håller på och tittar på om ytterligare data så som vind/nederbörd/solinstrålning kan läggas till.

Vidare håller jag på och filar på en funktion där man kan tanka ner rådata i csv-format.

MEN temperatur.nu äter upp en allt större del av min fritid.
Och att släppa rådata fritt är inte så lockande.

Jag har funderingar på att skapa en premiumtjänst där man för en billig peng (~50kr) får tillgång till att ladda ner rådata för en ort.

Fördelar:
1. Ej fri tillgång till all rådata, samtidigt som man för en billig peng kan få ut den data man vill ha.
2. Skapar ev ekonomiskt utrymme att vidareutveckla sidan.

Nackdelar:
1. Principen att allt skall vara gratis för alla frångås. Väldigt tråkigt.
2. Vissa som jag hämtar temperaturer ifrån kanske blir sura för att jag "tjänar" pengar på deras temperaturer.

Gällande nackdel nr 1 resonerar jag så här:
En helt ny tjänst skapas som inte kommer att finnas tillgänglig utan att den här nackdeln införs. (Jag kommer inte att administrera en sådan tjänst "gratis".) Kanske fördelen uppväger nackdelen?

Gällande nackdel nr 2 resonerar jag så här:
Vinstsen per köp kommer inte att bli stor, jag kommer dock att få lite betalt för jobb jag gör helt gratis nu. Hur tänker ni mätleverantörer om jag skulle "tjäna" ett par hundralappar på just din temperatur ett år?
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
bruka
Tar hemautomation på allvar

Re: Temperatur.nu Premium?

Inlägg av bruka »

För mig är det helt OK om du säljer temperaturerna.
Du har ju kostnader för server, el och uppkoppling du med, även om du har din shop där.
Och allt arbete du lägger ner också.
Klart du ska få tjäna pengar!
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Inlägg av CirruZZ »

Bra fråga...

Några följd frågor först bara. Med rådata, vad menar du då, och vad är det tänkt att den rådatan skall användas till? Ur en köpares perspektiv, vad ligger värdet i rådatan, vad skall köparen ha rådatan till?
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Rådata = temperaturer i textformat. Tex en lista med alla temperaturer för en ort i csv-format.

I nuläget går den datan att få fram via http://www.temperatur.nu/temperatur-1-0_10_189.html, det är dock lite tidsödande att få fram längre serier.

Vad köparen skall ha rådata till spelar egentligen inte så stor roll. Om den publiceras i någon form måste så klart ursprunget uppges (Vilket iaf i teorin kan locka fler besökare till temperatur.nu).

Vanligast är att privatpersoner frågar efter rådata så de kan importera till excel och jämföra direkt med elförbrukning. Jag har även fått förfrågningar från personer som skriver examensarbeten och behöver temperaturer av en eller annan anledning. Vidare så får jag lite nu och då förfrågningar från företag som av en eller annan anledning är intresserade av temperaturdata.

En av de roligare förfrågningarna var från ett företag som skrev ett kassasystem till en restaurang, de ville ha temperaturdata för att jämföra med försäljningen.

Oftast har jag tagit fram dataserier och då är det en hel del manuellt arbete som krävs. Oftast har jag inte tagit betalt. Från företag försöker jag oftast ta lite betalt för det arbete jag lägger ner.

I år har jag kanske fått ca 10-20st sådana här förfrågningar.

Tanken med en "premiumtjänst" är helt enkelt att ge tillgång till ett annat interface till temperatur.nu. Ett interface där data kan hämtas i textformat istället för i grafformat. Fördelen är att jag får en mindre arbetsbörda och kan dra in lite pengar. Kan man kanske se det som att det är paketeringen som kostar? Är jag helt ute och cyklar?

Alternativen är nog egentligen 3st:
1. Fortsätta som nu, dvs köra allt manuellt och ta fram denna data i mån av tid.
2. Helt ignorera dessa förfrågningar
3. Skapa denna premiumtjänst utan att ta betalt för den. (Och hur ställer skall man ställa sig till att någon laddar ner all data från temperatur.nu?)

Den databas jag byggt upp är enorm och antagligen rätt unik. SMHI har visserligen data, men enligt utsago så är de extremt dyra. Att ge folk tillgång till denna information för en spottstyver skulle vara skoj.

Om vi gissar att intresset för en sådan här tjänst blir stort och hela 200personer per år vill få tillgång till tjänsten så blir det bara 8000kr i omsättning. Eller ett par tior per ort. Ökad omsättning leder i slutänden till att mer tid kan läggas på siten. Och kan mer tid läggas på siten kan fler funktioner skapas.

Klurigt värre.

Jag vill ju att temperatur.nu skall vara gratis för gemene man. Samtidigt som tex företag kan ha stor nytta av dessa tjänster och kan betala...

Ibland önskar jag att jag aldrig startat sidan! :P

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Inlägg av CirruZZ »

Tackar för ett utförligt svar! :D

elf98 skrev:Rådata = temperaturer i textformat. Tex en lista med alla temperaturer för en ort i csv-format.
Jag gissade att det var det du menade men var inte helt säker.
elf98 skrev:Vad köparen skall ha rådata till spelar egentligen inte så stor roll. Om den publiceras i någon form måste så klart ursprunget uppges (Vilket iaf i teorin kan locka fler besökare till temperatur.nu).

Vanligast är att privatpersoner frågar efter rådata så de kan importera till excel och jämföra direkt med elförbrukning. Jag har även fått förfrågningar från personer som skriver examensarbeten och behöver temperaturer av en eller annan anledning. Vidare så får jag lite nu och då förfrågningar från företag som av en eller annan anledning är intresserade av temperaturdata.
Anledningen jag frågade var om premium tjänsten var tänkt till privatpersoner i första hand men det är altså mest troligt med att företag vill ha tillgång?!
elf98 skrev:En av de roligare förfrågningarna var från ett företag som skrev ett kassasystem till en restaurang, de ville ha temperaturdata för att jämföra med försäljningen.
Kul! Ja ideerna är outgrundliga.
elf98 skrev:Tanken med en "premiumtjänst" är helt enkelt att ge tillgång till ett annat interface till temperatur.nu. Ett interface där data kan hämtas i textformat istället för i grafformat. Fördelen är att jag får en mindre arbetsbörda och kan dra in lite pengar. Kan man kanske se det som att det är paketeringen som kostar? Är jag helt ute och cyklar?
Inte alls. Men om det är värt det, kan nog endast du svara på då du vet hur mycket tid det tar idag att ta fram en serie respektive om du skulle skapa ett gränssnitt för kunder att ta fram data själv. Ovaset vilket så är i alla fall jag för en premiumtjänst. I slutändan så gagnar det ju temperatur.nu oavsett vilket!
Alternativen är nog egentligen 3st:
1. Fortsätta som nu, dvs köra allt manuellt och ta fram denna data i mån av tid.
2. Helt ignorera dessa förfrågningar
3. Skapa denna premiumtjänst utan att ta betalt för den. (Och hur ställer skall man ställa sig till att någon laddar ner all data från temperatur.nu?)
Jag skulle svara 1 eller 3, vilket av dom två sen är upp till dig, men att inte utnyttja den möjlighet som finns för temperatur.nu att tjäna på den data som finns, eller att stärka sitt namn (varumärke!) vore dumt tycker jag.
Den databas jag byggt upp är enorm och antagligen rätt unik. SMHI har visserligen data, men enligt utsago så är de extremt dyra. Att ge folk tillgång till denna information för en spottstyver skulle vara skoj.

Kan tänka mig att den är unik och om det sen även kommer att byggas på med ytterligare data serier (vind mm) så blir den ju inte mindre unik! Kan tänka mig att SMHI tar betalt, och det tycker jag att du också skall göra om det rör sig om företag som vill ha datan för kommersiell vinning i slutändan. Är det däremot en privat person som är kunden så bör priset mer vara i storleken av "spottstyver"-klassen. :wink: Annars kommer det bara att vara negativt för temperatur.nu tror jag.
Ökad omsättning leder i slutänden till att mer tid kan läggas på siten. Och kan mer tid läggas på siten kan fler funktioner skapas.

Jag vill ju att temperatur.nu skall vara gratis för gemene man. Samtidigt som tex företag kan ha stor nytta av dessa tjänster och kan betala...
Visst är det så. Men det är viktigt att hitta rätt balans mellan Community och kommersiell site. temperatur.nu är någon stans där mitt emellan, eller är jag helt fel ute? Blir det för mycket "betal" så finns alltid risken att användarna sviker. Det är i alla fall min åsikt! :roll:
Ibland önskar jag att jag aldrig startat sidan! :P
Det önskar i alla fall inte jag, och nog ingen annan här på forumet heller! :D
Keep up the good work! :mrgreen:
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Bra svar!

Gällande spottstyver; Hur mycket är en spottstyver?

I min värld är 50kr det.

I grund och botten skulle jag nog vilja göra tjänsten helt gratis för privatpersoner. Haken är att jag inte vill släppa datat helt fritt. Vill jag inte släppa det helt fritt måste det till administration av något slag. Och denna administration tar ju tid. Det är nog egentligen bara den tiden jag vill täcka. Och begränsa lite genom att ta lite betalt. Det skulle ju gå att lägga någon spärr på ipnummer och cockies, men det blir en rätt grov metod som ger vissa nästan fri tillgång och andra ingen tillgång alls.

När jag resonerar runt detta så återkommer jag hela tiden till min grundtanke att allt skall vara gratis... Suck...

Ingen som vill utföra (massor?) gratisarbete och administrera förfrågningar från privatpersoner? :D

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

CirruZZ skrev:Tackar för ett utförligt svar! :D

elf98 skrev:Rådata = temperaturer i textformat. Tex en lista med alla temperaturer för en ort i csv-format.
Jag gissade att det var det du menade men var inte helt säker.
elf98 skrev:Vad köparen skall ha rådata till spelar egentligen inte så stor roll. Om den publiceras i någon form måste så klart ursprunget uppges (Vilket iaf i teorin kan locka fler besökare till temperatur.nu).

Anledningen jag frågade var om premium tjänsten var tänkt till privatpersoner i första hand men det är altså mest troligt med att företag vill ha tillgång?!
Den är nog mest tänkt för den som vill ha rådata! :D
Frågar företag kan jag nog ta mycket mer betalt för ett eget interface till temperatur.nu. Och det tycker jag inte är fel på något sätt, det gagnar allt och alla. Företagen får tillgång till en unik databas, jag får in pengar och kommer att kunna utveckla sidan.
CirruZZ skrev:
elf98 skrev:Tanken med en "premiumtjänst" är helt enkelt att ge tillgång till ett annat interface till temperatur.nu. Ett interface där data kan hämtas i textformat istället för i grafformat. Fördelen är att jag får en mindre arbetsbörda och kan dra in lite pengar. Kan man kanske se det som att det är paketeringen som kostar? Är jag helt ute och cyklar?
Inte alls. Men om det är värt det, kan nog endast du svara på då du vet hur mycket tid det tar idag att ta fram en serie respektive om du skulle skapa ett gränssnitt för kunder att ta fram data själv. Ovaset vilket så är i alla fall jag för en premiumtjänst. I slutändan så gagnar det ju temperatur.nu oavsett vilket!
Det tar inte jättemycket tid att ta fram manuella dataserier. Säg 15 minuter totalt. Om jag fakturerar kanske tiden är 25 minuter totalt (och för det har jag vid några tillfällen tagit 295kr ink moms).

Skapar jag en sådan funktion som fixar detta automatiskt kommer det nog att ta minst 16 timmar. Det är många temperaturserier. Samtidigt kommer antagligen intresset för tjänsten att bli ganska stor. Samtidigt kommer det fortfarande att ta lite tid att administrera varje förfrågan och bokföra eventuell kostnad.

När jag skriver nya funktioner försöker jag tänka i ett mycket långt perspektiv.

För två år sedan sköttes tex shop.temperatur.nu helt manuellt via mail och förskottsbetalning till bankkonto. Sedan la jag 3 dagar på att installera och anpassa shoppen. De tre dagarna är insparade sedan mycket länge. Det skulle aldrig att gå att köra shoppen manuellet via mail längre då det faktiskt beställs massor med prylar i den. I början köpte jag in temperatursensorer 100st åt gången. Nu köper jag in dem 1000st i taget...

Kan kanske intresset öka (nästan) lika mycket för rådatatjänsten om det är automatiserat att få tillgång till rådata?

Kan tänka mig att den är unik och om det sen även kommer att byggas på med ytterligare data serier (vind mm) så blir den ju inte mindre unik! Kan tänka mig att SMHI tar betalt, och det tycker jag att du också skall göra om det rör sig om företag som vill ha datan för kommersiell vinning i slutändan. Är det däremot en privat person som är kunden så bör priset mer vara i storleken av "spottstyver"-klassen. :wink: Annars kommer det bara att vara negativt för temperatur.nu tror jag.
Håller med helt och hållet! Återigen: Grundtanken är att allt skall vara gratis för alla...
Ökad omsättning leder i slutänden till att mer tid kan läggas på siten. Och kan mer tid läggas på siten kan fler funktioner skapas.

Visst är det så. Men det är viktigt att hitta rätt balans mellan Community och kommersiell site. temperatur.nu är någon stans där mitt emellan, eller är jag helt fel ute? Blir det för mycket "betal" så finns alltid risken att användarna sviker. Det är i alla fall min åsikt! :roll:
shop.temperatur.nu är kommersiellt, det är inte något snack längre.
http://www.temperatur.nu vill jag nog skall vara lite mindre kommersiell. Och jag vill ju ha fler användare! Och för att få ännu fler användare måste ännu fler funktioner utvecklas! Och det tar tid. Tid som jag inte har...

Än så länge går det inte att leva på siten (och det vill jag nog inte heller), men den tar väldigt mycket tid (shop.temperatur.nu tar mest tid såklart). Var går gränsen för hur mycket tid man skall lägga ner på sin hobby? Det är ju fortfarande väldigt skoj att hålla på med temperatur.nu. Kanske skippa reklamen helt och dra ner på tempot lite och lägga allt krut på shoppen i stället?!? Eller skaffa sig ett liv och gå en kurs i att måla med oljefärg eller nåt! :)

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Inlägg av CirruZZ »

elf98 skrev:Gällande spottstyver; Hur mycket är en spottstyver? I min värld är 50kr det.
Jo det håller jag med om är en rimlig nivå. Men är det per dataserie, månad, år, eller per vad?
elf98 skrev:Haken är att jag inte vill släppa datat helt fritt. Vill jag inte släppa det helt fritt måste det till administration av något slag. Och denna administration tar ju tid. Det är nog egentligen bara den tiden jag vill täcka. Och begränsa lite genom att ta lite betalt.

För företag så tycker jag nog att du kan ta betalt för själva värdet av datan, och inte bara själva arbetstiden.
elf98 skrev:När jag resonerar runt detta så återkommer jag hela tiden till min grundtanke att allt skall vara gratis... Suck...
Det är en väldigt god tanke, men den får inte ta död på "gnistan"! :wink:
elf98 skrev:Ingen som vill utföra (massor?) gratisarbete och administrera förfrågningar från privatpersoner? :D
Beror ju på hur mycket gratis arbete det rör sig om! :wink:

elf98 skrev:Den är nog mest tänkt för den som vill ha rådata! :D
- psst du...ja du, har du någon rådata tillsalu?
- Ja visst, vad får det lov att vara?
- Jag tror jag tar....ska vi se....vi tar lite "temperatur" idag tror jag!
:D
Frågar företag kan jag nog ta mycket mer betalt för ett eget interface till temperatur.nu. Och det tycker jag inte är fel på något sätt, det gagnar allt och alla. Företagen får tillgång till en unik databas, jag får in pengar och kommer att kunna utveckla sidan.
Go for it!!!
Det tar inte jättemycket tid att ta fram manuella dataserier. Säg 15 minuter totalt. Om jag fakturerar kanske tiden är 25 minuter totalt (och för det har jag vid några tillfällen tagit 295kr ink moms).
Det är ju så gott som gratis för företag!
När jag skriver nya funktioner försöker jag tänka i ett mycket långt perspektiv.
Helt rätt...
Kan kanske intresset öka (nästan) lika mycket för rådatatjänsten om det är automatiserat att få tillgång till rådata?
Potentialen finns absolut tror jag, men det finns en hake, och det är kvalitetssäkring. Hur säker är datan som man säljer! Men det är ju otroligt svårt att säga när man inte har tillgång till själva mät stationen utan bara data. Oavsett vilket så tror jag att om du på någon sätt kunde skapa en "shop" för datan, ungefär som för prylarna som säljs så skulle det kunna växa. "Enkelhet" för köparen är nog ett ledord. Och förhoppningsvis enkelt för dig med. Tänk om det var helt automatiserat, data ut och pengar in...och bara sitta och kolla på! :wink:
Än så länge går det inte att leva på siten (och det vill jag nog inte heller), men den tar väldigt mycket tid (shop.temperatur.nu tar mest tid såklart). Var går gränsen för hur mycket tid man skall lägga ner på sin hobby? Det är ju fortfarande väldigt skoj att hålla på med temperatur.nu. Kanske skippa reklamen helt och dra ner på tempot lite och lägga allt krut på shoppen i stället?!?
Det du har skapat är beroende av varandra, shopen klara sig inte utan användarna på forumet och "temperatur leverantörerna". Lika tvärt om, om det inte enkelt går att få tag i dom prylar som behövs för att hålla på med det som diskuteras i forumet så, så finns det ju inget att diskutera! :wink: Så jag tror att det nog måste gå hand i hand.
Eller skaffa sig ett liv och gå en kurs i att måla med oljefärg eller nåt! :)
Liv...vad är det...finns det också att köpa i shoppen kanske? :shock:
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Min uppfattning är såhär:
Jag ger dig tillgång till min temperatur-data, du hämtar den och förädlar den till en snygg graf som jag kan använda mig av, både för egen del och för att jämföra med andra.
På så vis känner jag mig redan "ersatt" på ett rimligt vis.

Om du utöver det även kan tjäna pengar på att utnyttja min rå-data tycker jag det är helt okej. Alternativet skulle ju vara att jag själv samlat på mig min data (vilket jag förvisso gjort) och sedan marknadsfört mig och hittat en köpare för just mina temperatur-data. Det alternativet finns dessutom kvar även efter en sådan lösning du föreslår, så du hindrar ingen från att försöka tjäna pengar på sina egna mät-datan.

Du tillför ett mervärde genom att du samlar in data, marknadsför det och i framtiden även gör det tillgängligt på ett lätt och enkelt vis till intresserade. Att du tar en avgift för det mervärde du tillför ser jag inte som något konstigt.

Gällande priset så tror jag en "spottstyver" är en rätt bra nivå. Du kanske kan tysta någon eventuell kritiker om du ger respektive temperatur-leverantör tillgång till sin egen data gratis.

En feature som nog skulle vara väldigt spännande är om du i framtiden även skapade någon form av "API-access" så att andra leverantörer kan använda live-data, eller nästan live-data tillsammans med sina egna data, eller andras data, som för att bygga roliga grafer med http://code.google.com/apis/chart/ över allt från försäljnings-sifforna på vantar till aktiekurser för GB-Glass etc.

Dvs, jag är helt klart för iden, och har du möjlighet att tjäna pengar på det är det strålande!
Men utifrån ett mer generellt perspektiv vore det trevligt om datan blev tillgänglig så billigt som möjligt, så att vi får se så många sido-tjänster som möjligt!
larky
Moderator
Kontakt:

Inlägg av larky »

Nu exporterar jag ju inte ens data till temperatur.nu, det finns redan en annan i Skellefteå som gör det, men ändå;

Det bästa vore nog en premiumdel, där intresserade kan ladda hem rådata från en eller flera stationer, helst automatiskt givetvis. (logga in, välj stationer, start och stopptid, upplösning, etc. och så: plopp, en excelfil)
Jag tror att du tystar de flesta kritiker om du ger givarna tillgång till sin egen data, och de betalande tillgång till allt, kanske fri tillgång till rådata i ett dygn för en spottstyver?
Tillgång till live-mätdata/API anser jag vara något annat, för kunder som kan tänkas vara intresserade av att länka vantförsäljning med temperatur så ska det nog vara någon annan prissättning.
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Oj nu blev det många svar på en gång!

Min tanke var att man för en spottstyver som privatperson får tillgång till ett interface där man under x veckor får ladda ner data för y stationer. x och y kankse är beroende av spottstyverns storlek. När jag har funderat på det här så har jag tänkt det som så att man helt enkelt köper olika koder i shoppen, som jag efter granskning av betalning helt enkelt aktiverar. Mycket lite manuellt arbete.

Gällande nya apier skriver jag sådana på förfrågan. Jag kan omöjligt veta hur folk vill interfaca sidan!

Driver temperatur.nu

Bild
the_tnt
Gillar hemautomation
Kontakt:

Inlägg av the_tnt »

Vem driver du sidan för? Ditt egna nöje, egen vinning eller för besökarna?

De två första säger ta betalt, den sista säger ta betalt av företag men släpp det fritt för privatpersoner.
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Vem jag driver sidan för...

Well, det började som en fascination för temperaturer och statistik. Och det är nog den fascinationen som i grund och botten är drivkraften nu med.
Att få all den feedback från alla användare är en annan stor drivkraft.
Att ha byggt upp hela siten och se att det rullar på är en stor drivkraft.
Att se att ca 40000 unika besökare varje månad är intresserade av min sida är en stor drivkraft.
Att se att min lilla hobbysite drar in pengar är en annan drivkraft.

Så det är nog mest för mitt ego och besökarna jag håller på! Och sedan är det såklart kul att dra in pengar på en hobby...

Så det kanske är så att grundtanken att allt skall vara gratis för alla (privatpersoner) som skall råda. Då gäller det bara att komma på ett smidigt sätt att administrera det hela på!

Driver temperatur.nu

Bild
Quart
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Quart »

Finns det något intresse ifrån någon att köpa rådata ??

Tror inte den datan vi samlar in håller 100% standard så jag har svårt att se ett företag betala något
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Quart, den konkurrerar helt klart inte på samma planhalva som SMHI's data etc. Men då det redan har varit ett antal intressenter som visat sig beredda att betala för det så borde väl svaret vara ja. :)

Jag ser helt klart fördelen med en sådan tjänst som ger något mindre perfekt data, men till ett betydligt lägre pris. Ungefär som att google gav folk möjlighet att använda sig av google-maps data tidigare, när datan inte alls var lika kvalitativ som konkurrenterna, man var tvungen att registrera ett speciellt konto och det var oklart om det skulle bli någon kostnad framöver. Men genom att erbjuda denna typ av data/tjänst har location-awareness hanteringen helt revolutionerats! Kanske detta i en liten skala kan börja med en environment-awareness trend i sverige? :)
Låst