Jag gissade att det var det du menade men var inte helt säker.elf98 skrev:Rådata = temperaturer i textformat. Tex en lista med alla temperaturer för en ort i csv-format.
Anledningen jag frågade var om premium tjänsten var tänkt till privatpersoner i första hand men det är altså mest troligt med att företag vill ha tillgång?!elf98 skrev:Vad köparen skall ha rådata till spelar egentligen inte så stor roll. Om den publiceras i någon form måste så klart ursprunget uppges (Vilket iaf i teorin kan locka fler besökare till temperatur.nu).
Vanligast är att privatpersoner frågar efter rådata så de kan importera till excel och jämföra direkt med elförbrukning. Jag har även fått förfrågningar från personer som skriver examensarbeten och behöver temperaturer av en eller annan anledning. Vidare så får jag lite nu och då förfrågningar från företag som av en eller annan anledning är intresserade av temperaturdata.
Kul! Ja ideerna är outgrundliga.elf98 skrev:En av de roligare förfrågningarna var från ett företag som skrev ett kassasystem till en restaurang, de ville ha temperaturdata för att jämföra med försäljningen.
Inte alls. Men om det är värt det, kan nog endast du svara på då du vet hur mycket tid det tar idag att ta fram en serie respektive om du skulle skapa ett gränssnitt för kunder att ta fram data själv. Ovaset vilket så är i alla fall jag för en premiumtjänst. I slutändan så gagnar det ju temperatur.nu oavsett vilket!elf98 skrev:Tanken med en "premiumtjänst" är helt enkelt att ge tillgång till ett annat interface till temperatur.nu. Ett interface där data kan hämtas i textformat istället för i grafformat. Fördelen är att jag får en mindre arbetsbörda och kan dra in lite pengar. Kan man kanske se det som att det är paketeringen som kostar? Är jag helt ute och cyklar?
Jag skulle svara 1 eller 3, vilket av dom två sen är upp till dig, men att inte utnyttja den möjlighet som finns för temperatur.nu att tjäna på den data som finns, eller att stärka sitt namn (varumärke!) vore dumt tycker jag.Alternativen är nog egentligen 3st:
1. Fortsätta som nu, dvs köra allt manuellt och ta fram denna data i mån av tid.
2. Helt ignorera dessa förfrågningar
3. Skapa denna premiumtjänst utan att ta betalt för den. (Och hur ställer skall man ställa sig till att någon laddar ner all data från temperatur.nu?)
Den databas jag byggt upp är enorm och antagligen rätt unik. SMHI har visserligen data, men enligt utsago så är de extremt dyra. Att ge folk tillgång till denna information för en spottstyver skulle vara skoj.
Visst är det så. Men det är viktigt att hitta rätt balans mellan Community och kommersiell site. temperatur.nu är någon stans där mitt emellan, eller är jag helt fel ute? Blir det för mycket "betal" så finns alltid risken att användarna sviker. Det är i alla fall min åsikt!Ökad omsättning leder i slutänden till att mer tid kan läggas på siten. Och kan mer tid läggas på siten kan fler funktioner skapas.
Jag vill ju att temperatur.nu skall vara gratis för gemene man. Samtidigt som tex företag kan ha stor nytta av dessa tjänster och kan betala...
Det önskar i alla fall inte jag, och nog ingen annan här på forumet heller!Ibland önskar jag att jag aldrig startat sidan!
Den är nog mest tänkt för den som vill ha rådata!CirruZZ skrev:Tackar för ett utförligt svar!![]()
Jag gissade att det var det du menade men var inte helt säker.elf98 skrev:Rådata = temperaturer i textformat. Tex en lista med alla temperaturer för en ort i csv-format.
Anledningen jag frågade var om premium tjänsten var tänkt till privatpersoner i första hand men det är altså mest troligt med att företag vill ha tillgång?!elf98 skrev:Vad köparen skall ha rådata till spelar egentligen inte så stor roll. Om den publiceras i någon form måste så klart ursprunget uppges (Vilket iaf i teorin kan locka fler besökare till temperatur.nu).
Vanligast är att privatpersoner frågar efter rådata så de kan importera till excel och jämföra direkt med elförbrukning. Jag har även fått förfrågningar från personer som skriver examensarbeten och behöver temperaturer av en eller annan anledning. Vidare så får jag lite nu och då förfrågningar från företag som av en eller annan anledning är intresserade av temperaturdata.
Det tar inte jättemycket tid att ta fram manuella dataserier. Säg 15 minuter totalt. Om jag fakturerar kanske tiden är 25 minuter totalt (och för det har jag vid några tillfällen tagit 295kr ink moms).CirruZZ skrev:Inte alls. Men om det är värt det, kan nog endast du svara på då du vet hur mycket tid det tar idag att ta fram en serie respektive om du skulle skapa ett gränssnitt för kunder att ta fram data själv. Ovaset vilket så är i alla fall jag för en premiumtjänst. I slutändan så gagnar det ju temperatur.nu oavsett vilket!elf98 skrev:Tanken med en "premiumtjänst" är helt enkelt att ge tillgång till ett annat interface till temperatur.nu. Ett interface där data kan hämtas i textformat istället för i grafformat. Fördelen är att jag får en mindre arbetsbörda och kan dra in lite pengar. Kan man kanske se det som att det är paketeringen som kostar? Är jag helt ute och cyklar?
Håller med helt och hållet! Återigen: Grundtanken är att allt skall vara gratis för alla...Den databas jag byggt upp är enorm och antagligen rätt unik. SMHI har visserligen data, men enligt utsago så är de extremt dyra. Att ge folk tillgång till denna information för en spottstyver skulle vara skoj.
Kan tänka mig att den är unik och om det sen även kommer att byggas på med ytterligare data serier (vind mm) så blir den ju inte mindre unik! Kan tänka mig att SMHI tar betalt, och det tycker jag att du också skall göra om det rör sig om företag som vill ha datan för kommersiell vinning i slutändan. Är det däremot en privat person som är kunden så bör priset mer vara i storleken av "spottstyver"-klassen.Annars kommer det bara att vara negativt för temperatur.nu tror jag.
shop.temperatur.nu är kommersiellt, det är inte något snack längre.Visst är det så. Men det är viktigt att hitta rätt balans mellan Community och kommersiell site. temperatur.nu är någon stans där mitt emellan, eller är jag helt fel ute? Blir det för mycket "betal" så finns alltid risken att användarna sviker. Det är i alla fall min åsikt!Ökad omsättning leder i slutänden till att mer tid kan läggas på siten. Och kan mer tid läggas på siten kan fler funktioner skapas.
Jag vill ju att temperatur.nu skall vara gratis för gemene man. Samtidigt som tex företag kan ha stor nytta av dessa tjänster och kan betala...![]()
Jo det håller jag med om är en rimlig nivå. Men är det per dataserie, månad, år, eller per vad?elf98 skrev:Gällande spottstyver; Hur mycket är en spottstyver? I min värld är 50kr det.
elf98 skrev:Haken är att jag inte vill släppa datat helt fritt. Vill jag inte släppa det helt fritt måste det till administration av något slag. Och denna administration tar ju tid. Det är nog egentligen bara den tiden jag vill täcka. Och begränsa lite genom att ta lite betalt.
Det är en väldigt god tanke, men den får inte ta död på "gnistan"!elf98 skrev:När jag resonerar runt detta så återkommer jag hela tiden till min grundtanke att allt skall vara gratis... Suck...
Beror ju på hur mycket gratis arbete det rör sig om!elf98 skrev:Ingen som vill utföra (massor?) gratisarbete och administrera förfrågningar från privatpersoner?
- psst du...ja du, har du någon rådata tillsalu?elf98 skrev:Den är nog mest tänkt för den som vill ha rådata!
Go for it!!!Frågar företag kan jag nog ta mycket mer betalt för ett eget interface till temperatur.nu. Och det tycker jag inte är fel på något sätt, det gagnar allt och alla. Företagen får tillgång till en unik databas, jag får in pengar och kommer att kunna utveckla sidan.
Det är ju så gott som gratis för företag!Det tar inte jättemycket tid att ta fram manuella dataserier. Säg 15 minuter totalt. Om jag fakturerar kanske tiden är 25 minuter totalt (och för det har jag vid några tillfällen tagit 295kr ink moms).
Helt rätt...När jag skriver nya funktioner försöker jag tänka i ett mycket långt perspektiv.
Potentialen finns absolut tror jag, men det finns en hake, och det är kvalitetssäkring. Hur säker är datan som man säljer! Men det är ju otroligt svårt att säga när man inte har tillgång till själva mät stationen utan bara data. Oavsett vilket så tror jag att om du på någon sätt kunde skapa en "shop" för datan, ungefär som för prylarna som säljs så skulle det kunna växa. "Enkelhet" för köparen är nog ett ledord. Och förhoppningsvis enkelt för dig med. Tänk om det var helt automatiserat, data ut och pengar in...och bara sitta och kolla på!Kan kanske intresset öka (nästan) lika mycket för rådatatjänsten om det är automatiserat att få tillgång till rådata?
Det du har skapat är beroende av varandra, shopen klara sig inte utan användarna på forumet och "temperatur leverantörerna". Lika tvärt om, om det inte enkelt går att få tag i dom prylar som behövs för att hålla på med det som diskuteras i forumet så, så finns det ju inget att diskutera!Än så länge går det inte att leva på siten (och det vill jag nog inte heller), men den tar väldigt mycket tid (shop.temperatur.nu tar mest tid såklart). Var går gränsen för hur mycket tid man skall lägga ner på sin hobby? Det är ju fortfarande väldigt skoj att hålla på med temperatur.nu. Kanske skippa reklamen helt och dra ner på tempot lite och lägga allt krut på shoppen i stället?!?
Liv...vad är det...finns det också att köpa i shoppen kanske?Eller skaffa sig ett liv och gå en kurs i att måla med oljefärg eller nåt!