Hur märks fel vid kraftig förgrening?

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
jazzgossen
Wannabe

Hur märks fel vid kraftig förgrening?

Inlägg av jazzgossen »

Jag skulle behöva ha två ganska långa trådar i mitt 1-wirenät för att kunna mäta det jag vill (en via pannrummet och ut, och en upp genom huset upp på vinden). Det handlar om kanske 20 + 10 m. Jag kan förstås köpa en hubb eller en till 1-wire-adapter, men de är ju rätt dyra.

Är det någon idé att över huvud taget försöka förgrena nätet så kraftigt?

Om jag gör det, och det blir fel, kommer jag i så fall märka det genom helgalna eller inga mätvärden, eller kan det bli rimliga värden som ändå är fel för p g a förgreningen?
larky
Moderator
Kontakt:

Re: Hur märks fel vid kraftig förgrening?

Inlägg av larky »

Jag har ingen erfarenhet av grenar längre än nån meter, men ett enkelt alternativ är att dra dubbel kabel till 10-meters grenen, för att på så sätt inte få några grenar alls.
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Troligtvis kommer det att fungera bra. Självklart spelar nätets design i övrigt stor roll.

Problem kommer att visa sig som att en sensor inte hittas alls, hittas sporadiskt, eller att sensorerna slumpmässigt eller konstant ger 85grader som mätvärde.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
PerM
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av PerM »

Grenade nät fungerar bättre än vad man kan tro, men givetvis ska man undvika det om man kan.

Jag har tre huvud stammar i mitt nät (http://www.pmalmberg.com/forum/index.ph ... 107.0.html) och flera av grenarna på dessa stammar är flera meter långa. Visst, jag får läsfel ibland, men det är inte så att det påverkar nämnvärt.
Skriv svar