Kalibrera?

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
MGKea
Tar hemautomation på allvar

Kalibrera?

Inlägg av MGKea »

Kalibrerar Ni era givare så att deras avmätning stämmer så bra som möjligt mot "verkligheten"?

Och om hur gör Ni?
FredrikS

Re: Kalibrera?

Inlägg av FredrikS »

Jag har kalibrerat min 1-wire tryckgivare/barometer. Tempgivarna har jag inte gjort något åt, behöver inte exakta absolutvärden.
Barometern visade sig vara tacksam att kalibrera, den var bara att kompensera med en bias.
Hur man gör ? Tja, att lista ut ex om diffen är statisk eller linjär (eller något värre) brukar ju vara första steget, och beroende på resultatet
får man kompensera sin givare.
Mäter lite saker i huset i Jägarvallen, Linköping, kan beskådas på http://j23.mine.nu
MGKea

Inlägg av MGKea »

Var den linjär?

Varför inte kalibrera tempgivarna.... är de linjärt parallella mot "verkligheten"?

Har köpt några olika termometrar och nästan alla visar olika. Vem skall man tro på.
Senast redigerad av MGKea den 01 dec 2008, 18:14, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Dowser
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Jag har under de ~1,5år jag mätt kalibrerat genom att då och då läsa av räknaren och mätaren.
I början var det svårt att få ett bra kalibrerings-värde, efterssom mätaren enbart visar hela kWh, men med tiden har det blivit en rätt stabil kvot på 1.07258927095685 pulser per "äkta" Wh. :)
Det värdet använder jag då att korrigera det uppmätta värdet innan jag använder det i statistiken.
MGKea

Inlägg av MGKea »

Har nog tänkt mig temperaturgivare ... med tanke på forumnamnet.

Annars vid pulsmätning skall det inte bli annat än rätt. Isåfall är det fel. Det är lite annorlunda med en tempgivare tycker jag.
FredrikS

Inlägg av FredrikS »

Kolla in "Figure 16" i http://datasheets.maxim-ic.com/en/ds/DS18S20.pdf
så ser du Maxims egna uppgifter på osäkerheten på tempsensorn.
Mäter lite saker i huset i Jägarvallen, Linköping, kan beskådas på http://j23.mine.nu
MGKea

Inlägg av MGKea »

Man skall nog inte förlita sig på tillverkarens uppgifter enbart!
FredrikS

Inlägg av FredrikS »

Du är välkommen att göra egna mätningar och presentera här !!
MGKea

Inlägg av MGKea »

Skall återkomma i ärendet. Referenser och metoder ?
FredrikS

Inlägg av FredrikS »

Beror på hur noggrann du vill vara. Maxim har ju 3S på ca 0.3 grader, så vill du ha samma noggrannhet får du nog anstränga dig för att
göra alla mätningar....
Första steget är ju att skaffa ett instrument med bättre precision. Sedan mäta som attan och sedan räkna :shock:

Jag blev faktiskt ganska överraskad/imponerad över noggrannheten, tyvärr har dom ju inte plottat 1S- och 2S- kurvorna, men
i alla fall. Inte jättemånga handhållna mätinstrument som matchar detta skulle jag säga
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Ett par kommentarer:

För ett par år sedan var det mycket stor spridning över mätvärdena på DS18S20. Jag kasserade ca 10-20% av sensorerna (de som avvek mer än +/- 0.15 grader)

Det senaste året har jag kasserat mindre än 0.1%.

Visserligen är jag bättre på att löda, har ESD-skyddade verktyg och ESD-skyddad arbetsbänk, men min uppfattning är att kvaliteten på sensorerna har ökat avsevärt de senaste 3 åren.

Korrekt hanterade bör man kunna lita på DS18S20. Felen verkar vara helt linjära, sorterar man bort de sensorer som avviker i rumstemperatur får man sensorer som avviker mycket lite även i extremvärdena!

Om man sedan vill kalibrera in de sista tiondelarna är väl upp till var och en. Placeringen av sensorerna påverkar mer än denna kalibrering...
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
MGKea

Inlägg av MGKea »

Om nu mina tre DS18S20 och en DS18B20 är att lita på så är alla andra temperaturmätare totalt 0,5 till 2 grader off...

förslag på noggran temperaturmätare....?
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Nu hänger jag inte med...
Hur mycket diffar det mellan dina DS18S20? Enklaste sättet att kolla differansen är att stoppa ner dem i ett vattenglas och röra runt med sensorerna sakta för att sensorerna skall mäta exakt samma utgångsvärde.

Om du har lött dem själv, har du hanterat sensorerna ESD-säkert? Har du sett till att inte överhetta dem vid lödningen?

Vilka andra temperaturgivare refererar du till? (tillverkare/modell)

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Gällande att kalibrera:

Tex: http://www.termometer.se/Handinstrument ... fikat.html ger dig för ca 5kkr + moms tillgång till +/- 0.3 grader.

Driver temperatur.nu

Bild
MGKea

Inlägg av MGKea »

Jag menade mina andra mätare som inte är DS18x20... de ligger totalt off mot DS18x20.

Ett enkelt sätt att kontrollera 0 punkent är att doppa givaren i ett glas med kalltvatten+krossad is.... Är bara nollan rätt så kan man nog vara lugn i en amatör verksamhet. I ett proffs läge är det hårda krav om man skall följa en ISO-standard. För tänk om man antar att en mätare altid visar rätt hur skulle då tex bil se ut och fungera...
Skriv svar