DS2760 & LogTemp - funkar det?

LogTemp är en enkel mjukvara med ett brett stöd för temperatursensorer AD-chip samt luftfuktighetsmätare.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Agerod
Wannabe
Inlägg: 4
Blev medlem: 03 dec 2008, 12:26
Ort: Höör

DS2760 & LogTemp - funkar det?

Inlägg av Agerod »

Jag kan endast få ut temperaturen som enheten ger, inte termoelementet. Enligt uppgifter i shopen skall LogTemp stödja prylarna. Är det någon som lyckats få ut termoelementets temperatur i LogTemp? Är det något särskilt knep för att få det att fungera?

/Lars
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: DS2760 & LogTemp - funkar det?

Inlägg av elf98 »

I inställningarna (options/devices?) för logtemp måste du ange att du vill använda DS2760/62 med termoelement.
Jag har inte logtemp installerat här så jag vet inte exakt vad det står.

Tråd flyttad till mjukvaruforumet / admin
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Agerod
Wannabe
Inlägg: 4
Blev medlem: 03 dec 2008, 12:26
Ort: Höör

Re: DS2760 & LogTemp - funkar det?

Inlägg av Agerod »

Jo, så långt är det klart.

Logtemp rapporterar 'okänd sensor' när jag kopplar in DS2760 och jag anger att det är Termocouple typ K. Då fösvinner felmeddelandet 'okänd sensor', men jag får ingen annan temperatur från sensorn än den från DS2760, ingen data från termoelementet.

Jag har provat att ta bort alla de andra sensorerna och kopplade in DS2760 direkt till USB-enheten. Man det blir ingen skillnad.
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: DS2760 & LogTemp - funkar det?

Inlägg av elf98 »

Nu har jag testat med LogTemp version 2.21.0.78.

1. Jag startar upp programmet och går in i Show/Setup och sedan fliken Sensors
2. Jag ser till att DS2760 temperature och DS2760 Thermocouple är ikryssat.
3. Mätningarna stoppas och startas.
4. Unknown sensor dyker upp och jag väljer type K
5. Mätningarna stoppas och startas och thermocouple-värdet kommer upp.

Vad får du för meddelande i fliken "messages"?

När jag inte har anslutit termoelementet får jag "Value outside of the limits" i loggen och ingen temperatur visas för termoelementet.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Agerod
Wannabe
Inlägg: 4
Blev medlem: 03 dec 2008, 12:26
Ort: Höör

Re: DS2760 & LogTemp - funkar det?

Inlägg av Agerod »

Allt det du skriver stämmer, utom att det inte kommer upp något värde för thermocouple.
Felmeddelandet när jag kopplar ur termoelementet är detsamma.
Under fliken messages får jag inget meddelande när termoelementet är inkopplat, förutom redovisning av temperaturerna för de sensorer som läses av.

Jag matar in värdena i en Mysql-databas. När jag har DS2760 och termoelementet kopplat, lagras inget till databasen, det är något som går fel här. När jag kopplar ur termoelementet lagras data till databasen och felmeddelandet 'Value outside...' visas
Ka det vara termoelementet som det är nåt fel på månne?
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: DS2760 & LogTemp - funkar det?

Inlägg av elf98 »

Högst osannolikt, då borde det komma ett felmeddelande, men om du tror att det är termocouplen eller interfacet kan du givetvis returnera den och få dem kontrollerade och ev utbytta!
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
heka
Inlägg: 2
Blev medlem: 05 nov 2009, 13:36
Ort: Örebro

Re: DS2760 & LogTemp - funkar det?

Inlägg av heka »

Hej
Jag läser denna tråd och har exakt samma fel. Jag gör så som man ska enligt de beskrivningar som finns både här på forumet och på andra ställen på nätet. Men jag får inte upp Thermocuplern bara den interna.
Är det någon som har löst problemet? Hur ser Inifilen ut för er som har fått det att fungera?
Ser att det var länge sedan det var aktivitet på denna tråd men hoppas på svar ändå.

Är det skillnad omm man använder DS2760 och DS2762 (Jag har DS2760)
Hjääääälp!!


/Henrik
PerM
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 822
Blev medlem: 23 feb 2007, 14:46
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: DS2760 & LogTemp - funkar det?

Inlägg av PerM »

DS2762 är en direkt ersättare till DS2760/2761, så det ska inte spela någon roll...de har samma familjekod så en applikation kan inte se skillnad på dem. I MSure hanterar jag alla tre modellerna lika, det borde även LogTemp göra.
heka
Inlägg: 2
Blev medlem: 05 nov 2009, 13:36
Ort: Örebro

Re: DS2760 & LogTemp - funkar det?

Inlägg av heka »

Jag har funderat på att använda MSure istället. Skulle bara behöva bli stoppad i rätt riktning om du förstår vad jag menar. Vart börjar jag? Finns det någon dokumentation som är bra där de beskrivs lite hur man börjar. Har fattat det som att MSure är bättre än LogTemp :D när man läser i olika forum.
PerM
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 822
Blev medlem: 23 feb 2007, 14:46
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: DS2760 & LogTemp - funkar det?

Inlägg av PerM »

Enklaste är att du helt enkelt installerar och kör "MAC" som startas i slutet av installationen. När det är klart har du en grundinstallation.

Därefter är det upp till dig att bestämma vad du vill göra. Wikin innehåller all referensdokumentation och forumet innehåller också mycket info.
Beesten
Wannabe
Inlägg: 4
Blev medlem: 21 nov 2010, 14:19
Ort: Sundsvall

Re: DS2760 & LogTemp - funkar det?

Inlägg av Beesten »

Hej, ser om det går att blåsa liv i denna tråd då jag oxå har lite problem med typ k termometern i logtemp.

Mina förutsättningar är följande: Nyinstallerat 1-wire nätverk, totalt ca 130m kabel med 18st 18s20 sensorer samt en ds2762 kopplad till spetsgivare, inhandlat på m.nu. Allt får spänning från en usb-adapter som sitter i en äldre laptop som loggar allt.
Mitt problem: Allt fungerar som det ska förutom att typ k termometern som mäter rökgaserna hoppar mellan ca 20 och 400grader. Enligt den analoga rökgasmätaren bör den ligga på knappt 200grader.

Jag har markerat både 2760 termometer samt 2760 thermocouple i logtemp och får då upp en okänd enhet där jag väljer typ k. Jag får då upp både en intern samt en thermocoupletemperatur i logtemp. Jag får inga felmeddelanden i logtemp men det är som sagt svårt att tolka temperaturen.

Kan det vara så att 2760 får för lite spänning? I meddelande skriver logtemp id nr för Typ K TC: 39.21 grader, T(CJ)20.75grader C, E=0.7500mV, Vdd=4.81 V. Om Vdd är volten så ligger det ju ganska nära 5 volt.

Någon som kan hjälpa mig?
MVH
Johan
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 961
Blev medlem: 23 sep 2009, 09:31
Ort: Växjö

Re: DS2760 & LogTemp - funkar det?

Inlägg av daromer »

Jag hade börjat med separat alternativt en extra matning på linan innan din TypeK-givare. Den kräver lite kräm för att funka bra.
Funkar den om du kör bara den?
Beesten
Wannabe
Inlägg: 4
Blev medlem: 21 nov 2010, 14:19
Ort: Sundsvall

Re: DS2760 & LogTemp - funkar det?

Inlägg av Beesten »

Japp, den fungerar om jag bara kör den. Verkar vara för lite "kräm" helt enkelt. Provade med att koppla in en usb-hub med separat spänning, tänkte den gamla bärbara inte riktigt orkade med. Tyvärr ingen framgång. Jag har nu beställt en spänningsinjektor, hoppas det funkar. Tack för hjälpen!
/Johan
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: DS2760 & LogTemp - funkar det?

Inlägg av elf98 »

http://www.temperatur.nu/forum/www-m-nu ... lit=hoppar

Kan vara det som strular med. Vad får du för värde om interfacet är anslutet där det strular, men termoelementet inte är i kontakt med någon metall?

Vill du att jag håller din order tills du testat?
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Beesten
Wannabe
Inlägg: 4
Blev medlem: 21 nov 2010, 14:19
Ort: Sundsvall

Re: DS2760 & LogTemp - funkar det?

Inlägg av Beesten »

Hej, tack för de snabba svaren. Provade att dra ut typ k givaren ur rökröret och fixerade spetsen ovan ett värmeljus, utan kontakt med någon metall. Övriga temperturnätet var inkopplat. På detta vis får jag ut halvstabila värden 200-280 grader. Lågan verkade inte fladdra särskillt. När jag fixerade k givaren mot ett kopparrör anslutet till pannan och inte hade några andra tempsensorer inkopplade fick jag oxå ganska stabila värden men en temperatur på 600-680 grader. Verkar väl varmt för ett värmeljus tycker jag. Så...jag önskar vänta med min order. Just nu skulle jag behöva testa lite till men jag har spenderat såpass mycket tid i pannrummet senaste tiden att jag tappat lite intresse. Övriga nätet fungerar fint och det räcker långt. Tack så mycket för hjälpen,
Johan
Skriv svar