Är helt ny på detta med väder, funderar på att köpa någon av ovanstående stationer, men har ett par frågor tiller som kan lite mer.
Går det att logga temp till temperatur.nu som många gör med dessa stationer?
Är dom prisvärda eller är IROX ett bättre val, har andra prylar från Oregon och dessa känns som kvalite.
Hur är det med mjukvara, funkar tex. WD och liknande som många här på forumet verkar använda.
Har haft en IROX Pro i ett år nu och det har varit mycket strul. Mottagningen från vindmätaren har vid flera tillfällen fallit bort och det har varit svårt att synka igen. Vindmätaren är placerad på en mast ca 7 m ovanför mottagaren och den inbyggda rundstrålande antennen är inte riktad nedåt utan har tydligen bäst sändning i horisontalplanet. Har försökt vrida mottagaren/displayen för bästa mottagning och det blev mitt i rummet men alla gillar inte att den står där.
WMR 200 borde vara bättre eftersom den har en mottagarantenn som kan vridas.
Mjaha, en nöjd och en icke nöjd med IROXen. Den verkar ha en hel del användare här på forumet annars, kan ju vara bra, om man behöver hjälp med något.
Var på Järnia här i stan i helgen och där finns WMR 100 för 1995:-, det är tydligen kampanj just nu. 200an verkar onekligen läcker men den kostar ju en hel del mer.
Får nog fundera en vecka till eller så.
-Quart-
Jag kikade på din hemsida och det ser verkligen snyggt och fint ut, antar att detta är WDLive. Något i den stilen skulle jag också vilja kunna presentera.
Just möjligheten att använda fler givare och kunna få temp och fukt från garage, vind, krypgrund etc. som dessutom kan läsas på avstånd via nätet är precis vad jag är ute efter.
Så det är faktiskt ett bra pris med nuvarande dollar osv.
Försäkra dig om att det är en wmr100N bara. Skillnaden är sensorerna
Som var.. inte bra.. N versionen har samma som till 200. Solceller kommer finnas som tillbehör till dom.
Mvh
Rickard
Masala:
Har du stationen kopplad till datorn?
Prova isåfall med en usbhub emellan, tar bort mycket störningar och
har hjälpt i en hel del fall.
annat på egen risk trick är att vinkla ut, ner antennen i vindmätaren, kan ju testa att ställa sensor på taket så antennen kommer mer rätt nån vecka med fint väder.
I tyskland är det ett antal som bytt ut antennen i stationen. Der tycker jag dock är lite drastiskt eftersom det är en bra dyr reservdel. Fixa till sensorerna känns mer ekonomiskt.
Tack för alla svar och tips, har inte pejl på om det är en WMR100N eller ej, måste kolla detta först. Att det kommer solceller som tillbehör låter helt suveränt, så det gäller att köpa rätt redan från början.
Hur ser man skillnaden, den andra heter väl WMR100 NA om jag är rätt påläst, det kanske står på kartongen, eller?
En annan sak, laddade hem Weather OS från Oregons sida och ett segare program får man leta efter, skall det verkligen vara så här eller är det så att programmet kräver att jag har en station kopplad till datorn för att funka som det ska?
MVH
Ale
Den gamla modellen hette bara WMR100 ev kallad WMR100A som är amerikansk version.
Den nya heter WMR100N kan då också heta WMR100NA
På kartongerna står det NA eftersom kartongerna är samma för båda kontinenterna, därför skriver många Återförsäljare fel. Jag hoppas och tror dock inte att det finns några amerikanska enheter i Sverige.
Om det är en hög vit pelare med temp och vind integrerat så är det en gammal. Nya har som sagt samma sensorer som till WMR200 och dom ser helt annorlunda ut.
Mvh
R
Lysande, då är det inga problem att se skillnad. Får kolla upp detta ikväll efter jobbet.
Annars gissar jag att Mr Safecast har den rätta på postorder .
Återkommer.
Tack för hjälpen!
Hittade lite annan mjukvara: http://wmrx00.sourceforge.net/
Funkar bra ihop med wunderground.com
Synd att det annars utmärkta Cumulus inte funkar (ännu!).
Den mjukvara som följde med stationen, Weather OS, är rena skämtet.
Det är bra att OS har gjort en egen programvara äntligen. Tidigare har alla blivit förbannade när demotiden för Virtual Weather gått ut och dom tvingas pröjsa för varannan knapp i programmet.
Weather OS är egentligen utvecklad för Oregons nya i serie som skickar väderinfo till en display via datorn. Än så länge är den rätt buggig och det finns mycket att önska men jag har hört rykten och sett att det blir bättre. Det är dock inte någon programvara för vädergalningar som vi som härjar här.
Du kan ju köra weatherdisplay lite eller basic eller vad den heter också till dom nya wmrstationerna. Det går att använda den till alla stationer som weaherdisplay stödjer, men man måste byta station varje gång man startar programvaran.
Irox har förövrigt en ny programvara på gång också. Det är en alfa version som jag fått för utvärdering men inte hunnit testa än men nåt spån har tydligen redan lagt ut den om ni letar lite.. (Honeywell är en bra ledtråd).
Jo, att det är snyggt måste jag hålla med om, men skakigt till tusen.
Det kan säkert bli bra men just nu förstår jag inte varför man överhuvudtaget skickar med en mjukvara som är långt ifrån färdig.
Jag lyckas inte ens få några värden från stationen. Däremot kan jag se vädret i Hong Kong... Trist.
Får väl ge det en chans och hoppas på uppdateringar, den senaste som går att hämta från OS sida skall tydligen funka till just WMR100, men jag lyckas då inte.
Skall maila till OS och se om dom har några tips eller lösningr.
MediaMarkt i Göteborg har WMR100 för 1990:-. Kontrollerade och kartongen var märkt WMR100N/WMR100NA så det är senaste versionen.
Det verkar inte finnas så många program för WMR100/WMR200. Tror att de använder samma kommunikationsprotokoll.
WsWin verkar inte klara dessa utan endast de äldreWMR928 och liknande.
Morando har du provat Weather Station Data Logger som du skickade en länk till. Den verkar som den fungerar enbart med WMR100 och inte WMR200.
Jadå, jag använder Weather station data logger just nu. Fick tidigare ett mail från killen som gjort programmet, han verkar ivrig att utveckla det med fler funktioner.
Hoppas att det håller i sig.
Vidare funkar det utmärkt att köra WMR100 med Weather Display och även Virtual Weather Station.
WD har en massa funktioner men är närmast en mardröm innan man lärt sig allt. Skall jag köpa ett program lutar det nog mest mot VWS, även om WDLive ger ett riktigt proffsigt utseende på de sidor som andra på temperatur.nu har lagt upp.
Det finns nu en ny version av Weather OS att ladda hem, 1.1.48
Filern är på 50.5 MB
Verkar funka något bättre, dock inga värden från sensorena ännu.
Måste hålla med Safecast, om detta kommer att fungera, blir det riktigt bra.
Massor med hitorik och annat godis för nörden . http://www.oregonscientific.se/
Klicka på manualer