Väderprognosfunktionen i väderstationer ?

Väderstationer och tillbehör - Hur fungerar den? Vilken väderstation är bäst?
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Leffe_sthlm
Wannabe

Väderprognosfunktionen i väderstationer ?

Inlägg av Leffe_sthlm »

Alla väderstationer har en väderprognosfunktion. Hur bra tycker ni den är och skiljer det sig mellan olika väderstationer och märken ?
Jag har en OS Bar 938 och tycker väderprognosen verkar ganska enkel. Ökar lufttrycket så visar den sol och minskar lufttrycket så visar den regn. Lite generaliserat.
Är väderprognoserna bättre i de väderstationer som har regn-vind- och UV-mätare (då finns det mera data att basera prognosen på) ?
/Leffe
safecast
Tar hemautomation på allvar
Kontakt:

Re: Väderprognosfunktionen i väderstationer ?

Inlägg av safecast »

Hej,

Nej, prognoserna är rätt enkla. Å andra sidan så är lufttrycket den största enskilda indikatorn på väderomslag och den parametern som har absolut störst påverkan på vädret.

En del stationer kan använda utetempen för att konstatera om det blir snö eller regn.

Davis väderstation arbetar med fler parametrar. Bland annat beräknar den vindkantring med hjälp av vindriktning och barometern.

Regnmätaren har man inte så mycket nytta av om man ska sia i framtiden.

Ska man kunna göra bättre prognoser krävs radar eller satelit. Eller fler mätpunkter över en yta.

Beroende på säsong och plats så tycker jag nog dom är rätt träffsäkra iallafall. Bättre än tärning och apor, något sämre än smhi.

Detta är en utmärkt fråga för en poll tycker jag! Släng upp en poll om vad användare tycker om sina prognosmaskiner!
Mvh
Rickard
Skriv svar