Skillnad mellan SR-ZGP2801K4-G2-E och SR-ZGP2801K4-FOH-E

Diskussioner runt Mottagare och Dimmrar med stöd för ZigBee.
Köp din brytare på m.nu här: https://www.m.nu/zigbee/rela-zigbee
Köp din dimmer på m.nu här: https://www.m.nu/zigbee/dimmer-zigbee
claes_hellgren
Inlägg: 1
Blev medlem: 12 mar 2021, 22:56

Skillnad mellan SR-ZGP2801K4-G2-E och SR-ZGP2801K4-FOH-E

Inlägg av claes_hellgren »

Vad är det för skillnad mellan SR-ZGP2801K4-G2-E och SR-ZGP2801K4-FOH-E?
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Skillnad mellan SR-ZGP2801K4-G2-E och SR-ZGP2801K4-FOH-E

Inlägg av supportM »

claes_hellgren skrev: 13 mar 2021, 10:14 Vad är det för skillnad mellan SR-ZGP2801K4-G2-E och SR-ZGP2801K4-FOH-E?
Mjukvaran, i princip. Den ena är en generell ZigBee 3.0 knapp, den andra har mjukvara för att fungera direkt med HUE och deras "Friends of HUE".

//Erik K @ m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
dlundgren
Wannabe
Inlägg: 4
Blev medlem: 22 sep 2021, 08:35

Re: Skillnad mellan SR-ZGP2801K4-G2-E och SR-ZGP2801K4-FOH-E

Inlägg av dlundgren »

lånar tråden, går FOH-varianten endast att para med en HUE brygga?
Köpte en förra veckan men får den inte att fungera. Kör home assistant med ZHA och en Conbee II, men får aldrig fjärrkontrollen till att bli upptäckbar.

Mvh Daniel
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Skillnad mellan SR-ZGP2801K4-G2-E och SR-ZGP2801K4-FOH-E

Inlägg av supportM »

dlundgren skrev: 22 sep 2021, 08:38 lånar tråden, går FOH-varianten endast att para med en HUE brygga?
Köpte en förra veckan men får den inte att fungera. Kör home assistant med ZHA och en Conbee II, men får aldrig fjärrkontrollen till att bli upptäckbar.

Mvh Daniel
Bra fråga! Har inte testat den varianten, men skulle mycket väl kunna vara så. Haft några kunder senaste tiden som haft samma problem men jag har inte haft tid att pröva ännu.

Kontakta oss på info@m.nu om du vill ångra köpet, annars ska jag försöka testa detta under nästa vecka.

//Erik K @ m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
eldaria
Wannabe
Inlägg: 8
Blev medlem: 13 dec 2018, 13:38

Re: Skillnad mellan SR-ZGP2801K4-G2-E och SR-ZGP2801K4-FOH-E

Inlägg av eldaria »

Även jag har precis köpt SR-ZGP2801K4-FOH-E för att testa, och får det inte att funka med ZHA och Conbee II. Den upptäcker den inte alls.
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Skillnad mellan SR-ZGP2801K4-G2-E och SR-ZGP2801K4-FOH-E

Inlägg av supportM »

eldaria skrev: 25 sep 2021, 14:21 Även jag har precis köpt SR-ZGP2801K4-FOH-E för att testa, och får det inte att funka med ZHA och Conbee II. Den upptäcker den inte alls.
Hej,

Verkar knappen reagera som att den blev inlagd? Kan ju vara så att den ansluter till nätverket, men finns inget stöd i ZHA.

//Erik K @ m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
eldaria
Wannabe
Inlägg: 8
Blev medlem: 13 dec 2018, 13:38

Re: Skillnad mellan SR-ZGP2801K4-G2-E och SR-ZGP2801K4-FOH-E

Inlägg av eldaria »

Ser ingen indikation på knappen, inge LED eller liknande, ska det finnas?

Har tidigare haft saker som inte hade stöd i ZHA, de såg man ändå i loggen att de kopplade upp sig, men det kom inte in någonting i Home Assistant.
Med den här ser jag ingenting i loggen.
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Skillnad mellan SR-ZGP2801K4-G2-E och SR-ZGP2801K4-FOH-E

Inlägg av supportM »

eldaria skrev: 27 sep 2021, 10:25 Ser ingen indikation på knappen, inge LED eller liknande, ska det finnas?

Har tidigare haft saker som inte hade stöd i ZHA, de såg man ändå i loggen att de kopplade upp sig, men det kom inte in någonting i Home Assistant.
Med den här ser jag ingenting i loggen.
Hej,

Har för mig att det sitter en liten diod under knapparna/på själva batterienheten.

Ah, jo, det borde synas i loggen. Har inte hunnit testa själv ännu, men inga problem att ångra köpet om du kontaktar oss på info@m.nu.

//Erik K @ m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
eldaria
Wannabe
Inlägg: 8
Blev medlem: 13 dec 2018, 13:38

Re: Skillnad mellan SR-ZGP2801K4-G2-E och SR-ZGP2801K4-FOH-E

Inlägg av eldaria »

Skulle gärna vilja att ni kollade internt hos er inna jag börjar strula med returer. Om det är en annan model jag behöver?

Från vad jag kan se så finns det ingen LED, det verkar finnas förberett på kretskortet för en resistor och en led, men inte monterat.
Kanske på en annan model?
20210929_113720.jpg
dlundgren
Wannabe
Inlägg: 4
Blev medlem: 22 sep 2021, 08:35

Re: Skillnad mellan SR-ZGP2801K4-G2-E och SR-ZGP2801K4-FOH-E

Inlägg av dlundgren »

Jag har precis samma erfarnehet, inget i loggen och ingen LED som indikerar ngn respons alls.
Läste på i HUE manualen hur man lägger till produkten med HUE bridge (lång tryck nedre högre knappen osv), men ingen respons heller här.

Återkoppla gärna om ni hittar en lösning, annars återkopplar ja för retur till helgen :)
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Skillnad mellan SR-ZGP2801K4-G2-E och SR-ZGP2801K4-FOH-E

Inlägg av supportM »

Hej,

Jag kollar direkt med fabriken så får vi se! Återkommer när jag fått svar!

EDIT:
Fick precis från fabriken att som vi misstänkte så fungerar inte FOH versionen med något annat än HUE. Är för att kunna behålla FOH integrationen där man kan ställa in vad varje knapp gör i gränssnittet.

Vill man använda till andra system är det t ex SR-ZGP2801K4-G2-E som gäller, men som tyvärr utgått hos oss.

Ni som vill ångra köpen kan kontakta oss på info@m.nu så löser vi det!

//Erik K @ m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
eldaria
Wannabe
Inlägg: 8
Blev medlem: 13 dec 2018, 13:38

Re: Skillnad mellan SR-ZGP2801K4-G2-E och SR-ZGP2801K4-FOH-E

Inlägg av eldaria »

Tack för info, jag kontaktar via mail för retur.
dlundgren
Wannabe
Inlägg: 4
Blev medlem: 22 sep 2021, 08:35

Re: Skillnad mellan SR-ZGP2801K4-G2-E och SR-ZGP2801K4-FOH-E

Inlägg av dlundgren »

Tack för informationen!

Kommer ni ta in ngn annan strömbrytare med dim-funktion med zigbee som inte är låst till HUE?
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Skillnad mellan SR-ZGP2801K4-G2-E och SR-ZGP2801K4-FOH-E

Inlägg av supportM »

dlundgren skrev: 01 okt 2021, 09:07 Tack för informationen!

Kommer ni ta in ngn annan strömbrytare med dim-funktion med zigbee som inte är låst till HUE?
Hej,

Det gör vi gärna, men är lite klurigt. Anledningen till att SR-ZGP2801K4-G2-E utgick var för att ingen köpte den :(

https://www.m.nu/fjarrkontroller-zigbee ... oll-zigbee är mycket trevlig och något som flera av oss på m.nu använder privat. Kanske kan vara något?

Annars hade nog https://www.m.nu/fjarrkontroller-zigbee ... nds-of-hue utan FOH varit optimal. Men har ni andra förslag vi kan testa får ni gärna återkoppla så kollar vi på det!

//Erik K @ m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
dlundgren
Wannabe
Inlägg: 4
Blev medlem: 22 sep 2021, 08:35

Re: Skillnad mellan SR-ZGP2801K4-G2-E och SR-ZGP2801K4-FOH-E

Inlägg av dlundgren »

Hej

Ah, jag förstår. Men kanske läge att ta in den igen, zigbee har väl fått lite uppsving det senaste?
Beror väl på när ni tog bort den också såklart :)

Annars finns ju också denna: https://www.kjell.com/se/varumarken/sun ... ing-p51600
Den är väl i princip likadan fast utan FOH. Anledningen till att jag i mitt fall föredrar en tryckdimmer är för att jag har en tanke om att använda den som en 4-knapps brytare istället, där ja vill trigga olika scener på olika knappar. Blir svårt med en vriddimmer, och vad jag kan hitta så är de mest z-wave som erbjuder den typen av brytare, men utbudet för zigbee verkar lite snålt.

men tack för tipset om vriddimmern! blir nog till att testa en sådan tillsvidare. Vem vet, tänker ja om lite kanske den blir bra ändå :)
Skriv svar