Vattenburen golvvärme - styra flera slingor med en termostat

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Peter56
Wannabe
Inlägg: 3
Blev medlem: 12 apr 2015, 15:10
Ort: Sverige

Vattenburen golvvärme - styra flera slingor med en termostat

Inlägg av Peter56 »

Jag styr idag golvvärmen med trådlösa termostater. Ställdonen är 24V. Centralen kan koppla så att flera slingor styrs av samma termostat. Grejorna skaffades 2009 från Watts Water. Tyvärr är det inte möjligt att styra med ZNet Lite v2 som jag nu använder till mycket annat.
Vi är ofta bortresta och då är det ju bra om man kan ställa ner värmen i huset tills man kommer hem igen. Men eftersom golvvärmen reagerar så trögt, blir det nu ytterkläder på inomhus i närmare ett dygn efter vi kommit hem. Om vi kunde fjärrstyra och höja värmen ett dygn innan vi kommer hem vore det bra. Det är framför allt vardagsrum/kök/hall i öppen planlösning jag vill kunna styra när vi inte är hemma. Men det är tre slingor.
Jag gissar att denna blogg skulle fungera för mig: https://blog.m.nu/styra-vattenburen-gol ... -wave-24v/
Stämmer det?
Men kan jag styra alla tre slingorna med bara en väggtermostat?
Eller finns det någon annan bättre lösning?
Bilagor
IMG_20210408_231758831.jpg
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Vattenburen golvvärme - styra flera slingor med en termostat

Inlägg av supportM »

Peter56 skrev: 08 apr 2021, 23:31 Jag styr idag golvvärmen med trådlösa termostater. Ställdonen är 24V. Centralen kan koppla så att flera slingor styrs av samma termostat. Grejorna skaffades 2009 från Watts Water. Tyvärr är det inte möjligt att styra med ZNet Lite v2 som jag nu använder till mycket annat.
Vi är ofta bortresta och då är det ju bra om man kan ställa ner värmen i huset tills man kommer hem igen. Men eftersom golvvärmen reagerar så trögt, blir det nu ytterkläder på inomhus i närmare ett dygn efter vi kommit hem. Om vi kunde fjärrstyra och höja värmen ett dygn innan vi kommer hem vore det bra. Det är framför allt vardagsrum/kök/hall i öppen planlösning jag vill kunna styra när vi inte är hemma. Men det är tre slingor.
Jag gissar att denna blogg skulle fungera för mig: https://blog.m.nu/styra-vattenburen-gol ... -wave-24v/
Stämmer det?
Men kan jag styra alla tre slingorna med bara en väggtermostat?
Eller finns det någon annan bättre lösning?
Hej,

Ja, det låter som en lämplig lösning!

Om jag inte missminner mig så kan varje väggtermostat ha 4 reläer kopplade till sig genom direktassociation.

//Erik K @ m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
Peter56
Wannabe
Inlägg: 3
Blev medlem: 12 apr 2015, 15:10
Ort: Sverige

Re: Vattenburen golvvärme - styra flera slingor med en termostat

Inlägg av Peter56 »

Tack Erik!
Skriv svar