Ledlist under köksskåp

Hur gör man för att ... ? Hur fungerar ... ? Steg för steg-guider och förklarande artiklar finns i detta forum.
Många guider finner också på vår blogg: https://blog.m.nu/
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
SeaPelle
Wannabe
Inlägg: 8
Blev medlem: 08 feb 2021, 19:36

Ledlist under köksskåp

Inlägg av SeaPelle »

En fråga som förmodligen redan diskuterats men jag hittade inget när jag sökte på ”kök”.

Vi skall bygga nytt kök och självklart vill jag ha LED-strips under (och helst även i) köksskåpen. Vanlig aluprofil fungerar ju för strip nere vid golvet/sockeln då det inte syns något, men hur löser man det smidigast i överskåpen?
Så mina frågor är följande:
1. Skall man komplettera skåpen med en ”täckskiva” som man montera under skåpen och i den fräsa in profil/LED-strip och montera lock för i princip osynlig installation eller om det blir ”overkill” enbart montera aluprofilen under skåpen?
2. Om fråga 1 resulterar i ”overkill”, skall man montera listen längst in eller i mitten? Hänsyn måste tas till ljuseffekt och eventuell bländning.
3. Hur monterar jag snyggast 12V-adaptern? Vill ju gärna slippa klumpig adapter i själva skåpen, framförallt om det är vitrinskåp.
4. Någon som hr monterat LED-list inne i vitrinskåp? Berätta gärna hur ni löste det och era erfarenheter.

Vill veta om jag skall dra VP-rör för belysningen innan jag klappar ihop gipset!
Tacksam för svar.
Bamsefar
Inlägg: 2
Blev medlem: 15 okt 2020, 07:40

Re: Ledlist under köksskåp

Inlägg av Bamsefar »

Vi har dem infrästa mitt i baldakinen (skivan under som du kallar den). Vi styr dem via Fibaro Z-Wave Plugin switchar som sitter högt upp i överskåpen (så lite synliga som möjligt?). Kablarna är smygdragna dit. Det ger en väldigt lagom effekt, men jag vill påpeka att du bör välja en lämplig styrka på dina LED lister, inte för svag....
inredningsking
Inlägg: 2
Blev medlem: 15 mar 2023, 17:01

Re: Ledlist under köksskåp

Inlägg av inredningsking »

Jag håller också på och planerar för samma som dig och började läsa om guider om LED-lister på Ljuskoncept samt om LED-lister i köksskåp som bänkbelysning i kök. Vi fick en hel del bra info där och läste sedan vidare på m.nu och hittade några nice cob ledlister / ledstrips på https://www.m.nu/lister/analoga-led-lister.

1. Vi kommer definitivt komplettera med täckskiva för att fräsa in ledlisterna.
2. Se 1
3. Vi kommer lägga LED drivern i ett av köksskåpen i en fin låda. Går att köpa nån snygg box på valfritt ställe och dra kabellister om de behövs.
4. Har änsålänge inte installerat ledlister i vitrinskåp (kanske kommer). Men har lekt med det lite för något år sedan. Det är väldigt enkelt att få igång men hur man gömmer ledstrips kan vara en utmaning som kräver lite kreativitet :D :D :D

Lycka till med projektet!
Skriv svar