Shelly 3EM - säkring på faserna?

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Thalin
Wannabe
Inlägg: 6
Blev medlem: 29 apr 2020, 10:39

Shelly 3EM - säkring på faserna?

Inlägg av Thalin »

Hej!

Har köpt en Shelly 3EM (https://www.m.nu/sensorer-wifi/energima ... y-3em-wifi) och fått den levererad. Nu vid installation så ifrågasätter elektrikern varför faserna inte ska säkras av. Och när jag tittar i schemat så tror jag han har rätt.

Enligt bifogade instruktioner ska man dra tre stycken enfaskablar samt en nolla direkt in i Shelly för att mäta spänningen. Dessa tre ska tas från husets huvudmatning och därmed ska de sitta på samma punkt som husets huvudsäkringar. I mitt fall är husets huvudsäkringar på 25A vilket innebär att det teoretiskt kan gå upp till 25A i kablaget in i Shelly utan att husets huvudsäkringar löser ut. Däremot finns det inte plats för så stora kablar i anslutningsskruvarna på Shelly.

Alltså måste man använda klenare kablar som inte tål 25A (vilket inte är ett problem eftersom jag bara ska använda dem för spänningsmätning samt driftspänning). Alltså måste jag installera tre stycken egna säkringar enkom för dessa tre kablar (alltså mellan husets huvudmatning samt Shelly-enheten).

Eller tänker jag helt fel här? Elektrikern var ganska säker på sin sak och jag tycker det verkar stämma. Men då borde det ju rimligtvis stå i instruktionerna?

Tack på förhand!

/Emil
rogerthn
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 111
Blev medlem: 06 mar 2008, 22:25
Ort: Trollhättan

Re: Shelly 3EM - säkring på faserna?

Inlägg av rogerthn »

Jag har min Shelly 3EM på samma säkringar, 3-fas som går till tvättstugan.
Jag tror alltså inte att det behöver vara "husets huvudmatning" då det är till för att få fasspänningarna etc. rätt.
Screenshot 2022-08-12 171937.png
Fortfarande lite kräm i solen, 30 x 305W solceller
Thalin
Wannabe
Inlägg: 6
Blev medlem: 29 apr 2020, 10:39

Re: Shelly 3EM - säkring på faserna?

Inlägg av Thalin »

Ja du menar att det är viktigt att strömmätningen sker på huvudkablarna in i huset. Men att spänningsmätningen/driftspänning till Shelly-enheten kan sättas vart som helst längre ned i säkringshierarkin?

Det låter ju rimligt. Spänningen är lika i hela systemet (per fas) så därför spelar mätningspunkt för spänning ingen större roll.

Tack!
rogerthn
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 111
Blev medlem: 06 mar 2008, 22:25
Ort: Trollhättan

Re: Shelly 3EM - säkring på faserna?

Inlägg av rogerthn »

Thalin skrev: 12 aug 2022, 17:34 Ja du menar att det är viktigt att strömmätningen sker på huvudkablarna in i huset. Men att spänningsmätningen/driftspänning till Shelly-enheten kan sättas vart som helst längre ned i säkringshierarkin?

Det låter ju rimligt. Spänningen är lika i hela systemet (per fas) så därför spelar mätningspunkt för spänning ingen större roll.

Tack!
Exakt, se bara till att få rätt fasspänning till rätt strömklämma.
Thalin
Wannabe
Inlägg: 6
Blev medlem: 29 apr 2020, 10:39

Re: Shelly 3EM - säkring på faserna?

Inlägg av Thalin »

Ja rätt ström till rätt spänning. Också viktigt.

Stort tack!
Skriv svar