Styra lampor med Plejd med tryckknapp.

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
yocke
Inlägg: 2
Blev medlem: 18 aug 2022, 10:41

Styra lampor med Plejd med tryckknapp.

Inlägg av yocke »

Hej,

Har idag ett Qubino Inbyggnadsrelä 2 kanaler - Flush 2 Relay som jag styr via min installaton av Home assistant.
Saken är den att vi ska flytta och måste där med ersätta detta med något som fungerar utan en kontroller.

Jag har tittat på Plejd Trådlös tryckknapp - Schneider Exxact för att styra någon av deras brytare.
Fungerar t.ex. Plejd Brytare (Controller)ART.NR: CTR-01 att styra via ovan knapp stand-alone?

Den ska styra bänklampor som sitter i ett kök.

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Styra lampor med Plejd med tryckknapp.

Inlägg av supportM »

yocke skrev: 18 aug 2022, 13:09 Hej,

Har idag ett Qubino Inbyggnadsrelä 2 kanaler - Flush 2 Relay som jag styr via min installaton av Home assistant.
Saken är den att vi ska flytta och måste där med ersätta detta med något som fungerar utan en kontroller.

Jag har tittat på Plejd Trådlös tryckknapp - Schneider Exxact för att styra någon av deras brytare.
Fungerar t.ex. Plejd Brytare (Controller)ART.NR: CTR-01 att styra via ovan knapp stand-alone?

Den ska styra bänklampor som sitter i ett kök.

Tack på förhand!
Hej,

Japp! Alla deras produkter bygger på blåtand och deras mobilapp. Där kan man enkelt para ihop knapp med brytare och vips så fungerar det! Alternativt så ger man koden till nya ägaren så får de även med appstyrning på köpet :D

En mer kostnadseffektiv lösning är annars att kolla på nexas utbud. Kostar bara några hundra för knapp och relä. Många brukar dessutom sälja ut sina gamla nexaprylar för nästan ingenting när de uppgraderar till andra protokoll.

//Erik K @ m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
yocke
Inlägg: 2
Blev medlem: 18 aug 2022, 10:41

Re: Styra lampor med Plejd med tryckknapp.

Inlägg av yocke »

supportM skrev: 19 aug 2022, 07:58
yocke skrev: 18 aug 2022, 13:09 Hej,

Har idag ett Qubino Inbyggnadsrelä 2 kanaler - Flush 2 Relay som jag styr via min installaton av Home assistant.
Saken är den att vi ska flytta och måste där med ersätta detta med något som fungerar utan en kontroller.

Jag har tittat på Plejd Trådlös tryckknapp - Schneider Exxact för att styra någon av deras brytare.
Fungerar t.ex. Plejd Brytare (Controller)ART.NR: CTR-01 att styra via ovan knapp stand-alone?

Den ska styra bänklampor som sitter i ett kök.

Tack på förhand!
Hej,

Japp! Alla deras produkter bygger på blåtand och deras mobilapp. Där kan man enkelt para ihop knapp med brytare och vips så fungerar det! Alternativt så ger man koden till nya ägaren så får de även med appstyrning på köpet :D

En mer kostnadseffektiv lösning är annars att kolla på nexas utbud. Kostar bara några hundra för knapp och relä. Många brukar dessutom sälja ut sina gamla nexaprylar för nästan ingenting när de uppgraderar till andra protokoll.

//Erik K @ m.nu
Hej Erik,

Tack för din input.
Om man skulle gå på Nexas prylar, vilka skulle det då vara lämpliga alternativ att ersätta enligt ovan?

Att komma billigare undan är ju inte dumt och avståndet mellan knapp och relä kommer bli knappa 5 meter så funktionaliteten borde funka bra.
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Styra lampor med Plejd med tryckknapp.

Inlägg av supportM »

// Officiellt supportkonto för m.nu
Skriv svar