Rullgardin styrning, fjärrkontroll, kalibrering

Diskussioner runt Mottagare och Dimrar.
Exempel på mottagare: https://www.m.nu/z-wave/rela-z-wave
Exempel på dimrar: https://www.m.nu/z-wave/dimmer
Mattias73
Wannabe
Inlägg: 3
Blev medlem: 08 sep 2022, 14:44

Rullgardin styrning, fjärrkontroll, kalibrering

Inlägg av Mattias73 »

Köpte mig detta packet till Ikea's tupplur gardin: https://www.m.nu/rullgardin-markis/moto ... z-wave-24v
Allt gick bra att montera och styra från Homey.

Svårigheterna jag har är kalibreringen av ändlägen.
Någon slags kalibrering får jag till, men inte korrekt. De instruktioner som medföljer verkar vara för direktstyrning med en switch och inte via Qubino.
Vet inte om jag missförstår och blandar ihop vad Qubino gör och vad tubmotorn gör.

Om någon har knowhow/tips hur jag går tillväga så uppskattas det.
hannuse
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 53
Blev medlem: 08 jan 2013, 15:00
Ort: Boden

Re: Rullgardin styrning, fjärrkontroll, kalibrering

Inlägg av hannuse »

Hej.

Jag gjorde som så att jag kalibrerade ändlägena i själva tubmotorn först, utan att blanda in Qubinon.
Därefter så kopplade jag in Qubinon, och så fick den göra en automatisk kalibrering, det fungerade bra.
Jag har dubbla rullgardiner anslutna till min, och man kan tydligt se att dom går med lite olika hastighet, dock så gör det inte så mycket, eftersom ändlägena funderar korrekt.
Vet inte om detta var till någon hjälp för dig, men detta fungerade i alla fall för mig.
Mattias73
Wannabe
Inlägg: 3
Blev medlem: 08 sep 2022, 14:44

Re: Rullgardin styrning, fjärrkontroll, kalibrering

Inlägg av Mattias73 »

Tack för svar.
Ja, kalibrering av tubmotorns ändlägen utan Qubino samt i Homey för Flush Shutter DC enheten, under Avancerade inställningar sätta adekvat tid för "Up/down moving time of motor". Samt under "Underhåll" gjort en kalibrering när rullgardinen vad max utdraget gjorde tricket.

För framtida läsare av tråden.
Skaffade mig en DPDT vippknapp (hade varit trevligt om m.nu sålde dom dock) för att få möjlighet att styra rullgardinen på plats om det är något strul med "det smarta".
Med den var allt väldigt enkelt.

Har parallellkopplat den med Qubinon, och det fungerar "nästan" felfritt då. Dvs, styra smart eller med vippknappen på plats.
Rulla upp gardinen fungerar som det ska. Rulla ner gardinen går med, men den "stakar" sig när Qubinon är inkopplad. Vet inte om polaritets bytet skapar problem här på något sätt.

Om någon bättre på elektronik än mig har tips/instruktioner så tas det tacksamt emot.
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Rullgardin styrning, fjärrkontroll, kalibrering

Inlägg av supportM »

Mattias73 skrev: 29 sep 2022, 20:03 Tack för svar.
Ja, kalibrering av tubmotorns ändlägen utan Qubino samt i Homey för Flush Shutter DC enheten, under Avancerade inställningar sätta adekvat tid för "Up/down moving time of motor". Samt under "Underhåll" gjort en kalibrering när rullgardinen vad max utdraget gjorde tricket.

För framtida läsare av tråden.
Skaffade mig en DPDT vippknapp (hade varit trevligt om m.nu sålde dom dock) för att få möjlighet att styra rullgardinen på plats om det är något strul med "det smarta".
Med den var allt väldigt enkelt.

Har parallellkopplat den med Qubinon, och det fungerar "nästan" felfritt då. Dvs, styra smart eller med vippknappen på plats.
Rulla upp gardinen fungerar som det ska. Rulla ner gardinen går med, men den "stakar" sig när Qubinon är inkopplad. Vet inte om polaritets bytet skapar problem här på något sätt.

Om någon bättre på elektronik än mig har tips/instruktioner så tas det tacksamt emot.
Hej,

Själv brukar jag rekommendera https://www.m.nu/vaggbrytare-vagguttag- ... usibrytare om du vill styra med fysiska knappar. Fungerar utmärkt och blir snyggt som tusan :)

//Erik K @ m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
Mattias73
Wannabe
Inlägg: 3
Blev medlem: 08 sep 2022, 14:44

Re: Rullgardin styrning, fjärrkontroll, kalibrering

Inlägg av Mattias73 »

Tack för infot Erik

Såhär ser min lösning ut:
DPDT knapp för lokal styrning av rullgardin
DPDT knapp för lokal styrning av rullgardin
Jag kan absolut tänka mig en jalusibrytare för ännu snyggare, mer synlig, installation.

Kan du bidra hur jag kopplar den för att få till polaritetsbytet till motorn?
Om man tittar på kopplingsschemat så är exemplet för en motor med 3 ingångar och inte två som den tubmotorn ni har.
Exxact kopplingschema
Exxact kopplingschema
exxact-kopplingsschema.PNG (23.65 KiB) Visad 1431 gånger
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Rullgardin styrning, fjärrkontroll, kalibrering

Inlägg av supportM »

Hej,

Du kopplar vardera knapp på jalusibrytaren till vardera ingång på Qubinon, den förstår själv att en signal på vardera port betyder upp eller ner. Blir det fel håll så är det bara att byta vilken ingång knappen är kopplad mot :)

- Simon / m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
nilaz
Wannabe
Inlägg: 21
Blev medlem: 23 apr 2013, 07:43
Ort: Skärkind

Re: Rullgardin styrning, fjärrkontroll, kalibrering

Inlägg av nilaz »

Jag har monterat och kalibrerat paketet https://www.m.nu/rullgardin-markis/moto ... z-wave-24v.

Jag har monterat med jalusibrytaren och har kopplat Flush shutter till Home Assistant och jag kan styra med Home Assistant också.
Efter en stund så går min Flush Shutter i vilo-mode eller något liknande. Om jag i Home Assistant trycker på Ping på enheten så vaknar den till. Vad ska jag göra för att den inte ska hamna i voli-mode?

/Niklas
Skriv svar