Qubino Flush Shutter DC + tubmotor + Homey strular

Diskussioner och support runt controllers med Z-wave.
Ingen styrenhet? Köp en här: https://www.m.nu/z-wave/styrenheter-z-wave
patrikrenevall
Inlägg: 1
Blev medlem: 21 sep 2022, 22:01

Qubino Flush Shutter DC + tubmotor + Homey strular

Inlägg av patrikrenevall »

Tjenare gänget!

För en bra tid sedan köpte jag Qubino Flush Shutter DC och en tubmotor från m.nu som jag ville få in i min Homey för att kunna styra min rullgardin i sovrummet. Inga konstigheter med att lägga in ändläge både fullt utrullad och fullt upp.
Det som tyvärr är problemet är att jag inte kan få den till önskad position förutom ändlägena.
Om jag ex vill få den till mitten så kanske det fungerar på ett ungefär (den hamnar inte exakt i mitten, men någorlunda).
Men om jag då bara vill flytta den en liiiiiiten bit nee för att slippa solstrålarna i ögonen så går det inte.
Istället för att hoppa ner nån centimeter så rullar den kanske ner NÄSTAN hela vägen till ändläget. Det är likadant om jag vill rulla den uppåt bara en liten bit, då går den NÄSTAN hela vägen upp.
Jag har testat att sätta ändlägena både via Homey men även manuellt genom att strömsätta motorn utan Qubinon, men inget av de spelar alltså roll.
Jag har testat kalibreringen som rekommenderas via parameter 78 utan någon framgång.
Jag har testat att ställa in tid manuellt (parameter 74) för vad det tar att gå från fullt utrullad till upp, men även det utan framgång.
Jag har exkluderat Shuttern och inkluderat på nytt (många gånger..) men heller ingen lycka.
Jag har tagit bort Shuttern ur appen Qubino på Homeyn, avinstallerat appen och installerat på nytt och då inkluderat igen, men ingen skillnad.
Jag har pratat jag vet inte huuuur många gånger med grymma Erik på m.nu som försökt tipsa mig om diverse saker - här han testat EXAKT samma setup som jag kör, och för honom fungerar det utan problem. Jag har beställt en helt ny Flush Shutter DC från dom men det är exakt samma problem ändå.
Jag har hittat en på Facebook som har samma setup och det fungerar utan problem för honom också.

Vi har samma inställningar, samma produkter men ändå fungerar det inte för mig.
Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig/oss förstå vad som är felet? Eller ja, helst önskar vi lösning på hur vi ska få ihop det såklart....
Tack snälla på förhand!