Sunricher SR-ZG9040A-S

Diskussioner runt Mottagare och Dimmrar med stöd för ZigBee.
Köp din brytare på m.nu här: https://www.m.nu/zigbee/rela-zigbee
Köp din dimmer på m.nu här: https://www.m.nu/zigbee/dimmer-zigbee
Stugan
Wannabe
Inlägg: 3
Blev medlem: 09 okt 2022, 11:20

Sunricher SR-ZG9040A-S

Inlägg av Stugan »

Hej,
Jag har köpt en Sunricher, Inbyggnadsdimmer ZigBee - Micro Smart Dimmer, Art.nr: SR-ZG9040A-S.

Elektrikern har installerat den och satt en fjäder i brytaren.

Försöker få in den i Hue och har stäng av och på upprepade gånger utan lycka. Lampan är antingen tänd eller släckt.

Vad gör jag för fel? Måste hubben vara nära brytaren?
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Sunricher SR-ZG9040A-S

Inlägg av supportM »

Stugan skrev: 09 okt 2022, 11:23 Hej,
Jag har köpt en Sunricher, Inbyggnadsdimmer ZigBee - Micro Smart Dimmer, Art.nr: SR-ZG9040A-S.

Elektrikern har installerat den och satt en fjäder i brytaren.

Försöker få in den i Hue och har stäng av och på upprepade gånger utan lycka. Lampan är antingen tänd eller släckt.

Vad gör jag för fel? Måste hubben vara nära brytaren?
Hej,

De är tyvärr lite kluriga att få till parningen med. Två tips som brukar hjälpa:
1. Var nära bryggan. Helst i omedelbar närhet om det går.
2. Istället för att klicka upprepade gånger, testa att bryta strömmen och slå på den igen till brytaren medan HUE bryggan söker efter nya lampor.

//Erik K @ m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
Stugan
Wannabe
Inlägg: 3
Blev medlem: 09 okt 2022, 11:20

Re: Sunricher SR-ZG9040A-S

Inlägg av Stugan »

supportM skrev: 10 okt 2022, 09:39 Hej,

De är tyvärr lite kluriga att få till parningen med. Två tips som brukar hjälpa:
1. Var nära bryggan. Helst i omedelbar närhet om det går.
2. Istället för att klicka upprepade gånger, testa att bryta strömmen och slå på den igen till brytaren medan HUE bryggan söker efter nya lampor.

//Erik K @ m.nu
Hej Erik,
Tack för svar.

Hur vet jag om den är i par-läge? Den lyser hela tiden även när jag tänder och släcker?

Bryta strömmen som att dra säkringen och sedan sätta tillbaka?
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Sunricher SR-ZG9040A-S

Inlägg av supportM »

Stugan skrev: 10 okt 2022, 21:08
supportM skrev: 10 okt 2022, 09:39 Hej,

De är tyvärr lite kluriga att få till parningen med. Två tips som brukar hjälpa:
1. Var nära bryggan. Helst i omedelbar närhet om det går.
2. Istället för att klicka upprepade gånger, testa att bryta strömmen och slå på den igen till brytaren medan HUE bryggan söker efter nya lampor.

//Erik K @ m.nu
Hej Erik,
Tack för svar.

Hur vet jag om den är i par-läge? Den lyser hela tiden även när jag tänder och släcker?

Bryta strömmen som att dra säkringen och sedan sätta tillbaka?
Hej,

När den är i parningsläge skall lampan blinka. Det finns två riktiga sätt för att komma dit, även om jag starkt rekommenderar mitt tidigare förslag.

1. Klicka på reset-knappen på själva pucken 5 gånger snabbt. (inte ansluten knapp)
2. Bryta och återansluta strömmen

Vi har funnit att första varianten inte alltid fungerar, varför vi rekommenderar att bryta strömmen istället. Och ja, dra säkringen eller motsvarande. Vi brukar själva alltid koppla upp den på en lampsladd först och använda lampknappen. Först efter att parningen är gjord installerar vi dem sedan i bostaden. Kan vara ett tips till nästa gång :)

//Erik K @ m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
Stugan
Wannabe
Inlägg: 3
Blev medlem: 09 okt 2022, 11:20

Re: Sunricher SR-ZG9040A-S

Inlägg av Stugan »

supportM skrev: 11 okt 2022, 11:01 Hej,

När den är i parningsläge skall lampan blinka. Det finns två riktiga sätt för att komma dit, även om jag starkt rekommenderar mitt tidigare förslag.

1. Klicka på reset-knappen på själva pucken 5 gånger snabbt. (inte ansluten knapp)
2. Bryta och återansluta strömmen

Vi har funnit att första varianten inte alltid fungerar, varför vi rekommenderar att bryta strömmen istället. Och ja, dra säkringen eller motsvarande. Vi brukar själva alltid koppla upp den på en lampsladd först och använda lampknappen. Först efter att parningen är gjord installerar vi dem sedan i bostaden. Kan vara ett tips till nästa gång :)

//Erik K @ m.nu
Tack för hjälpen! Det fungerade att dra säkringen (var tvungen att vänta några minuter innan jag satte tillbaka den) och då parade den utan problem, trots tio meter till Hue-bryggan.

Nu är vi glada; frugan som kan ha "snygga dumma lampor" och jag som kan styra dessa.

Kommer nog köpa några stycken till inför stundande köksrenovering för att kunna styra den belysningen.
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Sunricher SR-ZG9040A-S

Inlägg av supportM »

Stugan skrev: 11 okt 2022, 17:38
supportM skrev: 11 okt 2022, 11:01 Hej,

När den är i parningsläge skall lampan blinka. Det finns två riktiga sätt för att komma dit, även om jag starkt rekommenderar mitt tidigare förslag.

1. Klicka på reset-knappen på själva pucken 5 gånger snabbt. (inte ansluten knapp)
2. Bryta och återansluta strömmen

Vi har funnit att första varianten inte alltid fungerar, varför vi rekommenderar att bryta strömmen istället. Och ja, dra säkringen eller motsvarande. Vi brukar själva alltid koppla upp den på en lampsladd först och använda lampknappen. Först efter att parningen är gjord installerar vi dem sedan i bostaden. Kan vara ett tips till nästa gång :)

//Erik K @ m.nu
Tack för hjälpen! Det fungerade att dra säkringen (var tvungen att vänta några minuter innan jag satte tillbaka den) och då parade den utan problem, trots tio meter till Hue-bryggan.

Nu är vi glada; frugan som kan ha "snygga dumma lampor" och jag som kan styra dessa.

Kommer nog köpa några stycken till inför stundande köksrenovering för att kunna styra den belysningen.
Hej,

Grymt!

Ja, detta är helt klart den lösningen jag rekommenderar alla att köra. Bästa av gamla och nya världen :)

Och som sagt, testa sladdtricket nästa gång. Då hinner man dessutom testa så den fungerar ordentligt innan man börjar bråka i väggen.

//Erik K @ m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
Skriv svar