Raspberry pi jumperkabel

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Potatismoose
Inlägg: 1
Blev medlem: 29 okt 2022, 13:44

Raspberry pi jumperkabel

Inlägg av Potatismoose »

Hej.

Ny här på forumet men letade mig hit när jag fick för mig att bygga ett alarmsystem för extraljusrampen (som blev stulen i förrgår).
Har nu suttit och googlat, men har ingen kunskap om vad olika kablar heter. Jag har ett startkit för raspberry pi med en bread board och lite jumperkablar som jag tänkte använda för att göra en prototyp innan jag installerar nåt skarpt, men jag skulle vilja ha något liknande som jumperkablarna (gärna hona hona) som är några meter långa. Jag vet inte riktigt var jag hittar såna eller vad dom heter. Kan nån hjälpa mig?

Tanken är att jag ska driva en raspberry pi med en 40 000 mha powerbank i bilen nattetid, dra en kabel från r-pien ut tillsammans med extraljusströmkabeln. Dra en krympslang över så det ser ut som en enda kabel. När man klipper den så reagerar raspberry pien genom att aktivera en 110-120 db siren samt ta en bild med en nightvisionkamera och skicka som sms till mig.

Någon som kan hjälpa mig med vad jag ska ha för kabel, och kanske vad jag behöver för något när det gäller siren/eventuell hat till pien. Kodningen har jag koll på, men det är värre med kablar/motstånd/el generellt.
dkallback
Wannabe
Inlägg: 3
Blev medlem: 23 sep 2022, 13:38

Re: Raspberry pi jumperkabel

Inlägg av dkallback »

Sök "Dupont Jumper Wire" så hittar du nog rätt typ av kabel. Men med tanke på längderna så kanske du får leta "Dupont crimp tool and terminals" istället och pressa själv.
Siren har ju Kjell & co några varianter av, t ex en vattenskyddad, eller en annan på 125dB.
Skriv svar