HZC Krondimmer, blir tokig

Diskussioner runt Mottagare och Dimmrar med stöd för ZigBee.
Köp din brytare på m.nu här: https://www.m.nu/zigbee/rela-zigbee
Köp din dimmer på m.nu här: https://www.m.nu/zigbee/dimmer-zigbee
albatorsk
Wannabe
Inlägg: 4
Blev medlem: 06 dec 2022, 11:14

HZC Krondimmer, blir tokig

Inlägg av albatorsk »

Hej,

Har monterat https://www.m.nu/dimmer-zigbee/smart-kr ... als-zigbee enligt medföljande instruktion, tillsynes på det enda sättet som går att montera den.

Jag har dock två märkliga problem som jag inte förstår mig på alls;
  • Om jag kopplar ur en av ljuskällorna så slutar dimmerpucken att fungerar över Zigbee. Den svarar enbart om jag har båda ljuskällorna inkopplade. Hos mig är det ett problem då kronbrytaren inte faktiskt går till en ljuskrona, utan till två separata lamputtag med lite avstånd mellan sig, och där jag bara vill använda ett av dem. Med den ena ljuskällan urkopplad så fungerar fortfarande tryckknappsfunktionen, d.v.s. det går fortsatt bra att tända, släcka och dimma med vippan på väggen.
  • Vid låg last, exempelvis en snål LED-lampa, så blinkar LED-lampan med korta pulser istället för att släcka sig, precis på samma sätt som jag observerat andra dimmerpuckar bete sig i två-tråd-installation (avsaknad av N). Efter att N anslutits så har det lösts. Dock är det ej möjligt på denna krondimmerpucken. Borde det rimligtvis gå att lösa med en Bypass till Dimmer?
Är det mitt hus som har tokigt dragen el? Smått förvirrad. Tips emottas varmt.
Pampero
Inlägg: 2
Blev medlem: 07 dec 2022, 12:55

Re: HZC Krondimmer, blir tokig

Inlägg av Pampero »

Dimmern är märkt 5-100w per kanal, så jag antar att det är här problemet ligger, att för att sluta kretsen släpper pucken genom ström nog för att driva sig själv (upp till 5w). Jag har samma bekymmer med min ena, som inte släcker lampor med effekt på 7,8w (3x2.6w). Funderar också på om bypass skulle lösa problemet. Det känns som att det potentiellt kunde lösa problemet med att bara använda en kanal också, är det kanske så att det är en kanal som behöver slutas, så om du testar köra på andra kanalen funkar det med bara en? (Snillen spekulerar)

Det här var kanske inte så mycket en lösning som "du är inte ensam" :? Men kanske kan någon bekräfta att bypass funkar, eller åtminstone säga "det kan inte skada att testa"!

/B
albatorsk
Wannabe
Inlägg: 4
Blev medlem: 06 dec 2022, 11:14

Re: HZC Krondimmer, blir tokig

Inlägg av albatorsk »

Du är ett geni!

Jag har min taklampa ansluten till kanal 2, och uttaget för kanal 1 sitter på ett ställe där jag inte vill ha någon ljuskälla.

Jag provade att göra som du sa och anslöt en ljuskälla till enbart kanal 1 som jag normalt inte tänkte använda, samtidigt som jag kopplade ur ljuskällan ur kanal 2, och det fungerar! Zigbee-funktionaliteten är tillbaka.

Med andra ord så måste kretsen i kanal 1 vara sluten för att "smartheten" i pucken ska fungera.
Pampero
Inlägg: 2
Blev medlem: 07 dec 2022, 12:55

Re: HZC Krondimmer, blir tokig

Inlägg av Pampero »

albatorsk skrev: 07 dec 2022, 13:53 Du är ett geni!
:D

Skönt att det löste sig! Då är det bara frågan om en bypass fungerar för lampor med låg effekt!
albatorsk
Wannabe
Inlägg: 4
Blev medlem: 06 dec 2022, 11:14

Re: HZC Krondimmer, blir tokig

Inlägg av albatorsk »

Ja, det kan jag tyvärr inte svara på då jag inte har någon bypass att testa med.
Skriv svar