Styra Sunricherdrivdon med dimmer/switch

Diskussioner runt Mottagare och Dimrar.
Exempel på mottagare: https://www.m.nu/z-wave/rela-z-wave
Exempel på dimrar: https://www.m.nu/z-wave/dimmer
Assar
Wannabe
Inlägg: 12
Blev medlem: 02 jun 2010, 11:15
Ort: Bålsta

Styra Sunricherdrivdon med dimmer/switch

Inlägg av Assar »

Hej!
Jag har tidigare framgångsrikt styrt en Fibarodimmer med en annan Fibarodimmer. Denna har i sin tur styrt ett drivdon med "Constant Current" 500mA. Nu lämnade den styrda dimmern detta jordelivet och behövde ersättas. Tidigare fanns inget bra drivdon varför den något knepiga konstruktionen fick duga, men numera finns bl.a. SRP-ZV9105-30CC vilken borde uppfylla mina behov. Dock har jag problem med att få Fibarodimmern att styra drivdonet så jag skulle önska hjälp av någon som löst problemet. En gissning är att just den gamla Fibarodimmern inte är överens med Sunricher om hur slipstenen skall dras, och sannolikt behöver jag byta ut Fibarodimmern.

Finns det någon som styr något av drivdonen från Sunricher med en dimmer eller switch?

Just nu labbar jag med sekundärstyrning via "Home Assistent", men skulle gärna ha igång den på riktigt.
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Styra Sunricherdrivdon med dimmer/switch

Inlägg av supportM »

Hej,

Du får nog förtydliga lite tyvärr.
Vad fyller fibarodimmern för funktion i och med att du redan har Z-wave i sunricher-drivdonet?
// Officiellt supportkonto för m.nu
Assar
Wannabe
Inlägg: 12
Blev medlem: 02 jun 2010, 11:15
Ort: Bålsta

Re: Styra Sunricherdrivdon med dimmer/switch

Inlägg av Assar »

Ok!
Liten förklaring:
Jo, eftersom jag avser att ha en knapp på väggen som skall kunna användas för att styra drivdonet både vad gäller tillslag/frånslag samt dimmernivå har jag placerat en dimmerpuck modell FGD211 bakom knapparna. Denna associerar jag till drivdonet och förväntar mig att drivdonet över Z-Wave tar till sig den information om dimmernivå jag önskar. Nu skulle man kunna sätta en regel i "Home Assistent", men av någon anledning hittar jag inget sätt att vidareförmedla dimmernivån från Fibarodimmern till drivdonet.

Häromdagen trillade nu en liten polett ner och jag inser att min gamla FGD211 saknar alla moderniteter som "security class". Detta är sannolikt orsaken till att drivdonet högaktningsfullt ratar all form av kommando från densamma. Därför införskaffade jag nya Fibarodimmrar att styra med. Dessa installeras just nu och jag återkommer med resultat.

Orsaken till att jag sätter fasta puckar i väggdosorna är att:
1. De saknar batteri,
2. De fungerar som meshenheter i nätverket.
3. Jag kan använda vanliga brytarknappar. Likadana som resten av huset.

Det finns ett antal olika tillverkare av dessa puckar och orsaken att jag väljer Fibaro är:
1. De kan användas till två olika mål. Mer än bara dimmern i den lokala pucken.
2. De är ganska små.
3. Det finns en Qubino som skulle vara användbar, men den har en tråkig delay innan kommandot skickas vidare.
Assar
Wannabe
Inlägg: 12
Blev medlem: 02 jun 2010, 11:15
Ort: Bålsta

Re: Styra Sunricherdrivdon med dimmer/switch

Inlägg av Assar »

Tittar nu närmare på versionerna av security class eftersom det fortfarande inte fungerar.
Sunricher har lite nyare och ligger i version 2 vilket inte ens pratar samma språk som version 1.
Fibarodimmern (nu en FGD212) har version 1.
Sannolikt behöver jag byta till puckar med security class version 2 för att få respons.
Letar på Qubinos sida och inser att deras ZMNHDA2 är borta och saknar ersättare.
Letar dessutom info om vilken version av security class den kör.

Någon som har koll på Var jag hittar en z-wave-puch med dimmerfunktion, lyssnar på två knappar och har version 2 av security class?
Assar
Wannabe
Inlägg: 12
Blev medlem: 02 jun 2010, 11:15
Ort: Bålsta

Re: Styra Sunricherdrivdon med dimmer/switch

Inlägg av Assar »

Hittar nu en "fjärrkontroll" från Sunricher som lyssnar på fyra knappar.
Någon som provat SR-ZV2833PAC?
Assar
Wannabe
Inlägg: 12
Blev medlem: 02 jun 2010, 11:15
Ort: Bålsta

Re: Styra Sunricherdrivdon med dimmer/switch

Inlägg av Assar »

Kök:
* Takbelysning med fem st 9W CC LED-paneler som drivs av 2 st drivdon på vardera max 30W. (CC= Constant current)
* Bänkbelysning på två platser 5 st 3W CC på ena bänken och 3 st på 3W CC på andra bänken. Dessa drivs av vardera ett drivdon.
* Två st väggmonterade Fibarodimmrar modell FGD212 med tillhörande vardera två återfjädrande knappar.
* En bordslampa med 11W 230V. Dimmras med en av de två Fibaro väggdimmrarna.

Den ena av dimmrarna styr bordslampan och den andra i samma puck är avsedd att styra takspottarna.
Den andra dimmern är tänkt att styra vardera en av bänkbelysningarna.
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Styra Sunricherdrivdon med dimmer/switch

Inlägg av supportM »

För att associationer skall fungera måste bägge enheterna använda samma securityclass. Dock är de alltid bakåtkompatibla så du kan från en nyare nedgradera till en äldre.

Nu kommer jag inte på rak arm ihåg exakt hur detta görs i Home Assistant sedan de uppdaterade gränssnittet, men ska gå. Föreslår att du undersöker den möjligheten innan vi börjar titta på nya produkter.
// Officiellt supportkonto för m.nu
Assar
Wannabe
Inlägg: 12
Blev medlem: 02 jun 2010, 11:15
Ort: Bålsta

Re: Styra Sunricherdrivdon med dimmer/switch

Inlägg av Assar »

Jag övergav försöken med Fibaro mot Sunricher och beställde en SR-ZV2833PAC istället.
Såg lite trevliga scenariemöjligheter där också.
Får jag ihop det blir det fler sådana.
Skriv svar