HZC Krondimmer - mysterium

Diskussioner runt Mottagare och Dimmrar med stöd för ZigBee.
Köp din brytare på m.nu här: https://www.m.nu/zigbee/rela-zigbee
Köp din dimmer på m.nu här: https://www.m.nu/zigbee/dimmer-zigbee
Lorenzo
Inlägg: 2
Blev medlem: 04 jan 2023, 23:45

HZC Krondimmer - mysterium

Inlägg av Lorenzo »

OK. Här kommer veckans mysterium:

Jag har två i princip identiska badrum - i alla fall vad gäller belysning. Alltså takbelysning i form av 8-10 takspottar (LED) och en punktbelysning över handfat (LED). Innan min uppgradering var de båda kopplade på samma sätt: takbelysning till old-school vriddimmer och punktbelysning till on/off-knapp.

Nu har jag (med hjälp av behörig elkille) installerat D086-ZG i båda badrummen och bytt ut till återfjädrande brytare. Båda installationerna är alltså identiska. Samma prylar på båda ställen. Samma förutsättningar.

I badrum 1 funkar allt som det ska. Jag kan tända och släcka med kort puls. Dimma med lång puls.

I badrum 2 kan jag endast tända och släcka med kort puls. Lång puls resulterar endast i tänd/släck när jag släpper knappen.

Jag hade en extra D086-ZG till hands och bytte därför puck för att utesluta hårdvarufel. Ingen skillnad.
Jag fabriksåterställde pucken. Ingen skillnad.
Jag monterade loss pucken i badrum 1 för att verifiera att de var kopplade på samma sätt. Jodå.

Jag kör Hubitat Elevation som hub och kan via den verifiera att båda puckar är identiska och har samma firmware.
Jag har parat samman båda puckar med hubben och kan styra dimmer i badrum 1 utan problem. I badrum 2 kan jag bara styra on/off. När jag via hubben ställer in badrum 2 på exempelvis 40% så dimmar den helt korrekt från 0-40% men återgår direkt till 0% igen...

Jag har provat flera olika drivrutiner i Hubitat, men eftersom allt funkar OK i badrum 1 drar jag slutsatsen att det inte är där problemet ligger.

Så, nu återstår väl bara att slakta en enbent höna vid nästa fullmåne... om ingen här har bättre förslag? :roll:

Bifogar bild på installation.
PXL_20230104_164812303.jpg
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: HZC Krondimmer - mysterium

Inlägg av supportM »

Hej,

Vad underligt, är det exakt samma lampor i båda badrummen också? Tänker om det skiljer sig i belastning?
// Officiellt supportkonto för m.nu
Lorenzo
Inlägg: 2
Blev medlem: 04 jan 2023, 23:45

Re: HZC Krondimmer - mysterium

Inlägg av Lorenzo »

Nej. Tänkte på det också häromdagen. Och det är nästa steg att testa tänker jag. Spotarna i taket är exakt samma, men i det "skumma" badrummet är det tre lampor i armaturen över handfatet. I det fungerande badrummet endast en. Tänker att jag byter armatur där för att se vad som händer.
Skriv svar