Exxact zigbee knapp med binding

Diskussioner runt Mottagare och Dimmrar med stöd för ZigBee.
Köp din brytare på m.nu här: https://www.m.nu/zigbee/rela-zigbee
Köp din dimmer på m.nu här: https://www.m.nu/zigbee/dimmer-zigbee
Honko
Wannabe
Inlägg: 8
Blev medlem: 07 jan 2023, 11:32

Exxact zigbee knapp med binding

Inlägg av Honko »

Hej,
Tänkte kolla om ni har erfarenhet av någon zigbee dubbelknapp som passar i exxact ramar och som dessutom kan bindas direkt till specifika lampor sp saker funkar även om min home assistant går ner?
Jag har köpt en SR-ZGP2801K4-FOH-E men har inte lyckats göra en binding direkt till några lampor tyvärr. Dessutom verkar den inte vilja lira med zigbee2mqtt utan måste gå via Philips hue brygga.

Så summering, letar efter en zigbee dubbelknapp som kan göra direkt binding mot lampor (trådfri/hue) och som passar i schneider exxact ram. Några förslag?
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Exxact zigbee knapp med binding

Inlägg av supportM »

Hej,

Det är tyvärr inte något som vi har på lager idag. Men det du letar efter är n knapp som har något som kallas zigbee light link. Generellt sett så har Sunricher detta (såvida produkten inte heter FOH eller FSOH, då är den bara gjord för hue) och vi räknar med att få hem en del Sunricher produkter i Mars :)
// Officiellt supportkonto för m.nu
Honko
Wannabe
Inlägg: 8
Blev medlem: 07 jan 2023, 11:32

Re: Exxact zigbee knapp med binding

Inlägg av Honko »

Perfekt. Då avvaktar jag mars. Tack för svar.
Honko
Wannabe
Inlägg: 8
Blev medlem: 07 jan 2023, 11:32

Re: Exxact zigbee knapp med binding

Inlägg av Honko »

Hej,
ser det fortfarande ut som att det kommer in nya Sunricher prylar under mars eller är det försenat?
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Exxact zigbee knapp med binding

Inlägg av supportM »

Honko skrev: 21 mar 2023, 08:24 Hej,
ser det fortfarande ut som att det kommer in nya Sunricher prylar under mars eller är det försenat?
Vi har fått leveransen men tyvärr var inget av dessa beställt. Ska kolla med inköp och se om vi kan få med det i nästa leverans, men kommer dröja till sommaren innan nästa omgång landar tyvärr
// Officiellt supportkonto för m.nu
Honko
Wannabe
Inlägg: 8
Blev medlem: 07 jan 2023, 11:32

Re: Exxact zigbee knapp med binding

Inlägg av Honko »

Har det kommit någon ny leverans?
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Exxact zigbee knapp med binding

Inlägg av supportM »

Hej,

Under Augusti ska det komma en större leverans som det ser ut just nu :)
// Officiellt supportkonto för m.nu
Honko
Wannabe
Inlägg: 8
Blev medlem: 07 jan 2023, 11:32

Re: Exxact zigbee knapp med binding

Inlägg av Honko »

Då var det dags att kolla igen om det kommit någon leverans. Är lite tidigt i Augusti men provar ändå.
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Exxact zigbee knapp med binding

Inlägg av supportM »

Honko skrev: 10 aug 2023, 17:11 Då var det dags att kolla igen om det kommit någon leverans. Är lite tidigt i Augusti men provar ändå.
Hej,

Tyvärr inte. De har fullt i fabriken och vi har inte fått vår tillverkningsslott ännu.

Som det ser ut just nu kommer vi få den i slutet av månaden, men sen kommer det gå med båt. Så vi är ytterligare 3 månader bort tyvärr.
// Officiellt supportkonto för m.nu
Honko
Wannabe
Inlägg: 8
Blev medlem: 07 jan 2023, 11:32

Re: Exxact zigbee knapp med binding

Inlägg av Honko »

Ok. Tråkigt att höra attdet tar lång tid med leveranserna.

Finns det andra alternativ som att sätta en puck bakom knappen och låta den registrera knapptryckningar? Dessa event skickas sedan via zigbee2mqtt så jag kan agera på dem från hass?
Pucken ska alltså inte vara strömställare, bara reggad knapptryckningar. Om den råkar vara strömställare men inte faktiskt behöver kontroller något så är det accepterar.
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Exxact zigbee knapp med binding

Inlägg av supportM »

Honko skrev: 03 sep 2023, 09:26 Ok. Tråkigt att höra attdet tar lång tid med leveranserna.

Finns det andra alternativ som att sätta en puck bakom knappen och låta den registrera knapptryckningar? Dessa event skickas sedan via zigbee2mqtt så jag kan agera på dem från hass?
Pucken ska alltså inte vara strömställare, bara reggad knapptryckningar. Om den råkar vara strömställare men inte faktiskt behöver kontroller något så är det accepterar.
Kolla in Shelly annars? Kan prata direkt på mqtt, så i teorin kan du ta en https://www.m.nu/rela-wifi/shelly-plus- ... controller och jacka in direkt för blixtsnabba reaktioner. Har inte testat själv men finns nog inget som hindrar det.
// Officiellt supportkonto för m.nu
Honko
Wannabe
Inlägg: 8
Blev medlem: 07 jan 2023, 11:32

Re: Exxact zigbee knapp med binding

Inlägg av Honko »

Tack för svar. Antar att det inte inkommit nya produkter?
har provat andra Shelly men de tree jag köpt Har tyvärr varit allt annat än driftsäkra. De har slutat funka i min mening helt random och jag har fått resetta dem för att komma igång igen. När jag provade dem med tasmota blev mina enheter enormt sega och slutade till sist svara.

Men jag kanske bara har haft otur?
Honko
Wannabe
Inlägg: 8
Blev medlem: 07 jan 2023, 11:32

Re: Exxact zigbee knapp med binding

Inlägg av Honko »

Nytt försök. Har ni fått in några zigbee enheter som löser mitt problem än?
Köpte Shelly och det funkar bra. Men jag saknar zigbee bind så jag kan styra lampor även om home assistant är offline.
Skriv svar